به گزارش پایگاه خبری نشان :

استفاده از آجر در مصالح ساختمانی جزو پرکاربردترین موارد در صنعت ساختمانی به شمار می‌رود که از زمان‌های قدیم رایج بوده است.

آجر شاموتی چیست

آجرها از نظر مقاومت، ابعاد ظاهری و کاربرد انواع مختلفی دارند و امروزه بسیاری از آجرها را به عنوان آجرنمای ساختمانی استفاده می‌کنند. آجر شاموتی یکی از انواع آجرنماست که به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، به منظور کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجر نیز مانند آجرنماهای دیگر از روش ساخت و انواع مختلفی برخوردار است. در ادامه به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد که آجر شاموتی چیست و بهترین رنگ و همچنین کاربردهای مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آجر شاموتی چیست؟

در ابتدا در جواب شاموت چیست باید بگوئیم که شاموت در اصل یک کلمه آلمانی بوده و به معنی خرده آجر است. شاموت به بخشی از متریال اولیه مانند خاک رس پلاستیک، کائولن، رس فلینت، بنتونیت و خاک نسوز گفته می‌شود که از قبل پخته شده و سپس با مواد خام مخلوط می‌گردد. مواد شاموت از دو اکسید اصلی آلومینا و سیلیس تشکیل می‌شود که معمولا آلومینا بین 10 تا 45 درصد است و نقش مهمی در خواص شاموت دارد.

معرفی آجر شاموتی

و اما اینکه آجر شاموتی چیست لازم است تا بگوئیم این آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی جدید بوده که امروزه در انواع سایز و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. از آجر شاموت عمدتا در نماهای بیرونی و درونی ساختمان برای داخل شومینه، صنعت ذوب آهن، نمای ساختمان، ریخته‌گری فولاد، کوره ذوب فلزات و غیره استفاده می‌شود. آجر شاموتی نوعی آجر نسوز است و تا دماهای خاصی می‌توانند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهد.

از گذشته تا کنون از آجر در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شده‌است. امروزه تنوع بالا و استفاده مختلف در نما، تیغه چینی و نقاط حساس از جمله محل های با حرارت بالا باعث محبوبیت و افزایش استفاده از آن شده است.

انواع آجر شاموتی

از انواع آجر شاموتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساده

آجر شاموتی ساده از شکل ساده‌ای برخوردار است و به منظور استفاده در ساختمان‌های مدرن مناسب خواهد بود.

طرح‌دار

این نوع آجرها، طرح‌های مختلفی دارند و به منظور استفاده برای نمای ساختمان‌های سنتی مناسب خواهند بود.

رستیک

آجرهای رستیک، ظاهر روستیک و قدیمی دارند و از آن‌ها برای نمای ساختمان‌های کلاسیک استفاده می‌کنند.

کاربرد اجر شاموتی

کاربرد آجر شاموتی

اشاره کردیم که آجر شاموتی چیست و با بررسی مشخصات آن، پی بردیم که از این آجر در موارد مختلفی استفاده می‌کنند. از این نوع آجر بیشتر در ساختمان‌سازی و اجرای نما استفاده می‌کنند ولی باید بدانید که کاربرد آجر شاموتی تنها به ساختمان محدود نمی‌شود و در برخی صنایع هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین کاربردهای آجر شاموتی را بررسی می‌کنیم.

کاربرد آجر شاموتی در بخش صنعتی

این نوع آجر از مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بالا، عایق حرارتی، عایق صوتی و همچنین در برابر خوردگی برخوردار است. این موضوع باعث شده است تا آجرهای شاموتی در برخی صنایع مانند صنعت فولاد، فرآیند‌های حرارتی، کوره‌های آهن‌آلات و کارخانه‌ها شیشه‌سازی مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد آجر شاموتی در صنعت آتش نشانی

مقاومت بالای آجرهای شاموتی در برابر حرارت باعث شده است که این نوع آجرها گزینه بسیار مناسبی در صنعت آتش‌نشانی باشند. در بسیاری از موارد دیده شده که از این آجر به دلیل عایق حرارتی که دارد، در ساخت قسمت‌هایی از تجهیزات آتش نشانی مانند درب‌ها، برج‌ها، سینی‌ها و خنک‌کننده‌ها استفاده کنند.

کاربرد اجر شاموتی در صنعت فرآوری شیمیایی

به دلیل مقاومت آجر شاموتی در برابر محلول‌ها و تغییرات شیمیایی، از آجر شاموتی در صنعت فرآوری شیمیایی نیز استفاده می‌کنند. آجر شاموتی برای ساخت اتصالات لوله، گیره‌ها و سطوح تماس با محلول‌های شیمیایی بسیار مناسب خواهد بود.

