به گزارش پایگاه خبری نشان :

در جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در راستای حذف چهار صفر از پول ملی در دستور کار صحن علی مجلس قرار گرفت.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از این لایحه گفت: اصلاح ظاهر پول کشور از ضرورت هایی است که در دولت مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر پول ملی به خاطر تورم هایی که در سال های طولانی بر کشور تحمیل شده خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

وی ادامه داد: مردم از ریال نام نمی برند و از اصطلاح  تومان برای شمارش پول استفاده می کنند. هدف ما از ارائه این لایحه این است که کار را برای مردم راحت کنیم تا مردم بر اساس پول جدید که «تومان» است  امور مالیاتی و بازرگانی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تصمیم دولت حذف چهار صفر از پول ملی کشور است، گفت: در حال حاضر رابطه پول ملی ما با ارزهای خارجی رابطه جالبی نیست. این اصلاح کمک زیادی به فرایند مبادلات مردم می کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به علت بی ارزش شدن پول ملی، سکه و مسکوکات  پول از داد و ستدهای مردم خارج شده است. ضرب سکه ۵۰۰ تومانی، ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

همتی با بیان اینکه یک دوره چهار ساله برای اجرای دقیق این لایحه نیاز دارد، گفت: هزینه این کار در میان مدت کاهش می یابد و سالی یک میلیارد اسکناس امحا می کنیم. در حال حاضر ۹ میلیارد تومان نقدینگی در جریان است که اگر ۴ صفر حذف شود ارزش این اسکناس ها به ۲.۲ میلیارد تومان کاهش می یابد و مسکوکات به جریان اقتصادی برمی گردد.

وی در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر اینکه الان زمان خوبی برای اجرای این لایحه نیست، گفت: اتفاقا فرصت خوبی است چون صفرها ارزش خود را از دست داده اند و باید به ظاهر پول مان نیز توجه کنیم. اگر به فوریت رای دهید این کار ۴ سال طول می کشد، زیرا کار طولانی است تا به تدریج طی ۴ سال پول های جدید جایگزین پول های قدیمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش داریم اصلاحات ظاهری پولی را در کنار سایر اصلاحات اساسی انجام دهیم.

منبع: مهر