بعد از زلزله‌ فیروزکوه، احتمال زلزله بزرگ در تهران وجود دارد؟

هشدار فوری: زلزله بزرگ در تهران؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن بیان اینکه «احتمالا شاخه شمال غربی گسل شمال سمنان مسبب زلزله‌های امروز فیروزکوه باشد»، یادآور شد: «با توجه به تجربه زلزله‌های پیشین، احتمال پیش‌لرزه بودن این زلزله‌ها و وقوع زلزله بزرگ در تهران یا نزدیکی آن بسیار پایین به نظر می‌رسد.»     

بعد از زلزله‌ فیروزکوه، احتمال زلزله بزرگ در تهران وجود دارد؟ 

زلزله تهران

به گزارش رکنا ، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فوج زلزله‌های امروز فیروزکوه در ۱۰ کیلومتری گسل مُشاء قرار دارد، اعلام کرد: به همین دلیل احتمالا شاخه شمال غربی گسل «شمال سمنان» گسل مسبب زلزله‌های امروز فیروزکوه باشد.

دکتر علی بیت‌اللهی در خصوص زلزله‌های پی‌درپی فیروزکوه که امروز رخ داد، گفت: در ساعت ۱۱ و ۴۹ دقیقه امروز یکشنبه ۲۲ تیرماه زلزله‌ای با بزرگی ۴ در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فیروزکوه و در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. پیش از آن نیز از سحرگاه امروز تا ساعت حدود ۸ صبح هم ۴ زلزله خفیف بین ۳.۶ تا ۲.۵ رخ داده است.

وی با بیان اینکه احتمال داده می‌شود تعداد بیشتری لرزه‌های کوچک‌تر از ۲.۵ نیز در همین گستره روی داده باشد، اظهار کرد: فاصله محدوده تجمع زلزله‌های جنوب غربی فیروزکوه با زلزله دماوند و پس‌لرزه‌های آن حدود ۵۵ کیلومتر و در سمت شرقی آن واقع می‌شود.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که خوشه لرزه‌ای امروز فیروزکوه در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب گسل «مشاء» واقع شده است و این رخدادها ناشی از فعالیت گسل مشاء نباشد. از این رو به نظر من شاخه «شمال غربی گسل شمال سمنان» که تا حوالی محدوده رخداد زلزله‌های فیروزکوه گسترش دارد، می‌تواند به عنوان گسل احتمالی مسبب زلزله‌های فیروزکوه تلقی شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این محدوده در طول ۳ سال اخیر شاهد زلزله‌های ۴ و ۴.۳ نیز بوده و در چنین شرایطی زلزله‌های امروز فیروزکوه جزو فعالیت‌های لرزه‌ای گستره و طبیعی منطقه است.

او گفت: در همین محدوده شرقی استان تهران، در جنوب فیروزکوه در شعاع اطراف زلزله‌های امروز، حدود ۲۱۰ آبادی و ۸ شهر با جمعیتی کلی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر قرار دارند و فیروز کوه، ارجمند، کیلان و آبسرد از نزدیکترین مراکز شهری به مرکز زلزله‌های امروز فیروزکوه هستند.

به گفته این محقق حوزه مخاطرات، نزدیک به ۱۵ هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت در شعاع ۵۰ کیلومتری اطراف مرکز زلزله قرار دارند که احتمالا جمعیتی در حدود ۴۵۰ هزار نفر را در خود جای داده‌اند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بررسی این زلزله‌ها باید توجه داشت که امتداد گسل‌های احتمالی، مسبب زلزله است، افزود: از این رو به نظر می‌رسد که گسل مسبب این زلزله‌ها بیشتر به سمت شرق استان تهران و شمال غرب استان سمنان امتداد داشته باشد.

بیت‌اللهی تاکید کرد: با توجه به تجربه زلزله‌های پیشین، احتمال پیش‌لرزه بودن این زلزله‌ها و وقوع زلزله بزرگ در تهران یا نزدیکی آن بسیار پایین به نظر می‌رسد. هرچند با قطعیت نمی‌شود در این باره صحبت کرد.