به گزارش پایگاه خبری نشان :

به قول حرفه‌ای‌ها، با تنهایی سفر کردن جنبه‌های مختلف خود را در موقعیت‌های ناشناس پیدا کرده و می‌شناسیم. بسیاری از ما مسافرت را فقط سفرهای دسته‌جمعی با دوستان یا خانواده می‌دانیم. درصورتی‌که برخی از ناب‌ترین سفرها فقط زمانی تجربه می‌شوند که تصمیم شجاعانه «تنهایی سفر کردن» را گرفته باشید. اگر به این مرحله از تصمیم‌گیری رسیده‌اید و اکنون دنبال مقصد مناسب و امنی برای سفر تنهایی هستید، این مقاله برای شما است.

شیراز

شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر تنهایی است. این شهر که جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد، از دیرباز به‌خصوص در فصل بهار بسیار مور توجه قرار می‌گرفته است. معروف‌ترین جاذبه تاریخی شناخته‌شده در ایران، تخت‌جمشید، در شهر شیراز قرار دارد. همچنین آرامگاه دو شاعر معروف، حافظ و سعدی در این شهر واقع شده که هر دو از اماکن محبوب برای بومیان و گردشگران هستند. جالب است بدانید نام شیراز را بر یکی از الواحی که از دوره عیلامی‌ها به دست آمده، پیدا کرده‌اند. بهترین زمان سفر به شیراز، فصل بهار است. برای این‌که بازدید از این شهر زیبا را در فصل بهار از دست ندهید، می‌توانید اقدام به خرید بلیط قطار فوری یا بلیط هواپیما به مقصد شیراز کنید.

مردم خونگرم و دلنشین شهر شیراز به‌طورقطع سفر تنهایی شما را چند برابر لذت‌بخش می‌کنند. علاوه بر این، در طول اقامت خود در این شهر، می‌توانید از بازار وکیل شیراز دیدن کرده و با صنایع دستی بومیان این شهر آشنا شوید. در شیراز مسجدهای تاریخی متعددی مانند مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل شیراز نیز واقع شده است. جاذبه‌های متنوع شیراز، این شهر را برای سفرهای تنهایی و دسته‌جمعی در اولویت قرار می‌دهد.

اصفهان

یکی دیگر از شهرهایی که می‌توانید تنها به آن سفر کنید، شهر اصفهان است. اصفهان جاذبه‌های تاریخی متعدد و منحصربه‌فردی دارد که می‌تواند شما را به راحتی مجذوب خود کند. تنها کافی‌ است در میدان نقش‌جهان گشتی بزنید تا شیفته معماری این میدان شوید. برای اقامت در اصفهان می‌توانید گزینه‌های اقامتگاه بوم‌گردی و هتل را انتخاب کنید. ازآنجایی‌که اصفهان یک شهر گردشگری است، ‌ اقامتگاه‌های موجود در این شهر اغلب از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

می‌توان گفت اصفهان در طول تاریخ همواره در مرکز توجه بوده است. این شهر در دوره‌های مختلف اعم از اشکانیان، هخامنشیان و صفویان از لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت بوده و از‌این‌رو، یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشور به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود نام این شهر در ابتدا «اسپهان» بوده که با گذشت زمان و شیوه گفتاری، به اصفهان تبدیل شده است.

تبریز

تبریز یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای سفر تنهایی انتخاب کنید. در این شهر جاذبه‌های متعددی وجود دارد که روزانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. به همین دلیل تبریز در سال ۲۰۱۸، ‌ پایتخت گردشگری ایران نامیده شد. شهر تبریز یکی از تمیزترین شهرهای ایران بوده و گفته می‌شود در این شهر هیچ گدایی وجود ندارد. خوب است بدانید اولین مدارس برای افراد ناشنوا، اولین سینماهای مدرن، اولین کتابخانه عمومی و همچنین اولین مهدکودک‌های نوین در این شهر ایجاد شده‌اند.

با سفر به شهر تبریز می‌توانید از جاذبه‌هایی اعم از جاذبه‌های طبیعی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی بازدید کنید. بازدید از جاذبه‌های طبیعی کلان‌شهر تبریز مانند روستای کندوان، ‌جنگل ارسباران و آبشار گل آخور تجربه بی‌‌نظیری را در سفر تنهایی برای شما رقم می‌زند. از جاذبه‌های تاریخی تبریز می‌توان به مسجد کبود، کلیسای مریم مقدس و ارگ علیشاه اشاره کرد. در سفر به این شهر، امتحان کردن غذاهای محلی را فراموش نکنید.

