به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

یکی از روش‌های درمان ناهنجاری‌های شدید فک و دندان، جراحی فک و صورت است. امروزه با پیشرفت روش‌های درمان دندانپزشکی همگام با فناوری و تکنولوژی روز دنیا، شما با داشتن هرگونه مشکل و بدفرمی فک و دندان، می‌توانید مشکل خود را به بهترین شکل ممکن درمان کنید و با کمک جراح متخصص خود، به ‌ظاهر مطلوب خود دست یابید.

 

با توجه به آمار به دست آمده از متخصصان و جراحان، امروزه آمار مشکلات فکی و دهانی بسیار افزایش یافته است. هنگامی که شما، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، پس از عکس‌برداری‌های مرتبط، ابتدا میزان ناهنجاری خود را می‌فهمید؛ پس از این با مشورت پزشک خود متوجه می‌شوید که ارتودنسی درمان مشکل فکی شماست یا جراحی. اگر ناهنجاری فک شما زیاد بود، باید به فکر  باشید و اگرنه، ارتودنسی راه‌حل شماست.

انواع جراحی فک یا جراحی‌های ارتوگناتیک

واژه ارتوگناتیک در اصطلاح‌شناسی پزشکی، به معنای صاف کردن فک است که عموم مردم از آن به‌عنوان عمل جراحی ردیف‌سازی فک یاد می‌کنند. جراحی فک، باهدف اصلاح ناهنجاری‌های دندانی از جمله عدم تطابق فک و دندان‌های بالا و پایین و… انجام می‌گیرد که سبب بهبود توانایی جویدن، تکلم و تنفس می‌شود. همچنین این عمل، در افزایش زیبایی و نیز بهبود وضعیت ظاهری تأثیر بسزایی دارد.

از مهم‌ترین عارضه‌هایی که نیازمند انواع جراحی فک برای افراد می‌شود عبارتند از:

  • ناهنجاری‌های مادرزادی در ناحیه فک و صورت
  • دردهای مزمن در فک یا مفصل فک (TMJ)
  • داشتن تنفس دهانی بی‌اختیار
  • ناتوان بودن در بهم رساندن لب بدون کشیدن آن
  • وجود آسیب دیدگی یا مصدومیت در ناحیه فک و صورت
  • وجود عارضه اپن بایت (یا فاصله میان دندان‌های بالایی و پایینی در صورتی که دهان بسته است
  • جلو بودن فک بالا
  • وجود تومور یا هرگونه آسیب‌های پاتولوژیک در ناحیه فک
  • عقب بودن چانه و فک پایینی

ارتودنسی پیش از جراحی

ممکن است پیش از انجام جراحی، به تشخیص متخصص، یک دوره ارتودنسی جهت برطرف کردن برخی عیوب فک شما انجام شود. این مرحله از درمان شما معمولاً در حدود 6 تا 12 ماه به طول می‌انجامد و در طی این مدت باید چندین بار به طور منظم برای انجام تنظیمات و اصلاحات لازم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دندان‌های شما باید به‌طوری تنظیم شوند که پس از اتمام دوره درمان به طور مرتب بر روی یکدیگر قرار بگیرند. به همین علت ممکن است در طول دوره درمان ارتودنسی احساس کنید که وضعیت دندان‌هایتان دارد مرتباً بدتر می‌شود. اما پس از آنکه عمل جراحی فک انجام شد و فک‌های شما در موقعیت درست خود قرار گرفت، دندان‌هایتان نیز به شکل صحیح بر روی یکدیگر منطبق خواهند شد. گاهی برای انجام درمان و ارتودنسی ممکن است، یک یا چند دندان شما از جمله دندان‌های (آسیاب سوم (یا همان (دندان‌های عقل) کشیده شوند.

جراحی فک بالا

از پرکاربردترین جراحی‌های فک یا ارتوگناتیک است، و در جهت تورفتگی یا بیرون زدگی و ناهنجاری‌های فک بالا، کراس بایت، دیده شدن خیلی زیاد یا کم دندان‌های بالا، اوپن بایت و میدفیشیال هیپوپلازی صورت می‌گیرد. در این جراحی، جراح برای ایجاد حرکت یکپارچه فک بالا استخوان آن را به شکلی برش می‌دهد که کل فک (چه سقف و چه دندان‌های بالایی) به شکل یکجا حرکت داده می‌شوند.

جراحی فک پایین

این نوع جراحی نیز به جهت درمان و بهبود عقب‌رفتگی یا بیرون‌زدگی دندان‌های فک پایین انجام می‌گیرد. انواع عمل فک پایین را می‌توان به دو روش استئوتومی انجام داد که پس از برش فک و قرارگیری آن در جایی درست آن را با کمک پیچ و پلیت در موقعیت جدید آن تثبیت می‌کنند.

