به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروز می خواهیم به سراغ یکی از محبوبترین دیدنی های رشت یعنی بازار بزرگ رشت برویم. جاذبه ای که با بسیاری از بازارهای سنتی ایران تفاوت دارد و حال و هوای آن بسیاری از گردشگران را فریفته خود کرده است. در سفر کارناوالی مان می خواهیم از فضای اینجا برای تان بگوییم، عکس های بازار رشت را با هم تماشا کنیم و در مورد اینکه بازار رشت کجاست و چه چیزهایی در آن به فروش می رسد اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. همراه ما باشید تا از این جاذبه محبوب استان گیلان برای تان بیشتر بگوییم. 

گشت و گذار در بازار محلی رشت به اندازه ای جذاب و دلچسب و دلنشین است که می تواند خاطره شما از بازارگردی در ایران را به طور کامل تغییر دهد.  تنوع محصولات، کیفیت و تازگی آنها یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این بازار بین مردم و گردشگران است. 

همچنین این بازار در کنار میدان شهرداری، برترین جاذبه گردشگری شهر رشت محسوب می شود.

معرفی بازار رشت

راهی رشت، شهر باران های نقره ای شده ایم و قصد داریم به سراغ معروفترین و محبوبترین جاذبه این مقصد دوست داشتنی برویم. بازار محلی و سنتی رشت انتخاب ماست؛ بازاری که در مرکز شهر قرار دارد و نقش مهمی در اقتصاد، تجارت و فرهنگ اینجا ایفا می کند. روزانه هزاران نفر از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان گیلان و استان های همسایه برای خرید و فروش به بازار می آیند. بازار رشت، همچنین با 24 هکتار مساحت، بزرگترین بازار روباز کشور نیز هست و حال و هوا و فضای جذاب آن در کنار تنوع بالای محصولات و تازگی شان باعث شده تا هر ساله هزاران مسافر و گردشگر از آن دیدن کنند. 

بازار بزرگ رشت

مسیر دسترسی به بازار رشت

برای رسیدن به بازار رشت مسیرهای متفاوتی پیش پای شماست. بسته به اینکه بخواهید به کدام بخش بازار دسترسی داشته باشید باید از قسمت های مختلف شهر رشت راهی اینجا شوید. خیابان های مطهری، امام، میدان شهرداری و خیابان شریعتی بهترین مسیرها برای رفتن به بازار رشت محسوب می شوند. البته ورودی اصلی بازار رشت در خیابان امام و نزدیک میدان شهرداری قرار دارد. هرجای شهر که هستید به سوی یکی از این خیابان ها یا میدان شهرداری راه بیفتید تا در نهایت به بازار رشت برسید. از آنجایی که بازار رشت بسیار پیچیده و تو در توست بهتر است اگر نیاز دارید تا به بخش خاصی دسترسی پیدا کنید، از افراد محلی کمک بگیرید. 

ساعت های دسترسی

به مانند بعضی از جاذبه های تاریخی یا موزه ها نمی توان ساعت خاصی را برای بازار رشت تعیین کرد؛ اما در ساعت های ابتدایی روز این بازار به نسبت خلوت است و هر چه به وسط روز نزدیک تر می شویم مغازه های بیشتری باز می شود. همچنین اگر می خواهید میوه و سبزی تازه تری تهیه کنید بهتر است ساعت های ابتدایی روز به این محل مراجعه کنید.

همچنین اگر میخواهید در نزدیکی این بازار اقامت داشته باشید، می توانید از طریق صفحه اجاره ویلا شمال کارناوال به آدرس اینترنتی (https://www.karnaval.ir/stay/list-north-of-iran/b11) مراجعه کنید.

بخش های مختلف بازار رشت

بازار رشت همان گونه که پیش از این گفتیم، بزرگترین بازار روباز کشور است و بر خلاف بسیاری از بازارهای سنتی ایران، سقف های گنبدی و نورگیرهای بلند بر قوس مرکزی ندارد، تنها بخشی از راسته بازارگرها با استفاده از حلب پوشانده شده است. روباز بودن این بازار به دلیل آن است که بتوانند از اندک روزهای آفتابی رشت استفاده کنند. این بازار در کل شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چند راسته، مسجد، چهارسوق و کاروانسراست که متاسفانه از تمام آنها اطلاعات خوبی در دست نیست. 

