به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی یکی از پیامدهای گسترش بی رویه استفاده از شبکه های مجازی است. با استفاده روز افزون مردم از نرم افزارهای مجازی، بستر کلاهبرداری در این عرصه آماده تر می شود و سودجویان بسیاری از این قابلیت استفاده می کنند. به این ترتیب جرایم مجازی پخش عکس و فیلم های خصوصی شکل می گیرند.

نحوه اثبات جرایم انتشار تصاویر خصوصی

در این زمینه فرد خاطی باید با یکی از روش های زیر به خواهان آسیب رسانده باشد:

  1. در صورتی که تصاویر خصوصی فرد با استفاده از دستگاه های مخابره ای مختلف پخش شده باشد.
  2. در صورت انتشار تصاویر بدون رضایت صاحب عکس
  3. در صورتی که تصاویر پخش شده سبب هتک حرمت صاحب عکس شود.

در هر یک از این شرایط فرد مجرم شناخته شده و قوانین مجازات اسلامی در حوزه جرایم رایانه ای برای او اعمال خواهند شد.

تهدید به افشای عکس خصوصی در قانون مجازات اسلامی

در قانون کشور ما تهدید کردن به هر شکل، جرم محسوب می شود و فرد خاطی باید پذیرای عواقب آن باشد. حال اگر تهدید با افعالی مانند اخاذی همراه شود، مجازات آن افزایش می یابد. به همین خاطر جرایمی در خصوص تهدید به افشای عکس و فیلم های خصوصی، جرم انگاری شده و مجازات سختی برای آن ها در نظر گرفته شده است. شما عزیزان جهت مشاوره با بهترین وکلای پایه یک دادگستری و حل این قبیل پرونده ها می توانید با مشاوران حقوقی تماس حاصل نمایید. داشتن وکیل خوب در شیراز می تواند به حل این مشکلات کمک شایانی نماید.

قوانین جرایم رایانه ای درباره پخش عکس و فیلم

با پیشرفت استفاده از فضای مجازی، قوانینی در این زمینه وضع شده اند؛ بر مبنای این قوانین، هر کس با استفاده از دستگاه های مخابراتی و رایانه ای، اقداماتی برای پخش فیلم و عکس خصوصی دیگران انجام دهد، به گونه ای که از فرد مقابل هتک حیثیت شود، مجرم شناخته خواهد شد. به موجب این جرم، مجازات نقدی و غیر نقدی برای افراد در نظر گرفته می شود.

مجازات نقدی این جرایم شامل پرداخت 5 تا 40 میلیون ریال جریمه به فرد آسیب دیده است. همچنین حکم زندان از سه ماه تا 2 سال برای این افراد صادر می شود. در برخی پرونده ها، به تشخیص قاضی هر دو مجازات نقدی و غیر نقدی برای مجرم اعمال خواهد شد.

8

تهدید چیست؟

تهدید به پخش عکس، یکی دیگر از پرونده های رایج در دادگاه های جرایم رایانه ای است. تهدید، جرمی است که برای به خطر انداختن نظم جامعه و زندگی و آرامش فرد انجام می شود. تهدید می تواند، در رابطه با جان، مال و آبروی هر فردی انجام شود. وقوع جرم تهدید ربطی به عملی کردن آن ندارد؛ یعنی حتی اگر مجرم تهدیدات خود را عملی نکند، باز هم باید در دادگاه های مربوطه مجازات شود. به عبارت بهتر نتیجه عمل تهدید اهمیتی ندارد، نفس تهدید خود جرم محسوب می شود.

این عمل می تواند به صورت شفاهی، کتبی، پیامکی، ایمیلی و... انجام شود؛ افراد برای اثبات این قبیل جرایم باید مستندات پیامکی، شفاهی و کتبی خود را ضمیمه دادخواست قانونی کنند. مجازات انتشار تصاویر خصوصی و تهدید به آن در صورتی که این تصاویر مستهجن باشند، سنگین تر خواهد بود و حکم بیشتری برای مجرم به همراه خواهد داشت.