کاربرد آجر شاموتی در ساختمان سازی

همانطور که اشاره کردیم، بیشترین کاربرد آجرهای شاموتی در ساختمان‌سازی است که به دلیل خواص عایق حرارتی و عایق صوتی، مقاومت در برابر حریق و استحکام مکانیکی، بسیار مناسب خواهند بود. از جمله کاربردهای آجر شاموتی در ساختمان‌سازی می‌توان به ساخت ساختمان‌های خاصی مانند کوره‌ها، آینه‌ها، دیوارهای آتش‌بر، دیوارهای جداکننده و شیشه‌بر در نما و فضاهایی که نیاز به عایق حرارتی و عایق صوتی دارند، اشاره کرد.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم آجر های دیگری نیز هستند که در صنعت ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود

با کمی دقت می‌توانید کاربرد آجرهای قزاقی در بناهای تاریخی را در جای جای کشور ایران مشاهده کنید. نماهایی مانند خانه پروین اعتصامی و خانه سیمین و جلال آل احمد که از هنرمندان محبوب کشور محسوب می‌شوند، نمونه‌ای از این بناهای تاریخی هستند.

بهترین رنگ آجر شاموتی

برای اینکه بدانید بهترین رنگ آجر شاموتی چیست بهتر است تا با انواع رنگ‌بندی‌های آجر شاموتی آشنا باشید. در این بخش با ذکر انواع آجر شاموتی از نظر رنگ، به بررسی کاربردهای آن‌ها نیز می‌پردازیم.

آجر نما رنگ طوسی

آجرنمای شاموتی طوسی جزو محبوب‌ترین آجرنماها برای نمای ساختمان است و برای نماهای مدرن و مینیمال یک انتخاب ایده‌آل محسوب می‌شود. 

آجر نما رنگ قرمز

آجر شاموتی رنگ قرمز جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین آجرها برای نمای ساختمان است که حس گرمی را برای شما به وجود می‌آورد و حس اصالت و پویایی را به نمای ساختمان می‌بخشد. شما می‌توانید از این آجرنماهای شاموتی به رنگ قرمز برای قاب‌بندی پنجره‌ها یا درها استفاده کنید.

آجر نما رنگ سفید

اگر می‌خواهید نمای ساختمان خود را بزرگتر و روشن‌تر نشان دهید، توصیه می‌کنیم که از آجرنمای شاموتی به رنگ سفید استفاده نمایید. آجر نما سفید معمولا برای نمای ساختمان‌های مسکونی و اداری در مناطق گرم استفاده می‌شود.

آجر نما رنگ قهوه‌ای

آجرنمای رنگ قهوه‌ای نیز مانند آجرنمای قرمز، حس گرمی و صمیمیت را به نمای ساختمان می‌بخشد و شما می‌توانید از آن برای نماهای سنتی و کلاسیک استفاده کنید.

در حالت کلی برای انتخاب بهترین رنگ آجر شاموتی بهتر است که به عوامل مختلفی مانند سبک معماری، نور خورشید و محیط اطراف توجه داشته باشید.

ویژگی اجر شاموتی

ویژگی آجر شاموتی

همانطور که اشاره کردیم، آجر شاموتی از جمله آجرهای نسوز است که مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارد و از متریال معدنی و پوکه‌هایی با مقاومت بالا ساخته می‌شود. از ویژگی‌های مختلف آجر شاموتی می‌توان به مقاومت بالا، تنوع رنگ، سازگاری با محیط زیست، عایق بودن در برابر سرما و گرما و همچنین تنوع سایز زیاد اشاره کرد.

آجرنمای شاموتی جذب آب کمی دارد و از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است. این نوع آجرها در طیف رنگی متنوعی تولید می‌شوند و این موضوع باعث شده است تا امکان انتخاب طرح و رنگ مناسب برای نمای ساختمان را برای مهندسین و طراحان ساختمانی فراهم کند. از دیگر ویژگی‌های آجر شاموتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به نگهداری زیادی ندارد
  • ضد آب است
  • سرمایه‌گذاری برای زندگی
  • آجرهای شاموتی پایدار هستند
  • سبک و طراحی‌های متفاوتی دارد

سخن پایانی

اشاره کردیم که آجر شاموتی چیست و با انواع مختلف و کاربردهای آن آشنا شدید. آجرهای شاموتی عمدتا به منظور ساخت و ساز برای ذخیره و انتشار گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آجرها به دلیل ویژگی‌های مهمی از قبیل مقاومت بالا در برابر تحمل گرما و عدم اشتعال‌پذیری، گزینه بسیار مناسبی برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان خواهند بود. اگر قصد خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع آجرهای شاموتی را دارید، می‌توانید با کارشناسان آجر اصفهان ملکیان ارتباط برقرار کنید.