به گزارش پایگاه خبری نشان :

واردات موز از ابتدای امسال در پی بالا رفتن قیمت این میوه در ماه های اخیر برای تعادل بازار سرعت گرفته است. بازار با واردات موز نسبتا به تعادل رسیده بود تا این که با خبر شدیم که محموله بزرگ واردات موز به گمرک جنوب کشور با مشکل ترخیص مواجه شده است. واردات موز هندی به گمرک کشور با عدم ترخیص از سوی وزارت جهاد کشاورزی مواجه شده است. در حال حاضر قیمت موز در میادین میوه و تره بار هر کیلو حدود 26 هزار تومان است و در بازار به 35 هزار تومان هم می رسد. چرا واردات موز به کشور در پروسه های دولتی با مشکلاتی همراه می شود تا این کالا از بین برود و مردم باید ضرر آن را متقبل شوند.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رکنا، گفت: تقریبا حدود چند هفته است که موزهای واردکنندگان در گمرک جنوب کشور دپو شده و ترخیص نشده است. در وهله اول واردکنندگان متضرر خواهند شد. از سوی دیگر بی قانونی که در این مساله وجود دارد موجب مشکلات زیادی می شود. چرا باید کالا ثبت سفارش شده و وارد گمرکات شود، اما اجازه ترخیص ندهند.

وی افزود: حدود 2 تا 3 کشتی موز از هند وارد شده است و چند کشتی هم در حال رسیدن به گمرکات است. بررسی کردیم، مشکل این است که به گفته وزارت صمت مراحل ثبت انجام شده است، اما مجوزهای لازم از سوی وزارت جهاد، هنوز صادر نشده است. علت را جویا شدیم، مشخص شد که متاسفانه دلیل عدم ترخیص این کالا این است که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرده است.

کسی پاسخگو نیست / موز در گمرکات می ماند و با قیمت بالا در بازار به فروش می رسد

نورانی تاکید کرد: متاسفانه کسی و جایی هم نیست که نظارت کند و بررسی شود که چرا در این مورد کم کاری شده است. چرا باید سرمایه ملی در گمرکات خراب شود و کالا از بین برود و کسی هم پاسخگو نباشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در ادامه افزود: این نیاز وجود دارد که قوانین فوری وضع شود، که کالا در گمرکات دپو نشود. از طرفی موز وارد می کنیم و از سوی دیگر مانع ترخیص آن می شویم و موز را با قیمت بالا در بازار به فروش می رسانیم و بر مصرف کننده فشار وارد می شود. خصوصا موز که کالایی است که در سبد خانوار قرار دارد.

در امر تجارت کارشکنی می کنند

وی در ادامه ضمن بیان این که نیاز است که جلوی این فرصت سوزی ها را بگیریم و فرصت ساز باشیم، گفت: اگر کالایی به گمرکات برسد و ترخیص نشود در وهله نخست کشور صدمه می بیند. واردکننده هم با سرمایه مردم واردات انجام داده است.

باید قبل از این که ثبت سفارش صورت گیرد، اجازه واردات داده نمی شد. یا امروز که اجازه صادر شده است،چرا باید کالا در گمرکات معطل مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی باشد. این یک کارشکنی است، که در امر تجارت در حال انجام است و امیدواریم که مسئولین انقلابی رفتار کنند.

اگر قرار است واردات باشد، درست انجام گیرد. اگر قرار است واردات نداشته باشیم، این سهل انگاری ها را انجام ندهیم که یک خسارت جدی به کشور وارد شود.

آقای رئیسی انقلابی رفتار کنند

نورانی در آخر گفت: چرا ما پس از چند دهه هنوز مشکلاتی را برای واردکننده و صادرکننده ایجاد می کنیم؟ آقای رئیسی قول داده اند که انقلابی رفتار کنند. قوانین ما هم باید انقلابی و سریع باشد که مشکلات زیاد نشود. چرا باید هنوز این حوزه ها با معضلاتی مواجه باشد که باعث خسارات فراوانی به واردکننده و صادرکننده  شود؟ این مسائل باعث دلسردی تجار در کشور خواهد شد.

منبع : تسنیم