راسته مسگرها: یکی از ورودی های بازار رشت راسته مسگرهاست، ورودی این راسته در سمت خیابان مطهری قرار دارد و در گذشته به ساخت و فروش ظروف مسی اختصاص داشت. البته این روزها دیگر در این راسته خبری از صدای چکش ها بر ظرف های مسی نیست و در حجره های آن، اجناس مسی فروخته نمی شود. امروز راسته مسگرها محل خرید و فروش کفش، لباس و فرش و موکت است و تنها تک و توک مغازه های فروش ظرف های مسی در آن دیده می شود. 

راسته ماهی فروشان: معروفترین راسته بازار رشت، راسته ماهی فروشان است. امکان ندارد تا بازار رشت بیایید؛ اما به این راسته سری نزنید. راسته زرگرها را که پشت سر گذاشتید، با شنیدن بوی تند ماهی و سیر تازه متوجه می شوید که راه را درست آمده و بازار ماهی فروشان رسیده اید. اینجا انواع ماهی های محلی شمال که تازه از آب گرفته شده اند به فروش می رسد از ماهی سفید و زردک و کپور دریایی تا انواع ماهی های قزل آلای پرورشی و ماهی شور و دودی. در کنار ماهی، اینجا می توانید مواد دیگری که برای طبخ ماهی به شیوه گیلانی ها نیاز دارید تهیه کنید. موادی که شامل انواع سبزی های محلی مانند چوچاق، خالی واش، برگ سیر، کوتکوته و ...، گردو، اشپل (تخم ماهی) تازه و نم سود شده و ... می شود. 

اما ماهی و مخلفات آن تنها چیزهایی نیستند که از بازار ماهی فروشان می توانید بخرید، انواع مرغ های محلی، اردک، غاز و حتا پرنده هایی که شکار شده اند نیز در این راسته به فروش می رسند. 

راسته میوه فروشان: این راسته یکی از شلوغ ترین و جذاب ترین راسته های بازار رشت به شمار می رود. انواع میوه ها و سبزیجات تازه نوبرانه و محلی در این راسته به فروش می رسد. اهمیت اصلی راسته میوه فروشان رشت، تنظیم قیمت بازار میوه در تمام شهر رشت و چه بسا در استان گیلان است. 

اجاره ویلا در نزدیکی بازار بزرگ رشت

این درست است که بازار رشت به دلیل تنوع بالا و کیفیت خوب محصولات، به یکی از بهترین بازارها در گیلان برای خرید تبدیل شده است؛ اما این تنها دلیلی نیست که مسافران برای گشت و گذار به اینجا می آیند. بازار رشت بیشتر از هر چیز دیگری، با حال و هوای دلچسب و جذاب خود، مسافران و گردشگران را افسون می کند و آنها را برای گشت و خرید به سوی این بازار می کشاند.

بر اساس مقاله ای از  سایت کارناوال، افسون بازار رشت پیش از اینکه قدم در آن بگذارید، شروع می شود، زمانی که صدای همهمه و سر و صدا از اطراف بازار به گوش تان می رسد و شما را به سوی خود می کشاند. همین که وارد اینجا می شوید، جادوی بازار کار خود را می کند و شما را به دنیای دلنشین از رنگ، عطر و آواز می برد. اینجا لهجه های شیرین رشتی، گیلکی، تالشی، فارسی و ترکی از گوشه و کنار بازار به گوش می رسد و آوازهای محلی گیلانی که توسط مغازه دارها و دستفروش ها برای جلب توجه مشتری خوانده می شود، شما را به سوی خود جذب می کند. بازار رشت جایی ست که رنگ و عطر میوه ها و سبزی های تازه، بوی تند ماهی، زرق و برق آینه و شمعدان های سفره عقد، بوی نویی لباس ها و کفش ها و رنگ و لعاب زَلَم زیمبوهای چینی درهم می آمیزند و جای پای خاطره شان را چنان در ذهن تان سفت و محکم می کنند که بارها و بارها می خواهید به اینجا برگردید و دوباره در آن قدم بزنید.