به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

مجموعه آهن آلات شهر آهن تامین کننده انواع آهن آلات، قوطی، پروفیل و غیره با سال ها تجربه در زمینه فروش و توزیع آهن و محصولات مرتبط توانسته است نقش موثری را در تامین انواع آهن الات ایفا کند. با توجه به تحولات مختلف در کشور، قیمت پروفیل در بازار جهانی طی ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ همواره مورد سوال بوده است.  چرا که تغییرات قیمت پروفیل و دیگر مقاطع فولادی در بازار جهانی روی بازار داخلی ایران نیز تاثیر می‌گذارد. این تغییرات در مقاطعی که تولید آن‌ها در کشور کمتر است، بیشتر احساس می‌شود. به همین دلیل در ادامه به بررسی قیمت پروفیل در بازار جهانی می پردازیم.

 

قیمت پروفیل در بازار جهانی

پروفیل‌های کشورهای مختلف به دلیل شرایطی که دارند با یکدیگر متفاوت است. قیمت این پروفیل‌ها در بازار جهانی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ قیمت پروفیل ترکیه کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. چرا که تقاضا برای این پروفیل از سمت کشورهایی همچون روسیه و اوکراین کمتر شده است.

قیمت پروفیل آرژانتین در بازار جهانی این روزها با افزایش نسبی مواجه بوده است. منابع خبری اعلام کرده‌‌اند که پروفیل این کشور طی ۶ ماهه ابتدایی امسال حدود ۴ درصد رشد کرده است. یکی از تولید کنندگان پروفیل این کشور این چنین اعلام کرده است: "این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت مواد خام، به ویژه زغال سنگ است."

البته پیش بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت پروفیل این کشور طی ماه ژانویه نیز افزایش مشخصی خواهد داشت. چرا که قیمت مواد اولیه همچون زغال سنگ در این کشور در حال افزایش است. یکی از اصلی‌ترین توزیع کنندگان این کشور گفته است: "افزایش مجدد به میزان حداقل ۳٪ اجتناب ناپذیر است."

چین نیز یکی دیگر از کشورهای تولید کننده پروفیل است که در این بازار سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است. البته چین یکی از کشورهایی است که مجبور است مواد اولیه تولید پروفیل را وارد کند. از این رو واردات این کشور وابستگی بسیاری به تغییرات قیمت دلار دارد.

با این حال چین تدابیر بسیاری را در مبارزه با مشکلات دلار به کار گرفته است. به طوری که مواد اولیه پروفیل که در این کشور معامله می‌شود در بسیاری از موارد با یوان پرداخت می‌شوند.

قیمت پروفیل صادراتی چین طی ۶ ماهه اخیر افزایش داشته است. این افزایش به دلیل رشدی است که اقتصاد این کشور با آن مواجه است. رشد اقتصاد داخلی، نیاز به پروفیل در درون این کشور را افزایش داده است. از این رو دولت تولید کنندگان را به تامین نیاز داخلی وادار می‌کند.

یک کارشناس معاملات در این باره می‌گوید: "صادرکنندگان باید پیشنهادات خود را برای پیروی از قیمت‌های داخلی افزایش دهند. "وی اظهار داشت:" اگرچه امروز قیمت کالاها و ترازهای محلی کاهش پیدا کرده است، پیشنهادات صادراتی خیلی زود پایین نخواهد آمد، زیرا مسیر بازار بسیار روشن نیست. "

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره چین در نظر داشته باشید این است که این کشور در بسیاری از موارد به جای خرید با پول، اقدام به معاوضه پروفیل‌ها با یکدیگر می‌کند. بنابراین چین یکی از کشورهای تاثیر گذار در بازار پروفیل به شمار می‌رود.

8

عوامل موثر بر قیمت قوطی و پروفیل در بازار آهن

در تمام بخش‌های بازار آهن که بگردید، قیمت مواد اولیه تاثیر بیشتری نسبت به سایر متغیر‌ها روی قیمت تمام شده این محصولات دارد. البته نوع مواد اولیه‌‌ای که به کار گرفته می‌شود نیز در تعیین قیمت تاثیر گذار است. آنچه مسلم است این است که مواد اولیه با کیفیت، قیمت بالاتری دارند. از جمله اصلی‌ترین این مواد می‌توان به قراضه‌ها، سنگ آهن و… اشاره کرد.

پروفیل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها برای کاربرد مشخصی به کار گرفته می‌شوند. برخی همیشه در بازار یافت می‌شوند. اما برخی دیگر تنها در صورت نیاز شما تولید می‌شوند. طبیعی است که عرضه و تقاضا در هر دو این محصولات موثر باشد.

9

ایران یکی از تولید کنندگان پروفیل و قوطی در دنیا به شمار می‌رود. از این رو بخش بزرگی از تولیدات خود را به خارج از مرزها صادرات می‌کند. بنابراین طبیعی است که قیمت قوطی و پروفیل در بازار آهن که یک بازار داخلی است، وابسته به قیمت دلار و نوسانات ارز باشد.

یکی از موثر‌ترین و در عین حال ساده‌ترین مواردی که روی قیمت گذاری محصولات در بازار آهن تاثیر می‌گذارد، چگالی و وزن قطعات است. مسلم است که هرچه وزن بیشتر باشد، قیمت بیشتر می‌شود. اما درباره چگالی باید گفت وابسته به محصولی که خریداری می‌کنید باید چگالی مناسب را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی قیمت پروفیل پرداخته شد. شهر آهن یکی از برترین تامین کنندگان آهن آلات ساختمانی و صنعتی در ایران به شمار می‌رود. بنابراین اگر شما هم تمایل دارید از قیمت میلگرد و قیمت روز پروفیل آگاه شوید، کافی است با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.