به گزارش پایگاه خبری نشان :

حتی فکر کردن در مورد کاهش وزن در عرض 3 هفته، بسیار وسوسه برانگیزه. اما آیا راه درستی برای کاهش وزنه؟ در این مقاله به فواید، مضرات، راهکارها و نظر پزشکان در این مورد خواهیم پرداخت؟

لاغری سریع در 21 روز چطور ممکنه؟

8

لاغری سریع

سه هفته، زمان کافی برای کاهش وزن نیست و قطعا شما نمیتونید در این مدت کوتاه عادات غذایی جدید و سبک زندگی سالمی ایجاد کنید. اما اگر نیاز دارید در مدت کوتاه وزن زیادی از دست بدید، استراتژی هایی وجود دارند که دنبال کردن آن ها، باعث لاغری سریع در 21 روز میشه. میزان وزنی که در نهایت از دست میدید بستگی به این داره که کدوم استراتژی رو انتخاب می کنید.

  • رژیم تحت نظارت پزشک: اگر به دلایل پزشکی، نیاز به کاهش وزن فوری دارید، ممکنه بتونید با کمک پزشک، یک برنامه رژیم غذایی رو شروع کنید. این برنامه ها، که به طور کلی توسط دانشگاه ها یا مراکز پزشکی طراحی میشن، رژیم های غذایی مایع هستند که در آن میزان کالری دریافتی در طول روز به حدود 800 کالری میرسه و میتونه منجر به لاغری سریع در 21 روز بشه.

اگر بدن شما هر روز به طور معمول حدود 2000 تا 2500 کالری می سوزونه، با این نوع رژیم می تونید به لاغری سریع در 21 روزدست پیدا کنید و در عرض 21 روز، حدود چهار و نیم کیلوگرم وزن کم کنید.

  • رژیم های کم کربوهیدرات: رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا به خوبی به کاهش وزن سریع کمک می کنند. در واقع، با دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، می تونید نسبت به رژیم هام کم چربی، در مدت زمان کوتاه، وزن بیشتری کم کنید. بنابراین، اگر به مدت 21 روز از رژیم های کم کربوهیدرات پیروی کنید، میتونید نزدیک به 7 کیلوگرم وزن کم کنید. البته باید مراقب باشید، چون ممکنه با عوارض ناشی از مصرف کمِ کربوهیدرات مواجه بشید.
  • رژیم و ورزش: تغییرات ساده در رژیم غذایی، مثل جایگزین کردن هویج به جای چیپس، و انجام فعالیت های ورزشی، میتونه تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش وزن سریع داشته باشه.

اگر به مدت 21 روز سالم تر غذا بخورید و ورزش کنید، می تونید شاهد تغییراتی در ظاهر خودتون باشید و ثابت نگه داشتن و حفظ این وزن، راحت تر خواهد بود. اگر روزانه 400 کالری کمتر مصرف کنید و با ورزش کردن، 400 کالری اضافی تر بسوزانید، در طول 3 هفته حدود 6 کیلوگرم وزن کم خواهید کرد.

با توجه به وزن هر فرد، چقدر زمان برای لاغری نیازه؟

9

اضافه وزن

زمان لازم برای کاهش وزن سریع و لاغری در هر فرد، متفاوته. عواملی وجود دارند که تعیین می کنند هر فرد به چه مقدار زمان برای لاغری سریع نیاز داره. این عوامل عبارتند از:

  • جنسیت: نسبت چربی به ماهیچه در هر فرد، تا حدود زیادی به توانایی فرد در کاهش وزن تاثیر داره.

از آنجا که زنان در مقایسه با مردان به طور معمول دارای نسبت چربی به ماهیچه بیشتری هستند، 5 تا 10 درصد سرعت سوخت و ساز پایین تری نسبت به مردان با همان قد دارند.

این بدان معنی است که زنان در حالت استراحت به طور کلی 5-10٪ کالری کمتری نسبت به مردان می سوزونند. بنابراین، مردان بیشتر کاهش وزن سریع رو تجربه می کنند.

