به گزارش پایگاه خبری نشان :

عادل فردوسی پور علاوه بر مجری گری در حوزه ورزشی یکی از نمادهای محبوب ورزشی میان مردم است. اطلاعات بالای فوتبالی و تسلط عادل فردوسی پور در اجرا بی همتاست.چند سالی است که عادل فردوسی پور در تلویزیون حضور ندارد. جای خالی عادل فردوسی پور در برنامه های ورزشی به چشم می خورد.رئیس جدید صدا و سیمااز بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزون ایران خبر داد

عادل فردوسی پور دربرنامه 90

پیمان جبلی امروز (۱۰ مهر ۱۴۰۰) در سفر به خوزستان اظهار کرد: از نظر ما برای فعالیت عادل فردوسی‌پور منعی وجود ندارد و می‌تواند به تلویزیون بازگردد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه می‌خواستیم این قول را به صورت رسمی از شما بگیریم که عادل فردوسی‌پور به جامعه رسانه‌ای کشور برمی‌گردد، تاکید کرد: از نظر ما منعی وجود ندارد و وی می‌تواند بازگردد.

پخش سری جدید از برنامه «فوتبال ۱۲۰» که به بررسی اخبار، نتایج و حاشیه های جذاب فوتبال در جهان در ایام برگزاری مسابقات باشگاهی و ملی مهم در دنیا می پردازد، مطابق سال های قبل به زودی آغاز می شود.

بیوگرافی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور متولد 11 مهر 1353 در تهران، است. عادل فردوسی‌پور مجری ورزشی است. عادل فردوسی پور فارغ التحصیل فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران می باشد. عادل فردوسی‌پور متأهل است. عادل فردوسی‌پور در حال حاضر مجری برمه فوتبال 120 است

عادل فردوسی پور

پخش سری جدید از برنامه «فوتبال ۱۲۰» که به بررسی اخبار، نتایج و حاشیه های جذاب فوتبال در جهان در ایام برگزاری مسابقات باشگاهی و ملی مهم در دنیا می پردازد، مطابق سال های قبل به زودی آغاز می شود.

«فوتبال۱۲۰» با اجرای حمید محمدی و تهیه کنندگی عادل فردوسی پور هر پنجشنبه ساعت ۲۳ به روی آنتن شبکه ورزش می‌رود.

این برنامه برای اولین بار در فروردین ۱۳۹۲ پخش شد. فصل نهم برنامه فوتبال ۱۲۰، همزمان با پایان فصل فوتبالی اروپا، در تاریخ خرداد ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. فصل دهم این برنامه، از اول مهر آغاز خواهد شد.

عادل فردوسی پور و خانواده اش

در شهر تهران متولد شده اما اصالتا اهل شهر رفسنجان کرمان می باشد، پدرش مهندس برق بود و یک خواهر و یک برادر کوچکتر از خود دارد.

علاقه عادل فردوسی پور به فوتبال

علاقه زیادی به نشریات ورزشی داشتم و تمام امید و آرزویم مجله دنیای ورزش یا کیهان ورزشی بود که در دوران نوجوانی و جوانی­ ام هر هفته برای بدست آوردنش کلی تلاش می­کردم.

خانواده ام اهل فوتبال نبودند و هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم برایشان دشوار بود؛ ولی با این حال چند باری با التماس زیاد، پدرم مرا به استادیوم برد.

عادل فردوسی پور با روزنامه نگاری شروع کرد

عادل فعالیت مطبوعاتی خود را از سال 1372 وقتی 19 ساله و دانشجوی ترم سه کارشناسی بود با روزنامه ابرار ورزشی در بخش ترجمه اخبار فوتبال خارجی شروع کرد.

عادل فردوسی پور چگونه وارد تلویزیون شد؟ 

در اواخر سال 1373 پس از چند بار شرکت در آزمون به صدا و سیما راه یافت و با گزارش برنامه های آرشیوی شبکه سه در نیمه شب شروع به کار کرد.

شهرت و همکاری با انگلستان

فردوسی پور با گزارش جام جهانی فوتبال 1377 توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس بعنوان گزارشگر بازی های زنده و مهم ایران و خارج انتخاب شد.

او سپس با مجله سروش جوان، همشهری و روزنامه جام جم نیز شروع به همکاری کرد و گهگاهی برای ماهنامه ورزش انگلستان بنام ورلد ساکر نیز مطلب می نویسد.