جراحی فک بالا و پایین

در برخی موارد، صورت مراجعه کننده بسیار بلند است و دارای مشکلاتی همچون مال اکلوژن، جلو بودن لب‌ها و چانه، عدم تقارن است. در این صورت جراح ارتودنتیست جراحی هردو فک پایین و بالا را پیشنهاد می‌کند.

14

برای انجام این جراحی معمولا فک بالایی به سمت بالا و فک پایینی به جلو برده می‌شود که این موارد در کنار عقب بردن نوک چانه سبب تنظیم شدن میزان بلندی صورت و زیبایی چهره خواهد شد.

جراحی چانه

در برخی مواقع، مراجعه‌کننده دارای عقب‌رفتگی شدید فک با پایینی و چانهٔ کوچک است. در این موارد درمان به دو صورت انجام می‌گیرد، راه اول، ارتودنسی فک پایین و جابه‌جایی آن و گزینهٔ دوم نیز جراحی چانه است؛ به شکلی که جراح فک یک تکه از استخوان چانه را  از قسمت جلویی آن خواهد برید و او را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهند، سپس با استفاده از پیچ و صفحه آنها را تثبیت می‌کنند.

استخوان‌سازی تحت کشش و  SARPE

جراحی فک با روش استخوان‌سازی تحت کشش، روشی است که از عمل کشش تدریجی و فزاینده استخوان به‌مرورزمان انجام‌گرفته تا  ناهنجاری و بدشکلی بافت‌های استخوانی را ترمیم کند. در روش ذکر شده کشش تدریجی بر روی شکستی‌هایی که در زمان جراحی در استخوان ایجاد شده، اعمال تا تولید استخوان و بافت‌های نرم در آن محیط را افزایش دهند. این عمل نه‌تنها سبب افزایش تولید استخوان جدید خواهد شد؛ بلکه در ساخته‌شدن بافت‌های نرم همراه با استخوان از قبیل پوست، مخاط، عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی از طریق تحریک نقش خواهد داشت.

 SARME  یا   SARPE

دو عمل جراحی SARPE (افزایش سریع وسعت کام به کمک جراحی) و) ( SARME (افزایش سریع وسعت استخوان فک) به کمک جراحی در درجه اول هر دو برای درمان ناهنجاری‌های فک بالا و پایین صورت می‌گیرند. درصورتی‌که مراجعه کننده دارای فک بالای کوچکی باشد، قسمتی از استخوان فک که دندان بر روی آن قرار دارد از بخش عقبی جدا خواهد شد و پس از آن با استفاده از ابزارهای وسیع کننده (به نام هیراکس) وسعت آن افزایش داده خواهد شد.

روند انواع جراحی فک

عمل صورت و فک را می توان به دو شکل بی حسی و بی هوشی انجام داد. اما از آنجایی که عمل زیبایی فک عموما از دهان صورت می‌گیرد، بنابراین جای زخمی نیز به جا نخواهد گذاشت.

15

بیمار پس از جراحی دچار ورم و درد در برخی از قسمت های صورت می شود و در نهایت به بیمار توصیه خواهد شد تا مدت معلوم پس از عمل خود تنها از مایعات و مواد غذایی نرم استفاده نماید.

درنهایت نیز به برخی نکات بعد از جراحی اشاره می‌کنیم:

  • پس از انجام عمل جراحی اکثر بیماران به‌صورت خفیف یا متوسط درد را احساس خواهند کرد که می‌توان آن را با مصرف مسکن کاملاً آرام کرد.
  • از عوارض معمول پس از انواع جراحی فک می‌توان به ورم اشاره کرد که دارای شدت‌های متغیری هستند. ورم ناشی از جراحی فک پایین بسیار شایع‌تر است و در فردای روز عمل به بیشترین میزان خود خواهد رسید.
  • داشتن خونریزی ملایم پس از جراحی طبیعی خواهد بود. همچنین تجربه خون دماغ شدن خفیف به مدت یک هفته تا دوهفته پس از جراحی فک بالا نگران‌کننده نخواهد بود.
  • خونریزی داخلی موجود در بافت‌های نرم سبب کبودی می‌شوند که این خون‌مردگی‌ها معمولاً گستره خواهند بود. این کبودی‌ها در مراحل اول در ناحیه فک اما بعداً تا ناحیه گردن و قفسه سینه ادامه خواهند یافت.

 

در نهایت شما زیباجوی عزیز میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با مطب دکتر مانی آرش راد در ارتباط باشید.

آدرس کلینیک: سعادت آباد، سرو غربی، خیابان بخشایش، خیابان پانزده غربی ساختمان پزشکان سینام، طبقه سوم، واحد 11

آدرس وبسایت :  https://drmaniarash.com/

ایمیل  info@drmaniarash.com :

شماره های تماس: 02126760580 و  02122364547