  • سن: یکی از تغییراتی که با افزایش سن رخ میده، تغییر در ترکیب بدن است. بعبارتی، توده چربی افزایش و توده عضلانی کاهش پیدا میکنه.

این تغییر، با فاکتورهای دیگری مثل کاهش نیاز اندام های اصلی بدن به کالری همراهه. این امر منجر به کاهش RMR (سرعت سوخت و ساز) میشه.

در حقیقت، RMR در بزرگسالان بالای 70 سال، میتونه 20-25٪ پایین تر از RMR یک جوان باشد. با افزایش سن، این کاهش در RMR، باعث دشواری در کاهش وزن میشه.

  • وزن شروع: ترکیب و توده اولیه بدن، همچنین ممکنه بر سرعت کاهش وزن فرد تاثیر بگذاره. براساس راهنمای موسسه ملی بهداشت (NIH)، میتونید با توجه به وزن اولیه، سن، جنسیت و میزان مصرف و سوزاندن کالری، میزان وزنی که مجاز به از دست دادن هستید رو محاسبه کنید.
  • کسری کالری: برای کاهش وزن، باید بیشتر از کالری‌ که مصرف کردید، کالری بسوزونید مانند اتفاقی که در رژیم کانادایی اصل میوفته. میزان این کسری کالری، میتونه تعیین کنه که برای کاهش وزن سریع به چه مقدار زمان نیاز دارید.  

با این حال، بیش از حد کالری خودتون رو کم نکنید. انجام این کار نه تنها شما رو در معرض کمبود مواد مغذی قرار میده، بلکه ممکنه باعث بشه کاهش وزن شما، به جای از دست دادن توده چربی، به دلیل از دست دادن توده عضلانی اتفاق افتاده باشه. این نوع لاغری سریع در 21 روز، خطرناک و بی نتیجه خواهد بود.

  • خواب: خواب در کاهش وزن یک جزء بسیار مهمه، که زیاد جدی گرفته نمیشه.

کمبود خواب و بی خوابی مزمن، به طور قابل توجهی مانع از کاهش وزن میشه. مطالعات نشان میدن که فقط یک شب بی خوابی، هوس خوردن غذاهای پر کالری مانند کوکی، کیک، نوشیدنی های قندی و چیپس رو افزایش میده.

در نهایت، کمبود خواب مزمن میتونه به شدت با دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها ارتباط داشته باشه.

 

لاغری سریع چه فوایدی داره؟

10

کاهش وزن

کاهش وزن کار آسانی نیست اما مزایای زیادی داره. مزایای کاهش وزن عبارتند از:

  • خواب بهتر: خواب زیاد و تحرک کم، باعث کسالت و اضافه وزن میشه. اما با کاهش وزن، خواب بهتر و با کیفیت تری خواهید داشت. براساس تحقیقات، از دست دادن 5٪ از وزن بدن میتونه به شما در بهتر و طولانی تر خوابیدن در شب کمک کنه. همچنین کاهش چربی اضافی بدن میتونه باعث کاهش آپنه خواب و خروپف بشه.
  • تنظیم و تعادل هورمون ها: غده تیروئید دو هورمون بسیار مهم رو ترشح میکنه که سوخت و ساز بدن رو تنظیم کرده و همچنین میتونن بر قدرت عضلات تاثیر بگذارند. وقتی بدن چربی اضافی رو از دست میده، هورمون های خودش رو ثابت نگه میداره و در نتیجه حفظ یا حتی کاهش وزن برای شما راحت تر خواهد بود.
  • خلق و خوی بهتر: باشگاه رفتن و کاهش وزن علاوه بر تناسب اندام، باعث تقویت آمادگی ذهنی هم میشه. با ورزش کردن ماده ای به نام اندورفین از بدن آزاد میشه. اندورفین با گیرنده های موجود در مغز شما تعامل داشته و باعث احساس مثبت (شبیه به مورفین) و شادی میشه.
  • درد کمتر مفاصل: مفاصل در طول روز تحت فشار زیادی قرار دارند. وزن اضافی میتونه این فشار رو چند برابر کنه. این امر به درد مفاصل منجر میشه. با کاهش وزن، فشار اضافی از روی مفاصل برداشته میشه.

