به گزارش پایگاه خبری نشان :

 پیروز حناچی در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند که صبح امروز در مرکز همایشهای بین‌المللی برج میلاد برگزار شد اظهار کرد: باید بتوانیم فضاهای شهری را برای تردد جامعه سالمندی، کودکان و حتی زنان باردار فراهم کنیم. امروزه یکی از چالشهای جوامع سالخوردگی است.

شهردار تهران گفت: در حال حاضر با افزایش موارد بهداشتی، امید به زندگی در کشور افزایش یافته است و جمعیت سالمندی به صورت سینوسی در حال افزایش است.

حناچی افزود: در حال حاضر در برخی از مناطق شهر تهران نیز ما با جمعیت سالمندی روبه‌رو هستیم که براساس آمار در منطقه 3، 21 درصد، یک و 6، 17 درصد و همچنین در مناطق 5 ،2، 1، 4 و 3 بیشترین جمعیت سالمندی را شاهد هستیم.

وی افزود: فعالیتهایی در ارتباط با موارد مناسب‌سازی در حوزه شهری انجام شده است که البته این آمار برای جمعیت معلولان کافی به نظر می‌رسد اما وقتی جمعیت سالمندان و زنان باردار را به آن اضافه می‌کنیم باید تلاش بیشتری را در حوزه مناسب‌سازی انجام بدهیم.

شهردار تهران تصریح کرد: براساس آماری که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است ما در کشور در بین زنان و مردان از کمبود ویتامین D رنج می‌بریم و باید در این بحث نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد.

حناچی اضافه کرد: باید تلاش کنیم در فضای بیرون از خانه جمعیت سالمندی آسیب نبیند و خوشحالم عنوان کنم در حوزه سلامت روانی و اجتماعی سالمندان اقدامات خوبی در سراهای محلات انجام می‌شود.

وی گفت: طبق آمار میزان افسردگی زنان نسبت به مردم 1.5 برابر بیشتر است و باید تلاش ویژه‌ای را برای ارتقای سلامت و رفاه اجتماعی جامعه انجام بدهیم و براساس گزارشی که اعلام شده است ایران جزو 10 کشوری است که در حوزه سالمندی موفقیت‌هایی را داشته است.

شهردار تهران همچنین به تصویب شهر دوستدار سالمند اشاره کرد و گفت: در سال 91 شورای شهر تهران وقت این مصوبه را به تصویب رسانده است و در دوره جدید نیز شعار مدیریت شهری تهران، شهری برای همه است و قطعا در این مسیر تلاش خواهیم کرد شرایط مناسبی را برای زندگی گروه‌های مختلف در شهر ایجاد کنیم.

وی گفت: در بحث مناسب‌سازی معابر توسط شهرداری تهران اقداماتی را برای معلولان انجام داده است. 3 تا 5 درصد از جمعیت تهران را معلولان تشکیل می‌دهند که اقدامات انجام شده برای آنها کافی است، اما وقتی که جمعیت سالمندی و همچنین بانوان باردار را به آن اضافه می‌کنیم این رقم به 35 درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهردار تهران همچنین در بحث مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو گفت: یکی از تمهیداتی که ما داشتیم این است که هیچ پروژه‌ای بدون ضوابط مناسب‌سازی به بهره‌برداری نرسد و در حالی که در شرایط تحریم و شرایط نامناسب اقتصادی قرار داریم اما تاکید ویژه‌ای بر رعایت ضوابط و قوانین مقررات در حوزه مناسب‌سازی داشته‌ایم و باید در این مسیر همه بخش‌ها حرکت کنند.

منبع: تسنیم