ادل فردوسی پور یکی از محبوب‌ترین و در عین حال، خبرسازترین گزارشگر‌های فوتبال و مجری‌های تلویزیونی دهه‌های اخیر ایران است که در یازدهم مهر ماه سال ۱۳۵۳ در شهر یزد چشم به جهان گشوده است. او علاوه بر مجری‌گری به انجام کار‌هایی از قبیل، ترجمه و تدریس در دانشگاه هم مشغول است؛ تهیه کنندگی فوتبال ۱۲۰ یکی از برنامه‌های مطرح شبکه ورزش و تهیه کنندگی و اجرای برنامه محبوب ۹۰ یعنی یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های ورزشی یا به عبارت بهتر، فوتبالی شبکه ۳ سیما از جمله درخشان‌ترین کار‌های فردوسی پور به شمار می‌روند.

مدارک تحصیلی

عادل دوران متوسطه را در دبیرستان البرز سپری کرد و از دانش آموزان ممتاز این مدرسه به شمار می‌رفت. وی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. جالب است بدانید که پایان نامه کارشناسی ارشد او در مورد «پیش بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده از تحلیل‌های رگسیونی» بوده است در عین حال، لازم است بدانید که فردوسی پور موفق به اخذ مدرک دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران شده است. همان طور که می‌بینید، علاقه بی‌اندازه عادل به فوتبال هرگز باعث دور شدن او از فضای آموزشی و ادامه تحصیلات عالیه نشد.

زندگی حرفه‌ای 

عادل فردوسی پور از آغاز زندگی حرفه‌ای خود تاکنون در زمینه‌های گوناگونی فعالیت داشته و در اکثر قریب به اتفاق آن‌ها هم خوش درخشیده است. از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت در حوزه روزنامه نگاری

فردوسی پور زندگی حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۲، یعنی از ۱۹ سالگی و با کار در روزنامه ابرار ورزشی شروع کرد. فعالیت در بخش ترجمه صفحه فوتبال خارجی مَطلَع زندگی شغلی او به شمار می‌آید. در آن دوران، وی دانشجوی مقطع کارشناسی بود. پس از آن در آزمون گزارشگری صدا و سیما شرکت کرد. پذیرفته شدن در این آزمون فردوسی پور را از دنیای روزنامه نگاری دور کرد. از جمله فعالیت‌های قابل توجه او در زمینه روزنامه نگاری می‌توان به نگارش چند یادداشت برای ماهنامه فوتبالی ورلد ساکر اشاره کرد.

عادل فردوسی پور

فعالیت در حوزه تلویزیون

عادل فردوسی پور در انتهای سال ۱۳۷۳ و بعد از بار‌ها شرکت در آزمون گزارشگری سرانجام موفق شد تا به سازمان صدا و سیما راه پیدا کند. در آن‌جا، کار خود را با ارائه گزارش برای برنامه منتخب ورزشی آغاز کرد. وی با تکیه بر استعداد ذاتی و اِشراف بر زبان انگلیسی در نهایت به کسب جایگاهی بهتر و گزارشگری بازی‌های پر مخاطب‌تر توفیق یافت. دانش زبان انگلیسی از آن‌جا به کار عادل آمد که در زمان آغاز فعالیت وی تلفظ نادرست اسامی بازیکنان فوتبال امری رایج بود؛ با این حال، او از این قاعده مستثنا شد و با ادای صحیح کلمات و گویش سلیس خود در همان سال‌های نخست موفق شد دل بسیاری از روشنفکران و تحصیلکردگان علاقه‌مند به فوتبال را به دست بیاورد.

عادل فردوسی پور

فردوسی پور در سال‌های حضور در صدا و سیما برنامه‌های جالب و بسیار پرطرفداری را در کارنامه شغلی خود داشته است. از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بنیان گذاری، اجرا و تهیه کنندگی برنامه زنده ۹۰ از شبکه سه سیما

- مجری گری برنامه جام طلایی از شبکه سه سیما

- تهیه کنندگی برنامه فوتبال ۱۲۰ از شبکه ورزش

- تهیه کنندگی و مجری گری برنامه زنده ۲۰۱۴ ویژه پوشش خبری جام جهانی برزیل از شبکه سه سیما

- تهیه کنندگی و مجری گری برنامه زنده ۲۰۱۸ ویژه پوشش خبری جام جهانی روسیه از شبکه سه سیما

- تهیه کنندگی و مجری گری مجله لیگ قهرمانان اروپا از شبکه ورزش

- تهیه کنندگی و مجری گری برنامه هت تریک از شبکه اینترنتی آیو

- تهیه کنندگی برنامه کلاسیکو. این برنامه در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸ در کافه بازار، فیلیمو و نماوا منتشر شد. اجرای این برنامه را پژمان جمشیدی برعهده دارد.

