به گزارش پایگاه خبری نشان :

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه دست خط بیان کرد: پیشنهادی را مطرح کردیم که الان در شرایط کنونی استفاده از یارانه هایی که در اقتصاد کشور بارها بدان اشاره شده به صورت نابرابر بهره گرفته می شود؛ یعنی کسی که ماشین بیشتر و خودروی بیشتر دارد، یارانه بیشتری دریافت می کند. اگر بخواهیم خلاصه پیشنهاد را بیان کنیم این است بجای اینکه به هر خودروی سهمیه بدهیم، به هر فردی سهمیه بدهیم یعنی بگوییم هر ایرانی چه میزان یارانه از بنزین دارد، چه خودرو دارد و چه خودرو ندارد.

وی افزود: آن که استفاده می کند که استفاده می کند و آن که استفاده نمی کند بتواند از مابه التفاوت یارانه خود بر اساس روش علمی و تخصصی استفاده کند.

 پورابراهیمی در پاسخ به این سوال مجری برنامه دست خط که آیا این طرح شدنی است؟ گفت:  روی این کار کرده‌ایم و کار کارشناسی انجام شده و این به عدالت نزدیک تر است. می تواند مصرف سوخت را به نرخ منطقی‌تر برساند. قطعاً اثر مثبت در ایجاد فضایی دارد که در مدیریت انرژی و حامل های انرژی مطرح می شود.

طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین برای دولت بار مالی ندارد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح مجلس مبنی بر تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار به باشگاه خبرنگاران گفت: ما طرح تغییر سهمیه بندی بنزین را در مجلس دهم قبل از گرانی بنزین ارائه کرده بودیم که روزانه یک لیتر بنزین به ازای همه مردم تعلق گیرد به نحوی که کارت بانکی سرپرست خانوارها شارژ شود، اما متاسفانه این طرح با عدم موافقت رئیس جمهور مواجه شد.

وی افزود: بر اساس طرح جدید، دولت باید مبلغ بنزین را با نرخ آزاد به حساب مردم واریز کند، البته طبق بررسی‌های ما این امر هیچ بار مالی برای دولت ندارد و در واقع بنزین به جای خودرو به نفرات اختصاص می‌یابد.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد تنها ۵ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارای وسیله نقلیه هستند و طرح تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار به نفع خانوارهای دهک پایین خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون ۶ بار طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و بنده نیز بارها با ارگان‌های مختلف و کارشناسان صحبت کرده‌ام و اجرایی سازی این طرح هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و اگر این طرح به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد یک خانواده سه نفره ۹۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد.

سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و  بودجه مجلس نیز درباره طرح مذکور گفت: برخی خانوارها خودرویی ندارند، بنابراین اگر بنزین بر اساس تخصیص به اشخاص سهمیه بندی شود دهک‌های کم درآمد نیز می‌توانند از سهم بنزین برخوردار شوند.

وی افزود: تصویب این طرح می‌تواند موجب انگیزه در افراد برای کاهش  مصرف بنزین  شود و این امر اثرات مثبت زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت، همچنین این طرح باعث افزایش صادرات  می‌شود.

بر اساس طرح فوق اگر افراد تمام سهمیه خود را استفاده نکنند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود و یا در آخر هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازمی‌گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ می‌شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری کند.

افراد باید بتوانند بنزین خود را در بورس عرضه کنند 

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک‌های پایین‌تر، کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  گفت: پیش بینی شده سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند درنظر گرفته شود.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون  انرژی مجلس نیز گفت: طبیعتا همه افراد کشور دارای خودرو نیستند و وقتی بنزین تنها در اختیار افراد دارای وسیله شخصی که از دهک‌های بالای جامعه هستند قرار می‌گیرد، یعنی امتیازی تنها به بخش محدودی از جامعه تعلق گرفته است.

وی افزود: بهتر است که تخصیص بنزین بر اساس کد ملی و به همه افراد کشور تعلق گیرد و حتما باید تدبیری شود که افراد بدون خودرو بتوانند سهم خود را در بورس و یا  به روش‌های دیگر عرضه کنند.

به نظر می‌رسد که طرح «تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار» در صورت تصویب می‌تواند عدالت را در حوزه سهمیه بندی بنزین برقرار کند، اما باید دید طرحی که چندین سال است با نام‌ها و اشکال مختلف مطرح می‌شود و هربار به در بسته می‌خورد، این بار عملیاتی خواهد شد؟.