به گزارش پایگاه خبری نشان :

کامپوزیت دندان یا روکش کامپوزیتی، یک روش درمانی است که در آن از یک ماده کامپوزیتی برای ترمیم و بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود.

این روش معمولاً برای تعمیر دندان‌های شکسته، شکاف دار، پوسیده و اصلاح شکل و تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. در کامپوزیت ونیر، ماده‌ای رزینی و سفیدرنگ روی سطح دندان قرار می‌گیرد و شکل داده می‌شود.

پس از تراش و شکل‌دهی سطح کامپوزیت صاف و براق می‌شود و به شکل دندان در می‌آید. کامپوزیت ظاهری زیبا، مرتب و یکدست به دندان‌ها می‌دهد و معمولا برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود.

کامپوزیت دندان به انگلیسی Dental composite  ماده ای سفید رنگ و خمیری است که معمولا برای دندان های پوسیده استفاده می شود. اما امروزه برای زیباتر کردن لبخند به عنوان کامپوزیت دندان جلو استفاده می شود.

کامپوزیت دندان به دلیل قیمت مناسب و درخشندگی و شفافیت زیبایی که به دندان ها می دهد ، امروزه در بین افراد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همچنین در بین بازیگران نیز امروزه بسیار استفاده می شود و برای زیباتر کردن لبخندشان از کامپوزیت دندان استفاده می کنند.

0

 

مزایای کامپوزیت دندان

 

  1. ظاهر طبیعی: کامپوزیت دندان دارای رنگ قابل تنظیم است و به طور کامل با رنگ دندان تطابق می‌یابد. این باعث می‌شود دندان‌های ترمیم شده به طبیعی‌ترین شکل ممکن نمایان شوند و با رنگ دندان‌های دیگر مطابقت داشته باشند.
  2. حفظ سلامت دندان: برای انجام کامپوزیت ، نیازی به حذف بخش‌های سالم دندان نیست.
  3. راحتی در اعمال: فرآیند استفاده از کامپوزیت دندان نسبتاً ساده و راحت است. این روش اغلب نیاز به حذف کمتری از ساختار دندان دارد و معمولاً با یک جلسه انجام می‌شود.
  4. اصلاح عیوب ظاهری: با استفاده از کامپوزیت، می‌توان عیوب ظاهری دندان‌ها مانند شکستگی‌ها، ترک‌ها، نقاط فرسوده و لبه‌های شکسته را بهبود بخشید و آن‌ها را ترمیم کرد.
  5. اصلاح رنگ دندان: با استفاده از کامپوزیت دندان می‌توان رنگ دندان را به طور موثری تغییر داد و دندان‌های سفیدتر و جذاب‌تری را به دست آورد.
  6. مقاومت در برابر خوردگی: کامپوزیت دندان با جنس خوب، مقاوم در برابر خوردگی است و معمولاً نیازی به تغییرهای مکرر ندارد. با رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب، می‌توان برای مدت طولانی از نتایج مثبت آن بهره برد.

با استفاده از کامپوزیت دندان، می‌توانید به دندان‌هایی زیبا، طبیعی و سالم دست یابید. با مشاوره و انجام این روش توسط دندانپزشکان ما، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و لبخندی خوشایند و جذاب داشته باشید.

 

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

 

ماندگاری کامپوزیت دندان بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله نوع و کیفیت کامپوزیت، مکان قرارگیری در دهان، نوع ترمیم، مهارت متخصص کامپوزیت، عناوین مراقبتی و بهداشتی صحیح و عادات بهداشت دهانی فرد.

به طور کلی، ماندگاری کامپوزیت دندان ممکن است بین 3 تا 5 سال باشد، اما این مدت ممکن است متفاوت باشد و به عوامل فوق‌الذکر و وضعیت خاص هر فرد بستگی داشته باشد.

برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

بهداشت دهانی منظم: مراقبت و بهداشت مناسب دهان، شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان، به حفظ و سلامتی دندان‌ها و کامپوزیت کمک می‌کند.

جلوگیری از فشار و ضربه‌ به دندان: اجتناب از فشار زیاد و ضربه به دندان‌ها می‌تواند از آسیب به کامپوزیت جلوگیری کند.

تغذیه سالم: رژیم غذایی سالم با مصرف مواد غذایی متنوع و کاهش مواد قندی و شیرینی‌های مصنوعی، اجتناب از مصرف دخانیات و نوشیدن زیاد مواد غذایی که دارای رنگ شیمیایی هستند، می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و ماندگاری کامپوزیت کمک کند.

با رعایت این نکات و نگهداری منظم از دندان‌ها و کامپوزیت،می‌توانید عمر کامپوزیت دندان را طولانی‌تر کنید. همچنین، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی منظم و انجام ترمیم‌های لازم نیز می‌تواند به حفظ و ماندگاری کامپوزیت کمک کند.

00

 

کامپوزیت دندان مناسب چه افرادی است؟

 

  1. افرادی که تعدادی از دندان‌هایشان کوتاه‌تر از بقیه دندان‌ها است.
  2. افرادی که رنگ دندان‌هایشان تغییر کرده است و می‌خواهند دندان‌های سفیدی داشته باشند.
  3. افرادی که دندان‌های بینیشان فاصله دارد و می‌خواهند فاصله بین دندان‌ها را کاهش دهند.
  4. افرادی که دندان‌هایشان شکسته یا خراشیده شده و احتیاج به ترمیم دارند.