کار در حوزه ترجمه

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، نخستین فعالیت حرفه‌ای عادل فردوسی پور در زمینه ترجمه و با روزنامه ابرار ورزشی بود که با آغاز به کار در صدا و سیما متوقف شد. با این حال، بعد از گذشت سال‌ها، وی فعالیت در زمینه ترجمه را از سر گرفت. آثار ترجمه شده توسط فردوسی پور عبارتند از:

- کتاب جامع فوتبال: این کتاب یک دانشنامه فوتبالی و از نوشته‌های دیوید کلدبت است که در سال ۱۳۹۱ توسط نشر بهشت در اختیار علاقه‌مندان به فوتبال قرار گرفت.

- کتاب فوتبال علیه دشمن: کتابی با درون‌مایه سیاسی-ورزشی و از آثار نویسنده انگلیسی سایمون کوپر است. این اثر در سال ۱۳۹۳ توسط نشر چشمه منتشر شد. کتاب مذکور در سال ۱۹۹۴ جایزه «کتاب ورزشی برتر سال موسسه ویلیام هیل» را به خود اختصاص داد.

- کتاب هنر شفاف اندیشیدن: از دیگر آثار ترجمه شده به وسیله عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز است. این اثر یکی از نوشته‌های رولف دوبلی است که برخلاف دو اثر پیشین به فوتبال ارتباطی نداشته و در حوزه روش‌های مدیریتی نگاشته شده است. این کتاب هم در سال ۱۳۹۴ توسط نشر چشمه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و همچون دو اثر یاد شده با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

عادل فردوسی پور

- هنر خوب زندگی کردن: این کتاب نیز از جمله آثار رولف دوبلی است که توسط عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز به فارسی برگردانده شده است. این اثر، مجموعه‌ای از روش‌های عملی و کاربردی و حاصل سال‌ها تحقیق و گردآوری مطالب گوناگون در حوزه‌ی روان‌شناسی، فلسفه، علوم اقتصاد، ریاضی و تجارت است که در سال ۱۳۹۷ توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

فعالیت سینمایی

عادل فردوسی پور در سال ۱۳۹۶ با بازی در فیلم مستند سینمایی «فرشاد آقای گل» به کارگردانی جعفر صادقی کارنامه حرفه‌ای خود را به فعالیت در حوزه سینما هم مُزَیَن کرد. این فیلم به نوعی داستان زندگی و اوج گرفتن فرشاد پیوس را روایت می‌کند. عادل در این فیلم نقش خودش را برعهده گرفته است.

فعالیت نمایشی

فردوسی پور در سال ۱۳۸۴ در نمایشنامه «فنز» صداپیشگی یک گزارشگر فوتبال را برعهده گرفت. این نمایشنامه از جمله آثار نگاشته و کارگردانی شده توسط محمد رحمانیان بود.

سایر فعالیت‌ها

گزارش برخی از مجموعه بازی‌های ویدئویی فوتبال تکاملی حرفه‌ای (PES) و فیفا به زبان فارسی و با همکاری بخش خصوصی نیز از جمله فعالیت‌های دیگری است که در کارنامه شغلی عادل فردوسی پور ثبت شده است.

جوایز

عادل فردوسی پور در طول سال‌های گذشته علاوه بر تسخیر قلب میلیون‌ها نفر از علاقه‌مندان به فوتبال موفق به دریافت چندین جایزه نیز شده است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جایزه بهترین گزارشگر: این جایزه در سال ۱۳۸۸ و در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال ایران توسط افشین قطبی به عادل ارائه شد.

- تندیس بهترین برنامه ورزشی سال ۱۳۹۳ برای اجرا و تهیه کنندگی برنامه ۹۰

- تندیس دومین برنامه برتر سال ۱۳۹۴ از نگاه مردم

- تندیس بهترین مجری سال ۱۳۹۴ از نگاه مردم

- جایزه بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران در سال ۹۵-۱۳۹۴

- تندیس بهترین برنامه سال ۱۳۹۷ جشنواره جام جم از نگاه مردم برای اجرا و تهیه کنندگی برنامه ۹۰