به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

با وجود تحریم ها و مشکلات بین المللی، صادرات و واردات در کشور در جریان است، بیشترین سهم بازرگانی کشور ما متعلق به کشورهای عراق، ترکیه، روسیه و چین می باشد. اما باید در نظر داشت که اقتصاد جهانی در رکود است و سهم مبادلات بازرگانی در سال 2022 چهار درصد است و همچنین پیش بینی می شود در سال 2023 سه و نیم درصد کاهش یابد و کشور ما با وجود مشکلات داخلی این رکود را دو چندان حس خواهد کرد ولی باید در نظر گرفت با توجه به تحریم های روسیه توسط اروپا، فرصت خوبی برای کشور ما ایجاد شده تا این فضای خالی را پر کند.

 

حجم تجارت ایران و روسیه چقدر است؟

گشایش مرکز تجاری ایران در روسیه که به همت دولت سیزدهم انجام شد، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها برای تاجرانی است که بازار مسکو را هدف‌گذاری کرده‌اند؛ سازمان توسعه تجارت از نیمه دوم سال گذشته اعلام کرد که در برخی از کشورهای همسایه مرکز تجاری ایجاد خواهد شد تا تجار و فعالان اقتصادی با شرایطی بهتر در بازار هدف حضور پیدا کنند. در این میان بررسی‌ها برای ایجاد و توسعه مرکز تجاری ایران در سایر کشورها همچون قطر، عراق، ارمنستان، عمان و... آغاز شده است.‌ روسیه یکی از بازارهایی است که دولت‌های گذشته و بخصوص دولت دوازدهم به آن بی‌توجهی کردند و شرایطی فراهم نکردند که با وجود روابط خوب سیاسی، تجار و فعالان اقتصادی بدون دغدغه در این کشور پهناور فعالیت کنند.

روزنامه ایران همچنین با وعده تجارت 8 میلیاردی با روسیه تا 700 روز دیگر نوشت: تجارت میان ایران و روسیه پس از جهش سال گذشته هم اکنون 2 میلیارد دلار است.

آینده اقتصادی ایران چگونه خواهد بود؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی پول، تورم ایران به زیر 40 درصد نخواهد آمد، پیش بینی می شود ایران در سال 2023 دو درصد رشد اقتصادی داشته باشد و باید در نظر داشت که این پیش بینی با وجود تحریم های فعلی است، اگر گشایشی صورت گیرد و برجام منعقد شود این رشد قطعا بیشتر خواهد بود. در حال حاضر حال اقتصادی کشورمان خوب نیست و ارزش ریال در پایین نرخ خود در تاریخ، قیمت طلا در شیب صعودی و تورم در باقی کالاهای سرمایه ای وجود دارد.

دولت سیزدهم با تغییر تیم وزارت کار و ریاست بانک مرکزی در تلاش است که به بازار شوک وارد کند و معادله را به نفع بودجه 1402 و تورم کمتر سوق دهد.

کسری بودجه دولت ایران در سال 2023 به معادل 6 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که البته این رقم از کسری بودجه 4.2درصدی دولت در سال 2022 بیشتر است. درآمدهای دولت نسبت به سال قبل از آن تغییری نخواهد داشت. درآمد دولت ایران در سال 2023 معادل 8.3 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن تغییری نخواهد داشت، در عین حال درآمد غیرنفتی دولت صعودی خواهد بود و از معادل 7.4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به معادل 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 می‌رسد. بدهی ناخالص دولت در سال 2023 کاهشی قابل توجه خواهد یافت. بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌های 2020 و 2021 افزایش یافته اما در سال 2022 کاهش یافته و به معادل 34.2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است این روند نزولی در سال 2023 نیز ادامه یابد و بدهی ناخالص دولت ایران در این سال به معادل 31.9 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

2

تجارت ایران و چین در چه وضعیتی قرار دارد؟

مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۵ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسیده است. تجارت ایران و چین در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

رشد ۷ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ در حالی است که طی سال قبل از آن تجارت دو کشور حدود یک درصد کاهش یافته بود.

بر اساس این گزارش صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۴ درصدی داشته و به ۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسیده است. چین در سال قبل از آن ۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲ درصدی مواجه شده و از ۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار در این سال رسیده است.

واردات از چین معمولا واردات آسان تلقی می شود.

سهم ایران از کل تجارت جهانی چین در این سال فقط ۰.۲۵ درصد بوده است. چین در این سال ۶۳۰۸ میلیارد دلار با دنیا رابطه تجاری داشته که ۳۵۹۳ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات این کشور و ۲۷۱۵ میلیارد دلار نیز شامل واردات این کشور بوده است. تجارت جهانی چین در سال میلادی گذشته ۴.۴ درصد رشد داشته است.

سیاست های جدید گمرک ایران چیست؟

با سامانه تراز که از طرح های جدید وزارت اقتصاد ایران است امید است که وضعیت نابسامان گمرک ایران سروسامان بگیرد. این سامانه قرار است در باربری از گمرک هم کمک کند.

در سال‌های گذشته بارها جهت حمایت و تقویت شرکت‌های بخش خصوصی اقدام شده، اما به سرانجام مطلوب نرسیده است، زیرا برخی از این اقدامات حمایتی جنبه موقت و مقطعی داشته و به سرعت به فراموشی سپرده شده‌اند و برخی دیگر نیز به بیراهه رفته‌اند، به طوری که به‌جای حمایت منطقی و واقع‌بینانه از این شرکت‌ها، به سراغ توزیع رانت و ایجاد انحصار برای آنها رفته‌اند. با این رویکرد، برگزاری آیین تجلیل از فعالان قانونمند و خوش‌حساب اقتصاد ایران با شعار «رسم درستکاری» و همچنین رونمایی از سامانه «تراز» گامی برای قرار دادن سازوکار حمایت از بخش خصوصی واقعی در ریل درست محسوب می‌شود که می‌تواند به تقویت بسترها و زیرساخت‌های فعالیت بخش خصوصی و تسهیل فعالیت آنها منجر شود.

3

آینده حمل و نقل بین المللی از ایران چگونه خواهد بود؟

رئیس انجمن بازارگاه‌های حمل و نقل زمینی کالای کشور درباره چشم‌‌انداز بازارگاه‌ها در صنعت حمل و نقل گفت: به صورت ناگزیر آینده صنعت حمل و نقل در دست حوزه فناوری است و از روسای دولتی و سازمان‌های دولتی گرفته تا مشتریان خصوصی و در اصل مشتریان بازیگران سنتی صنعت حمل و نقل، باید این مو‌ضوع را بپذیرند. در این سال‌ها، حوزه فناوری با صورت مساله حمل و نقل دست و پنجه نرم کرد که نام آن «بازارگاه» شده و قرار است نام آن در آینده «فورواردرهای صنعت حمل و نقل» شود.