به گزارش پایگاه خبری نشان :

یکی از اهدافی که برخی افراد در زندگی برای خود تعریف می کنند، تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی است. معمولا در این کشورها به دلیل آنکه امکانات تحصیل به نحو خوب و شایسته ای فراهم بوده و سطح علمی نسبتا بالایی دارند، یکی از جمله مقاصد افراد برای ادامه تحصیل هستند.

البته جدای از اینکه یک کشور تا چه اندازه سطح علمی بالایی دارد و شرایط را برای تحصیل فراهم کرده است، نزدیک بودن از نظر فرهنگ و مسافت با کشور مبدا، از جمله نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

یکی از کشورهای اروپایی که نزدیک ایران قرار دارد و شرایط خوبی را برای تحصیل بخصوص برای ایرانیان فراهم کرده است، کشور ترکیه است. این کشور از سطح علمی به نسبت خوبی برخوردار است و به دلیل فاصله کمی که با ایران دارد، بسیار مورد علاقه ایرانی هایی است که تمایل دارند تحصیلات خود را در خارج از کشور پی بگیرند. اگر قصد دارید تا در کشور ترکیه ادامه تحصیل دهید، مسافرت با تور ترکیه هوایی به خوبی می تواند شما را با شرایط زندگی در این کشور آشنا کند.

کشور ترکیه در سال های گذشته با تغییرات اقتصادی بسیار خوبی همراه بوده است و این عامل باعث افزایش تعداد دانشجویانی شده که قصد دارند این کشور را برای افزایش میزان علم و آگاهی خود انتخاب کنند.

البته ترکیه نیز سعی کرده که این فرصت بسیار عالی را از دست ندهد و شرایط خوبی برای افرادی که تمایل دارند به یکی از دانشگاه های ترکیه برای ادامه تحصیل مراجعه کنند، فراهم کند تا بتواند جذب توریست را افزایش دهد و رنک و رتبه دانشگاه هایش را افزایش دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط تحصیل در این کشور را به اتفاق هم بررسی کنیم.

 

معرفی کشور ترکیه

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که از آن برخوردار است، یکی از گذرگاه های جنوب غربی آسیا به اروپا محسوب می شود. این کشور به شکل یک مستطیل بوده و از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است.

در کشور ترکیه میزان بازندگی سالیانه آمار خوبی را از خود نشان می دهد و به همین دلیل، موقعیتی فراهم آمده است که می توان مناظر بسیار زیبا و بکری را در آن به تماشا نشست. این دو عامل سبب شده اند که ورودی گردشگران و توریست ها به ترکیه اعداد و ارقام خوبی را به خود تخصیص دهند و سالانه افراد زیادی به این کشور سفر کنند و از مناظر زیبا و بی بدیل آن بی نهایت لذت ببرند.

از آنجایی که ترکیه فاصله زیادی با کشور ایران ندارد، مقصد بسیار خوبی برای ایرانیان است تا بتوانند سفری با هزینه ای مناسب به آن داشته باشند. البته در کنار این مورد، می توان به وفور تفریحات مختلف در این کشور نیز اشاره کرد که باعث شده سفر به این کشور را جزء یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمر هر فرد محسوب شود.

حکومت ترکیه از نظر مذهبی، لائیک محسوب می شود. البته عده ای از مردم به دین اسلام گرایش داشته و اعیاد بزرگی هم چون فطر و قربان در این کشور مورد توجه و احترام قرار دارد. طبق آمارها 98 درصد از مردم ترکیه مسلمان و 2 درصد باقیمانده را مسیحیان و کلیمیان تشکیل می دهند.

همسایگی با کشورهای اروپایی، تا حدی بر روی فرهنگ ترکیه تاثیر گذاشته است اما با این حال هنوز هم می توان ترک ها را مردمی خونگرم، مهربان و خانواده دوست نامید.