از دیگر فواید کاهش وزن میشه به پوست بهتر، بهبود حافظه، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و ... اشاره کرد.

اما تمام فواید نام برده در صورت کاهش وزن اصولی و در کنار ورزش محقق میشه. کاهش وزن غیر اصولی و سریع میتونه نتایج برعکس و جبران ناپذیری داشته باشه.

لاغری سریع چه ضرر هایی داره؟

افرادی که به دنبال لاغری سریع در 21 روز هستند، باید از خطرات آن هم آگاه باشند. کاهش سریع وزن باعث ایجاد عوارض جسمی میشه. خطرات جدی احتمالی لاغری سریع در 21 روز شامل موارد زیر است:

  • نقرس: لاغری سریع در 21 روز و یا بطور کلی کاهش وزن سریع، باعث نقرس دردناک میشه. کتوز ایجاد شده ناشی از رژیم های کم کربوهیدرات، میتونه عامل ایجاد نقرس باشه.

نقرس بسیار دردناکه و اگر در گذشته این بیماری رو تجربه کرده اید، باید برای کاهش خطر حمله مجدد این بیماری، با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد لاغری سریع در 21 روز و یا بطور کلی کاهش سریع وزن رو دارید، نوشیدن مقدار زیاد آب بسیار مهمه، اما نوشیدن آب به تنهایی از  بروز نقرس پیشگیری نمیکنه.

  • مشکلات کیسه صفرا: به نظر میرسه لجن صفراوی (سنگ کاذب) در طی رژیم های لاغری سریع و روزه گرفتن ایجاد شده و این امر به نوبه خود باعث شکل گیری سنگ های صفرا میشه. ممکنه قبل از شروع رژیم، این مشکلات رو تجربه نکرده باشید و با گذشت زمان پس از شروع رژیم کاهش وزن به آن دچار بشید.
  • کمبود انرژی: اکثر رژیم های کاهش وزن سریع، محدودیت مصرف کربوهیدرات دارند. عضلات، با در اختیار داشتن کربوهیدرات، عملکرد بهتری دارند. با عدم مصرف غذاهایی همچون نان، غلات، میوه ها و سبزیجات نشاسته ای، در معرض خطر خستگی شدید و کمبود انرژی قرار دارید.
  • تغییر الگوی عملکرد روده ها: در صورت مصرف مقدار ناکافی کربوهیدرات، الگوی اجابت مزاج نیز تغییر می کنه. فرد ممکنه به دلیل عدم جذب کافی فیبر و چربی توسط روده، دچار یبوست، فشار و بواسیر بشه.
  • مصرف ناکافی مواد مغذی: مصرف ناکافی ویتامین و مواد معدنی، باعث احساس خستگی و کسالت میشه. در صورت دنبال کردن رژیم کاهش وزن، به هیچ وجه امکان دریافت مواد مغذی کافی از طریق مواد غذایی وجود نداره.

عوارض نرسیدن ویتامین و مواد معدنی به بدن، تنها به خستگی و کسالت ختم نمیشه. بلکه میتونه منجر به عفونت، سرماخوردگی، کاهش سرعت بهبودی زخم ها، احساس گیجی، پوکی استخوان و آسیب سیستم عصبی در دراز مدت بشه.

  • از دست دادن توده عضلانی: اگر پروتئین کافی و اسید آمینه های ضروری به بدن نرسه، حتی ورزش کردن هم نمیتونه جلوی تحلیل عضلات رو بگیره. هر فرد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، به 0.68 گرم پروتئین خالص نیاز داره.
  • افت سریع سطح گلوکز خون و هیپوگلیسمی: اگر به دیابت مبتلا هستید و برای کنترل آن از قرص یا آمپول انسولین استفاده می کنید، قبل از شروع رژیم کاهش وزن، باید با پزشک مشورت کنید. در غیر این صورت، به هیپوگلیسمی مبتلا میشید.

