به گزارش پایگاه خبری نشان :

نگهداری از حیواناتی مانند سگ و سگ‌گردانی در خیابان و پارک‌ها این روزها یکی از تفریحات جوانان شده که به‎نظر می‎رسد به‎صورت چراغ خاموش فرهنگ این مرز و بوم را هدف قرار داده است.به گزارش ایسنا، در روزهای تعطیل و آخر هفته در پارک‌ها و خیابان‌های شهر بروجرد این پدیده جدید خودنمایی می‌کند و تعدادی از جوانان با همراه داشتن یک قلاده سگ اقدام به خودنمایی کرده و نظر عابران را به خود جلب می‌کنند.

چند وقت پیش سگ‌گردانی فقط در بین اقشار مرفه بیشتر دیده می‌شد ولی در حال حاضر این مهم فراگیر شده و حتی در اقشار پایین جامعه هم دیده می‌شود.

سگ‌های گران‎قیمتی که تا چندی پیش فقط در ماشین‌های شاسی بلند دیده می‌شدند امروز در ماشین‌های مدل پایین نیز دیده می‌شود و گاهی این حیوانات لباس نیز برتن دارند.

برخی افراد سعی در عادی کردن سگ‌گردانی دارند

حجت الاسلام سید علی حسینی امام جمعه بروجرد در این باره، اظهار کرد: بعضی از ماشین‌ها باعث آلودگی صوتی در خیابان‌ها می‌شوند و برخی اقدام به حمل سگ در خودروهای خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد سعی دارند که سگ‌گردانی را حاکم کنند و زندگی با سگ چیزی عادی شود.

امام جمعه بروجرد خاطرنشان کرد: نگه داشتن سگ در منازل در شأن یک مسلمان نیست و به همراه داشتن سگ در خیابان‌ها کار پسندیده‌ای هم نیست لذا دستگاه‌های فرهنگی باید برای این رفتار نابهنجار فکری بیندیشند.

سگ‌گردانی جرم است

محمدی دادستان بروجرد نیز در این باره گفت: سگ‌گردانی در سطح شهر و پارک‌ها جرم است و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی افراد در خیابان‌ها یا پارک‌های سطح شهر سگ گردانی می‌کنند که این نشان می‌دهد این افراد می‌خواهند با ترویج زندگی کردن با سگ و حیوانات ضد فرهنگ‌ها و پیروی از غربزدگی را در میان دیگر افراد جامعه نهادینه کنند.

سگ‌گردانی یک پدیده کاملا خارج از فرهنگ ما است

حامد پرچی یکی از جامعه‌شناس لرستانی در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی به مکان‌های که جنبه عمومی دارند مثل پارک‌ها و پیاده‌روها نگاه می‌شود شیوع پدیده سگ‌گردانی را انسان می‌ییند.

وی تصریح کرد: نکته، سوال و تعجب اینجا است که در جامعه ما با توجه به اینکه سبقه‌ای در اینکار نبوده چطور به‌وجود آمده است؟

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: سگ‌گردانی یک پدیده کاملا خارج از فرهنگ ما است و وارد فرهنگ ما شده که عوامل و ریشه‌های متعددی دارد که در طول فرایند ۱۰ الی ۱۵ سال به این نقطه رسیده است.

پرچی با بیان اینکه چیزی مهمی که باید به آن توجه شود این است که چه نتایجی برای ما دارد افزود: برای تحلیل این قضیه باید مکان‌ها و جوامعی که در آن این پدیده اتفاق افتاده و مدت زمان بیشتری با آن درگیر بوده‌اند و پیامدهای آن را در آن جوامع مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: در یک انیمیشن به اسم بچه رئیس سعی شده نشان دهند که چگونه حیواناتی مانند سگ در یک خانه کاری را به جایی رسانده که والدین تمایلی به داشتن فرزند ندارند و این حیوان خانگی جای فرزندان آنها را گرفته است.

جامعه‌شناس بیان کرد: این پدیده به این معنا است که در فرایند بلندمدت سگ یکی از اعضای خانواده ما خواهد شد که این مهم تبعات به شدت زیادی خواهد داشت.

پرچی ادامه داد: در جامعه غربی این تبعات به این‌گونه بوده که فردگرایی به شدت تقویت شده و خانواده تک نفره رواج پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: این امر متاسفانه به گسیختگی جامعه منجر می‌شود چون فرد در خانواده تربیت و اجتماعی خواهد شد وقتی خانواده از بین برود هیچ نهادی نمی‌تواند مانند خانواده انسان را اجتماعی کند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: سگ‌گردانی با فرهنگ دینی و تعالیم دینی و کهن ما مغایرت دارد و این مهم یکسری تبعات را به دنبال دارد.

پرچی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رواج پیدا کند نهاد خانواده ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

با پدیده سگ‎گردانی برخورد قانونی می‎شود

سرهنگ مهدی پورغلامحسین فرمانده انتظامی بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: پدیده سگ گردانی هم می‌تواند تأثیر منفی در بهداشت جامعه و اماکن عمومی از قبیل پارک‌ها را داشته و هم امنیت و آرامش شهروندان را به مخاطره بیندازد.

وی تصریح کرد: بر اساس دستور قضایی با پدیده‌های سگ‌گردانی، بدحجابی و ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سگ گردانی یکی از معضلاتی است که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود چراکه سگ گردانی و زندگی با حیوانات از فرهنگ اروپایی‌ها برگرفته شده و به دلیل اینکه آن‌ها خانواده ندارند با حیوانات زندگی می‌کنند و نباید اجازه داد سگ گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها صورت گیرد و کم کم به یک فرهنگ تبدیل شود که این امر همت دستگاه‎های فرهنگی را می‎طلبد.

علاوه بر اینها سگ یک حیوان نجس بوده که در آیات و احادیث مختلف به این امر اشاره شده و باید محل زندگی این حیوان از انسان جدا باشد ولی در حال حاضر نگهداری سگ در محیط خانه نیز دیده می‎شود که نباید به این صورت باشد.

منبع: ايسنا