 

ویزای تحصیلی ترکیه

 

ویزای تحصیلی کشور ترکیه

همانطوری که بالاتر نیز به آن اشاره شد، ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانیان برای ادامه تحصیل، آن را انتخاب می کنند. این امر نیز دلایل مختلفی دارد. به غیر از نزدیکی ترکیه و بالاتر بودن سطح تحصیل در این کشور نسبت به ایران، هزینه های تحصیل در ترکیه از برخی از کشورها پایین تر بوده و این نیز عامل دیگری است که باعث شده این کشور به مقصد و هدف خوبی برای ادامه تحصیل افراد تبدیل شود.

ایرانی ها برای آنکه بتوانند به عنوان توریست از کشور ترکیه دیدن کنند، نیازی ندارند که ویزای توریستی تهیه کنند و به مدت نود روز می توانند از خدماتی که برای توریست ها در این کشور ارائه می شود، استفاده کنند. اما نکته مهم این است که در این مدت نمی توان به امر تحصیل و علم آموزی پرداخت و حتما باید ویزای تحصیلی دریافت کرد.

اگر دوران ابتدایی و دبیرستان را در ایران گذرانده و قصد ادامه تحصیل تا مقطع لیسانس و یا فوق لیسانس را در کشور ترکیه دارید، در ابتدای امر باید رشته تحصیلی و دانشگاهی که قصد دارید این رشته را در آن بخوانید را مشخص کرده و از آن دانشگاه برای تحصیل خود پذیرش بگیرید.

برای تحصیل در مقطع دکترا نیز نیاز است که شما یک پروپوزال آماده کرده و آن را به دانشگاه مورد نظرتان برای تحصیل ارسال کنید و با اساتیدی که در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، مکاتبه نمایید. در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظر، شما می توانید برای ویزای تحصیلی خود اقدام نمایید. نکته ای که باید به آن دقت کنید، این است که برای دریافت ویزا، حتما باید از دانشگاه پذیرش داشته باشید، در غیر این صورت ادامه تحصیل شما در ترکیه غیر ممکن خواهد بود.

 

شهریه دانشگاههای ترکیه - تحصیل در ترکیه - ویزای تحصیلی ترکیه - هزینه زندگی  در ترکیه

 

هزینه های تحصیل در ترکیه

 

هزینه هایی که در کشور ترکیه بر دانشجویان تحمیل می شود، به نوع دانشگاه و مقطع آموزشی که فرد قصد دارد در آن ادامه تحصیل دهد، متفاوت است. البته شرایط اقتصادی که ترکیه در آن قرار دارد نیز می تواند بر روی هزینه های تحصیل تاثیر مستقیم بگذارد.

در کشور ترکیه میزان تورم در سال 2020 حدود 13 درصد بوده است و این مورد باعث می شود که هزینه تحصیل از سالی به سالی دیگر رو به افزایش گذارد. این نکته باید به هنگام انتخاب محل تحصیل به خوبی مد نظر قرار گیرد.

یکی از هزینه هایی که در روزهای تحصیل به صورت ثابت مشاهده می شود، هزینه خرید کتاب است. معمولا دانشجویان مبلغی بین صد تا صد و پنجاه دلار برای خرید کتاب و بقیه ملزومات پرداخت می کنند.

با برآوردهایی که در زندگی دانشجویی در کشور ترکیه انجام شده، مشخص شده است که هر فرد در طول یک ماه باید هزینه ای برابر چهارصد دلار برای اقامت در این کشور بپردازد.

شهریه ای که فرد برای تحصیل در دانشگاه باید بپردازد نیز عددی بین 600 دلار تا 1500 دلار برآورد شده است. دقت داشته باشید دانشگاه هایی که در آن ها تدریس به زبان ترکی انجام می شود هزینه های پایین تری نسبت به دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس انجام می شود، دارند. در این کشور شما می توانید در دانشگاه های خصوصی نیز تحصیل کنید که برای این مورد باید مبلغی بین 5000 تا 20000 دلار را در طول سال پرداخت کنید.