قوانین جرایم رایانه ای درباره تهدید به انتشار عکس و فیلم

جرم پخش تصاویر با جرایم مربوط به تهدید برای انتشار متفاوت است؛ در جرایمی که فرد مجرم صاحب عکس را برای انتشار این تصاویر تهدید به آبرو ریزی می کند و یا اعمالی مبنی بر آزار و اذیت فرد مقابل انجام می دهد، مجازات فرد مجرم سنگین تر خواهد بود.

در قانون مجازات اسلامی، کسانی که با تهدید به قتل نفس، ضررهای شرفی و مالی، قصد سودجویی از صاحبین عکس ها را دارند، به مجازات شلاق محکوم می شوند. گذشته از 74 ضربه شلاق، در برخی از پرونده ها، مجرم به 2 ماه تا 2 سال حبس نیز محکوم خواهد شد. در این پرونده ها در صورتی که طرح شکواییه به درستی پیشروی کند، مجازات مجرم امری بدیهی است.

9

اقدامات پس از انتشار تصاویر

افردی که به هر دلیلی از انتشار تصاویر خصوصی خود متضرر شده اند، پس از مواجهه با این اتفاقات، باید مراحل زیر را طی کنند تا به حقوق قانونی خود دست یابند:

  1. ابتدا باید شاکی خصوصی پرونده یک شکواییه تنظیم کرده و به یکی از جرایمی که در عناوین پیش شرح دادیم، اشاره کرده و اسناد و مدارک مربوط به وقوع جرم را نیز ضمیمه پرونده مربوطه نماید.
  2. سپس باید از طریق سامانه ثنا، شکایت خود را به صورت الکتریکی نیز ثبت کند و منتظر نوبت دادرسی دادگاه شود.
  3. دادسرای مورد نظر در رابطه با جرم پخش شدن تصاویر خصوصی، تحقیقاتی انجام داده و در این زمینه با پلیس فتا مشورت می کند. به این ترتیب پیگیری این پرونده ها به صورت تخصصی تر انجام خواهد شد.
  4. در صورتی که جرم ثابت شود، برای فرد خاطی کیفر خواست تنظیم می شود و در صورت عدم اثبات جرم او، حکم منع تعقیب صادر خواهد شد.

در این پرونده ها فرد بزه دیده به سادگی می تواند، طرح شکایت کرده و بر اساس قوانین موجود به حقوق قانونی خود برسد. در نظر داشته باشید که افراد باید عکس ها و تصاویر خود را به خوبی حفظ کرده و زمینه پخش شدن آن ها را برای افراد سودجو فراهم نکنند. در برخی از پرونده ها فرد شاکی نیز مجرم شناخته می شود و مشمول جرایمی مانند ارسال عکس برای نامحرم خواهد شد. 

جمع بندی

در این گزارش در رابطه با جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و جرم تهدید به پخش تصاویر و حرمت شکنی برای کسب سود آشنا شدید. در قانون کشور ما به جرایم رایانه ای که به تازگی سبب انجام اعمال بزه می شوند، رسیدگی شده و پیش بینی هایی در این خصوص انجام گرفته است. به همین خاطر مجازات اخاذی با انتشار عکس و فیلم خصوصی افراد به سادگی انجام خواهد شد.

اعمال قانون در این زمینه از آسیب دیدن پیکره جامعه جلوگیری کرده و آمار جرایم مشابه را به شدت کاهش می دهد. شما می توانید، برای رسیدگی بهتر به این قبیل پرونده ها از خدمات یک وکیل حرفه ای کمک بگیرید و پیگیری این پرونده ها را در همه مراحل مربوط به آن ها به این وکلا بسپارید.

منبع : https://behtarinvakileshiraz.ir/