به گزارش پایگاه خبری نشان :

طی چند روز گذشته نرخ خودرو در بازار آزاد کشور روند کاهشی به خود گرفته است. به اعتقاد تعدادی از کارشناسان این کاهش نرخ ناشی از نزول نرخ ارز در کشور است. در همین رابطه به گفت‌وگو با حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو نشستیم و دلایل کاهش نرخ خودرو در کشور را از وی جویا شدیم که در ادامه مشروح کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو گفت: نرخ ارز کاهش پیدا کرده ونگاه به تورم کشور نگاه خوشبینانه است. در نتیجه شرایط بهتر از گذشته خواهد شد و از سویی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید امریکا تحریم‌ها رفع و یا از میزان آن کاسته می‌شود. در چنین شرایطی تعداد فروشندگان خودرو افزایش پیدا می‌کند و از سویی خریداران نیز از خرید خودرو منصرف و منتظر می‌مانند تا در یک فرصت مناسب تر اقدام به خرید خودرو کنند. در واقع این موضوع ثابت می‌کند اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به تحولات سیاسی دارد و تصمیمات سیاسی نقش تعیین کننده‌ای را در اوضاع اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو به موضوع نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری و تاثیر آن در بازار آزاد اشاره و اظهار کرد: شورای رقابت نرخ خودرو کارخانه را تعیین می‌کند و بازار، نرخ و سیگنال خود را از شاخص‌های اقتصادی می‌گیرد.

وی ادامه داد: منظور از شاخص‌های اقتصادی نرخ تورم و نرخ ارز است که این موارد تا حدودی به مسائل سیاسی مربوط می‌شود بنابراین شورای رقابت در قیمت بازار هیچ گاه تاثیرگذار نبوده است. قیمت بازار به شاخص‌های اقتصادی و نرخ کارخانه مربوط می‌شود. درحال‌حاضر نرخ بازار رو به کاهش است درحالی که نرخ کارخانه همان قیمت‌گذاری دستوری است و تفاوت چندانی نکرده است.

کریمی سنجری افزود: اگر شاخص‌های اقتصادی به نوعی منجر به کاهش نرخ مواد اولیه و کاهش قیمت قطعات شود در این صورت احتمال ورود شورای رقابت برای کاهش نرخ خودرو در کارخانه نیز وجود دارد. در شرایطی که تورم افزایش پیدا می‌کند و نرخ مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند نتیجتا علاوه بر مسله تحریم قدرت تولید شرکت‌های خودروساز نیز کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین بیان کرد: از سویی دیگر واردات نیز ممنوع است و بخشی از سبد تولید شرکت‌های خودروساز که شامل خودروهای مونتاژی بوده به دلیل خروج شرکای خارجی به صفر رسیده است. در چنین شرایطی عرضه در مقابل تقاضا افت پیدا می‌کند و به بیانی دیگر رقابت برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی تعداد افرادی که تقاضای خرید خودرو دارند در مقایسه با تعداد خودرو موجود افزایش پیدا می‌کند. این جا نقش دلال‌ها بسیار پررنگ می‌شود یعنی دلال‌ها تلاش می‌کنند با افزایش نرخ و بازار گردانی به نوعی شرایط را برای سودآوری بیشتر فراهم کنند.

بازار دو نرخی خودرو انگیزه دلالی را بالا می برد

کریمی سنجری درباره نرخ کارخانه گفت: با فریز شدن نرخ خودرو در کارخانه یک انگیزه دلالی به وجود می‌آید. در واقع بازار دو نرخی شکل می‌گیرد و طبیعتا افرادی هستند که از این موقعیت استفاده کنند و یک خودرو را در یک نقطه با نرخ پایین تر خریداری و در نقطه‌ای دیگر با نرخ بالاتر به فروش برسانند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اگر شرایط تغییر کند و پیش‌بینی نرخ تورم رو به کاهش باشد طبیعتا تلاش بر این است که دارایی ثابت به فروش برسد، معکوس زمانی که پیش‌بینی نرخ تورم افزایشی است که تلاش می‌شود افراد نقدینگی خود را به دارایی ثابت تبدیل کنند. هم اکنون نیز شرایط به این شکل است که افراد تلاش می‌کنند خودرو را به فروش برسانند تا بتوانند در شرایط بهتری دوباره خودرو را خریداری کنند.

تداوم کاهش قیمت خودرو تا پایان سال

کریمی سنجری در پایان گفت: اگر شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود بگذارد و تحریم‌ها برداشته شود و شرکای خارجی به کشور بازگردند نه تنها فقط خودرو بلکه در صنایع دیگر نیز اوضاع اقتصادی رو به بهبود خواهد گذاشت. ولی اگر پس از مدتی این شائبه ایجاد شود که قرار نیست تغییری صورت گیرد و شرایط عادی شود دوباره اوضاع به مانند قبل خواهد شد و نرخ تورم و افزایش نرخ شکل خواهد گرفت. به اعتقاد بنده تا پایان سال کاهش نرخ خودرو ادامه خواهد داشت.