به گزارش پایگاه خبری نشان :

بک لایت تلویزیون چیست؟

پیش  از تلویزیون ‌هایی که امروزه در خانه، محل کار و بازار به فراوانی یافت می‌شوند، قسمتی به نام بک لایت برای تلویزیون وجود نداشت. با تولید تلویزیون های LCD و بعد از آن، تلویزیون های LED، بک لایت‌ها تبدیل به اصلی‌ترین قطعات تلویزیون شدند. در واقع تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه، برای اینکه توسط شما قبل مشاهده باشد نیازمند به یک منبع نور است، به این نور پس زمینه در تلویزیون، بک لایت می‌گویند.

 قبل از بک لایت، از لامپ های فلورسنت در تلویزیون های LCD استفاده می‌شد لامپ های فلورسنت از توان مصرفی بالایی برخوردارند و حرارت زیادی در نتیجه ی کارکردشان ایجاد می‌شود به همین دلیل استهلاک پذیری بیشتری نسبت به سایر قطعات دارند. افزایش انرژی مصرفی این لامپ‌ها و همچین تغییر رنگ نوری که ساتع می‌کنند، نشان دهنده پایان عمر مفیدشان است.

چه عواملی نشان دهنده خرابی بک لایت تلویزیون است؟

با توجه به اینکه وظیفه اصلی بک لایت تلویزیون، ایجاد تصویر است، اگر زمانی مشاهده کردید که تلویزیون شما صدا دارد اما تصویر ندارد و یا اینکه قسمتی از صفحه نمایش تیره است، می‌توان متوجه شد که بک لایت تلویزیون خراب شده است.

در واقع برای تست خرابی بک لایت تلویزیون در حالت اول، می‌تواند با چراغ قوه از نزدیک صفحه نمایش بررسی کنید، اگر بک لایت خراب شده باشد، مشخص می‌شود که تصویر وجود دارد و فقط نور پس زمینه وجود ندارد.

به طور کلی چند عامل زیر نشان دهنده خرابی بک لایت تلویزیون شما است:

  • صدای تلویزیون پخش می‌شود، ولی تصویر نمایش داده نمی‌شود.
  • روشنایی نور در قسمتی از تصویر کمتر است.
  • پس از روشن کردن تلویزیون یک لحظه لوگوی تی وی نمایش داده می‌شود و بعد صفحه تاریک می‌شود.
  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون و یا به اصطلاح پرپر زدن یا چشمک زدن تصویر تلویزیون و در نهایت چشمک زدن چراغ تلویزیون
  • ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون
  • ایجاد نقاط تاریک در تصویر تلویزیون مشابه

چگونه میتوان بک لایت تلویزیون را تعمیر کرد؟

تعمیر بکلایت تلویزیون با توجه به میزان خسارت و نوع بک لایت باهم متفاوت است، در بعضی مواقع امکان تعویض فقط قسمت های که دچار سوختگی شده است وجود دارد. اما در بعضی از موارد لازم است که کل بک لایت را تعویض کنید.

اگر در زمان تعویض مهارت لازم را نداشته باشید ممکن است به برد پاور تلویزیون یا سایر قطعات خسارت وارد کنید و هزینه های تعمیر را بیشتر کنید.

تعمیر بک لایت یه کار تخصصی است و بهتر است در صورت عدم آشنایی لازم از تکنسین و متخصصین در زمینه تعمیر تلویزیون کمک بگیرید. مجموعه رایان تیوی در زمینه تعمیر انواع تلویزیون ها با سابقه چندین ساله در تهران آماده خدمات رسانی به شما میباشد.