 

یزد

یزد به عنوان یکی از اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. بافت تاریخی این شهر شما را به دوران گذشته برده و سفر تنهایی را جذاب‌تر می‌کند. در شهر یزد اقلیت‌های دینی مختلفی در زمان‌های مختلف زندگی کرده‌اند. اگر به آثار تاریخی به‌جامانده از ادیان مختلف، ‌مانند زرتشتیان، ‌علاقه دارید، شهر یزد را به عنوان مقصد سفر تنهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم. لقب شهر یزد شهر بادگیرها است، چراکه بادگیرهای بلندی که در این شهر وجود دارد.

غذاهای محلی و شیرینی‌های یزد بسیار خوشمزه بوده و امتحان کردن آن‌ها بی‌ضرر است. مردم این شهر مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز هستند، ‌ ازاین‌رو در یزد فرصت گپ و گفت با بومیان این شهر را به‌ راحتی پیدا می‌کنید. صنعت گردشگری در یزد بسیار رونق دارد، به همین سبب این شهر در سازمان جهانی یونسکو به عنوان شهری توریستی ثبت شده است. مجموعه امیرچخماق، میدان ساعت، باغ دولت‌آباد، مسجد جامع یزد و زندان اسکندر از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد هستند.

جنگل ابر

اگر خیلی برای آثار تاریخی شهرها مشتاق نیستید و بیشتر دنبال طبیعتی هستید که منظره‌ای بی‌نظیر داشته باشد، جنگل ابر مناسب شما است. با سفر به این جنگل، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از گره خوردن ابرها به جنگل و تشکیل اقیانوس ابر برایتان رقم می‌خورد. درختان جنگل ابر شاهرود میلیون‌ساله بوده و سر به آسمان کشیده‌اند.

جالب است بدانید جنگل ابر بین دو اقلیم قرار دارد، ازاین‌رو تنوع بسیاری در نوع گیاهان و جانوران ساکن در آن می‌توان مشاهده کرد. افرا، شیردار، توسکا، داغداغان و بلوط از درخت‌های موجود در این جنگل بوده که هرکدام زیبایی منحصربه‌فردی دارند. البته توصیه می‌کنیم اگر طبیعت‌گرد و کوهنورد حرفه‌ای نیستید همراه با تور به این جنگل بروید و بدون نگرانی، آرامش خود را پیدا کنید.

قشم

اگر به زیبایی‌های جنوب کشور علاقه دارید، می‌توانید مقصد سفر تنهایی خود را قشم انتخاب کنید. جزیره قشم طبیعتی بی‌نظیری دارد که در هیچ کجای کشور نمی‌توانید؛ مانند آن را پیدا کنید. جالب است بدانید قشم به جزیره عجایب هفت‌گانه ایران نیز معروف است. این عجایب هفت‌گانه کدام هستند؟ جنگل‌های حرا، دره ستارگان، ‌ بام قشم، جزایر ناز، غار نمکدان، تنگه چاهکوه و لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی عجایب هفت‌گانه جزیره قشم هستند. همان‌طور که می‌دانید مردم جنوب کشور مردمانی خونگرم و دلنشین هستند، ازاین‌رو به راحتی می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید. همچنین در بازارهای محلی می‌توانید از صنایع دستی بی‌نظیر بومیان دیدن کرده و خرید کنید.

آب‌وهوای معتدل جزیره قشم بازدید از جاذبه‌ها را برای گردشگران تسهیل می‌کند. این جزیره زیستگاه جانوران و گیاهان نادری است که تنها با سفر به قشم می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. لازم به ذکر است برخی از این گونه‌های جانوری رو به انقراض هستند و توجه بیشتری باید به سلامت آن‌ها کرد.

 

کلام پایانی

سفر تنهایی تجربه‌ای متفاوت از سفر کردن است که شما را به شناخت بیشتر از خود و عمیق شدن در درونتان می‌رساند. لذت سفر تنهایی متفاوت از سفرهای دسته‌جمعی است و نمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. در کشور ایران مقاصد ایمن و مناسبی برای سفر تنهایی وجود دارد که اگر اولین بارتان هست که این‌گونه سفرها را انجام می‌دهید، می‌توانید به دور از هر نگرانی و دغدغه‌ای باشید. از شمال تا جنوب کشور شهرهای مختلفی وجود دارند که در عین جذاب بودن، اقامتگاه‌های مناسبی را برای گردشگران ارائه می‌کنند.