بهتره در طول زمان لاغری کنیم یا سریع؟

کاهش سریع وزن، پایدار نیست. ممکنه بتونید خیلی سریع به وزن ایده آل خودتون برسید، اما ممکنه خیلی سریع هم به وزن قبلی خود برگشته یا بیش تر از قبل، وزن اضافه کنید.

بهتره یک رژیم رو کم کم شروع کنید تا بتونید هم به وزن ایده آل خودتون برسید و هم یک سبک زندگی سالم داشته باشید.

سعی کنید به بدنتون فشار وارد نکنید. به تدریج وزن کم کنید تا در آینده با عوارض کاهش وزن سریع رو به رو نشید.

لاغری سریع بدون ورزش ممکنه؟

11

ورزش

بله، مطمئنا بدون ورزش میتونید وزن کم کنید.

شاید این جمله رو شنیده باشید که کاهش وزن، 80 درصد به رژیم غذایی و 20 درصد به ورزش بستگی داره. برای کاهش وزن، باید کالری کمتری مصرف کنید. با این وجود، ورزش کردن به شما در کاهش وزن سریعتر، کمک خواهد کرد.

کاهش وزن به تنهایی، لزوما به کاهش چشمگیر چربی بدن منجر نمیشه. چون کاهش وزن بدون ورزش باعث کاهش توده عضلانی میشه. اگر هدف شما لاغری سریع در 21 روز و یا در کل کاهش وزن سریع باشه، بهتره درست غذا بخورید، ورزش های کاردیو انجام بدید و به یاد داشته باشید برای تقویت و ساخت عضلات، تمرینات استقامتی رو امتحان کنید.

افرادی که سریع به لاغری رسیدند چه نظراتی دارند؟

کاهش سریع وزن باعث ایجاد تغییرات زیادی میشه اما این تغییرات تنها تغییرات فیزیکی نیستند بلکه فرد از نظر احساسی دچار تغییرات میشه.

یکی از موضوعاتی که افرادی پس از کاهش سریع وزن از آن شکایت می کنند، شل شدن و افتادگی پوسته. لاغری سریع در 21 روز شاید بتونه ما رو در کوتاه مدت به وزن ایده آل برسونه، اما این کاهش وزن موقتیه. علاوه بر این، باعث بروز مشکلاتی میشه که نیاز به درمان سخت تری دارند.

آیا رژیم لاغری سریع در 21 روز روی من هم تاثیر داره؟

لاغری سریع در 21 روز غیرممکن نیست. اما نباید انتظار داشته باشید در مدت سه هفته وزن زیادی از دست بدید. مدت زمانی که برای کاهش وزن لازم دارید، به مقدار وزنی که باید از دست بدید هم بستگی داره. اگر تنها قصد دارید 1 تا 2 کیلوگرم وزن کم کنید، میتونید در عرض 3 هفته و شاید کمتر به هدفتون برسید. ولی در این مدت کوتاه نمیتونید وزن زیادی کم کنید.

حتی اگر تونستید در مدت زمان کوتاه، وزن زیادی از دست بدید، این کاهش وزن، عوارضی رو به دنبال خواهد داشت.

نظرات پزشکان درباره رژیم  لاغری سریع در 21 روز

هرچند کاهش وزن اضافی میتونه فواید زیادی داشته باشه، اما هرگز کاهش وزن سریع در یک دوره کوتاه، توصیه نمیشه. سعی کنید بر تغییر عادات بد و یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید.

در این صورت همیشه میتونید تناسب اندامتون رو حفظ کنید.

نتیجه گیری

بهترین راه برای لاغری سریع در 21 روز،  یک رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت ورزشی مناسبه. کاهش وزن رو به تدریج شروع کنید. در این صورت کمتر صدمه می بینید و وزن از دست داده ثابت میمونه. قبل از شروع هرگونه رژیم غذایی کاهش وزن، در مورد وضعیت سلامت خود با پزشک صحبت کنید.