توجه داشته باشید برای انجام کامپوزیت دندان باید حتما توسط متخصص معاینه شوید تا با توجه به شرایط دهان و دندان های شما بهترین مشاوره و ویزیت انجام شود و تجربه ای خوب از کامپوزیت دندان ونیر داشته باشید.

در کلینیک دندانپزشکی آیریک، تیم مجرب و متخصص دندانپزشکی با بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته، با دقت و حرفه‌ای، دندان‌های شما را ترمیم می‌کنند.

همچنین، در کلینیک آیریک، ویزیت و معاینه رایگان است و توسط متخصص زیبایی و ترمیمی انجام میشود.

 

قیمت کامپوزیت دندان در تهران

 

قیمت کامپوزیت دندان در تهران می‌تواند متغیر باشد و بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله:

  • تخصص و تجربه دندانپزشک.
  • تعداد دندان‌های قابل ترمیم.
  • کیفیت و نوع ماده کامپوزیت.

به طور کلی قیمت هر واحد کامپوزیت دندان در تهران، از 1.500.000 تا 4.000.000 میلیون تومان است. برای دندان‌های جلو بهتر است بهترین نوع کامپوزیت را انتخاب کنید تا درخشندگی و زیبایی بیشتری داشته باشند.

قیمت بهترین نوع کامپوزیت دندان‌های جلو، 3.200.000 تا 4.000.000 تومان است. اگر قصد دارید تمام دندان‌هایتان را کامپوزیت کنید هزینه‌ی آن تقریبا 40.000.000 تومان خواهد بود که این مبلغ بسیار کمتر و بصرفه‌‌تر از لمینت دندان است.

000

 

هزینه کامپوزیت دندان در سال 1402

 

با توجه به اینکه ممکن است هزینه‌ی کامپوزیت دندان برای عده‌ای از شما عزیزان سنگین باشد، دندانپزشکی آیریک برای راحتی شما، شرایط پرداخت هزینه به صورت اقساطی را نیز فراهم کرده است.

ما در دندانپزشکی آیریک، دو طرح ویژه برای شما در نظر گرفته‌ایم:

  1. پرداخت 30 درصد از کل هزینه کامپوزیت + 2 الی 4 چک جهت پرداخت مابقی هزینه طی دو تا شش ماه.
  2. پرداخت 50 درصد از کل هزینه کامپوزیت + 3 الی 6 چک جهت پرداخت مابقی هزینه طی دو تا شش ماه.

 

کامپوزیت دندان با کامپوزیت ونیر چه تفاوتی دارد؟

 

کامپوزیت دندان به عنوان یک ماده ترمیمی کلی برای ترمیم حفره‌ها و ترمیمات سطحی دندان‌ها استفاده می‌شود. در حالی که کامپوزیت ونیر یک روش زیبایی دندان است که با استفاده از کامپوزیت، شکل و رنگ دندان‌ها را بهبود می‌بخشد و بر روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

کامپوزیت ونیر Ips یک برند از انواع کامپوزیت دندان است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بدلیل کیفیت و درخشندگی بالایی که دارد معمولا به عنوان کامپوزیت دندان جلو انجام می شود.

 

کامپوزیت دندان با لمینت ؟

 

کامپوزیت یا لمینت دندان کدام یک بهتر است ؟ یکی از سوالاتی که زیاد مطرح می شود در مورد کامپوزیت یا لمینت دندان است که افراد در انتخاب و استفاده از این دو دچار تردید و سردرگمی هستند.

کامپوزیت دندان مزایایی نسبت به لمینت دندان دارد اما لمینت دندان نیز مزایای خاص خود را دارد که باعث می شود تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و قیمت بالاتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد.

کامپوزیت دندان قیمت کمتری دارد و ماندگاری بین 3 الی 5 سال دارد و رنگپذیری بالایی دارد که معمولا باید در خوردن و آشامیدن مواد غذایی رنگی دقت کنید و بهداشت دهان و کامپوزیت ها را بخوبی رعایت کنید.

اما لمینت دندان جنس درخشان تر و مقاوم تری دارد و همچنین رنگپذیری کامپوزیت دندان را ندارد و نیاز به مراقبت و بهداشت کمتری دارد.

اما توجه کنید که قیمت لمینت دندان و کامپوزیت دندان یکسان نیستند و قیمت لمینت 1402 بالاتر از هزینه کامپوزیت دندان در سال 1402 است.

 

نتیجه گیری

 

در نهایت اگر به دنبال راهی سریع و کارآمد برای بهبود ظاهر دندان‌هایتان هستید، کامپوزیت دندان یک انتخاب موثر و عالی برای شما خواهد بود.

با استفاده از کامپوزیت دندان، می‌توانید دندان‌های خود را زیبا، هماهنگ با چهره و طبیعی تر نمایید. با انتخاب رنگ مناسب و شکل‌دهی دقیق، ماندگاری و ظاهر دندان‌ها بهبود می‌یابد.

با مراقبت‌های مناسب و مشاوره دندانپزشک معتمد، می‌توانید از مزایای کامپوزیت دندان بهره‌مند شوید و به لبخندی زیبا و جذاب دست یابید.

 

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Dental_composite

https://iricclinic.com/