به گزارش پایگاه خبری نشان :

تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا غروب روز دوشنبه و پیش از روز تعطیل اعلام شد اما بلوای این مصوبه و نگرانی مردم از گران شدن خودرو را کامنت ها و پست های فضای مجازی می شد به خوبی حس کرد. این مصوبه امروز اثر خود را در بازار خودرو هم نشان خواهد داد.

یک سوال بزرگ در برابر مصوبه شورای رقابت

این که چرا شورای رقابت درست در زمانی که بازار در حال تخلیه حباب بود و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی رو به کاهش گذاشته بود با چنین مصوبه ای تنش دیگری در بازار ایجاد می کند، جای سوال است. بسیاری از متقاضیان با خوش بینی به روند کاهش قیمت خودرو در هفته های اخیر می نگریستند و امیدوار بودند خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ دو و حتی پژو پارس را بتوان در روزها و هفته های آتی به قیمت ارزان تری خریداری کنند اما مصوبه جنجالی شورای رقابت این امید را کمرنگ کرد.

ابهام در میزان افزایش قیمت هر محصول ایران خودرو و سایپا

حالا با مصوبه جدید قیمت خودروهای داخلی چند می شود؟ هنوز به طور دقیق اعلام نشده که چه خودرویی چند درصد اضافه می شود و فقط به طور میانگین گفتند محصولات سایپا ۸.۹ درصد و محصولات ایران خودر ۸/۲درصد. بنابراین ممکن است قیمت یک محصول ۲۰درصد و قیمت محصول دیگری ۵درصد افزوده شود.

با این حال یک تخمین نسبی اگر داشته باشیم قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو که الان در کارخانه حدود ۱۱۱ میلیون تومان است با ۹میلیون تومان افزایش به ۱۲۰ میلیون تومان می رسد. قیمت مدل ۱۴۰۰ پژو ۲۰۶ در بازار الان حدود ۱۹۷میلیون تومان است. یا از محصولات سایپا تیبا دو را مثال بزنیم که از حدود ۹۵/۵ میلیون تومان فعلی با ۸.۵ میلیون تومان افزایش به به ۱۰۴ میلیون تومان می رسد که هنوز با قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی بازار آزاد تفاوت فاحشی دارد. بنابراین با توجه به شکاف قیمتی کارخانه و بازار و جو روانی کاهشی این روزها بعید است افزایش قیمت های اخیر تاثیری روی بازار آزاد داشته باشد.

قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک می شود

یک تحلیل این است که در هفته های پیش رو با گشایش های اقتصادی و افزایش تیراژ کارخانه ها و ریزش دلار قیمت کارخانه و بازار آزاد به هم نزدیک می شود و البته باز شدن امکان ثبت سفارش خودروهای خارجی در آینده نزدیک بازار این خودروها را دستخوش تحولات مثبتی به سود خریداران خواهد کرد. آیا این تحلیل خوش بینانه نگرانی متقاضیان پژو ۲۰۶ را از احتمال بازگشت این خودرو به بالای ۲۰۰ میلیون برطرف خواهد کرد؟ برای پاسخ این سوال فعلا باید منتظر بمانیم.

اعضای شورای رقابت را بشناسید

این شورا در حال حاضر۱۵ عضو دارد که سه نفر از آن ها نماینده مجلس هستند و صرفا به عنوان عضو ناضر در جلسات حضور دارند. رئیس شورا در حال حاضر رضا شیوا است که از پاییز ۹۲ این مسئولیت را برعهده گرفته. نایب رئیس فعلی این شورا احمد داودی است که فوق لیسانس برنامه ریزی اقتصادی دارد و از سال ۶۲ تا ۹۴ در سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت بوده. غلامعلی صدقی و حسین یاری از قضات دیوان عالی کشور هستند که با حکم رئیس قوه قضائیه در جلسات شورای رقابت حاضر می شوند.

محمد جلیلیان به عنوان نماینده اتاق تعاون و فرشاد فاطمی هم به نمایندگی از اتاق بازرگانی عضو شورا هستند. مابقی اعضا هم کارشناسان اقتصادی ای هستند که از سوی وزرای صمت و اقتصاد و دادگستری معرفی می شوند و با حکم رئیس جمهور در جلسات این شورا شرکت می کنند. شناخته شده ترین فرد بین این اعضا در حال حاضر شاید محسن بهرام ارض اقدس باشد که سال ها در اتاق بازرگانی فعال بود و در دولت اول روحانی هم مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور شد. سه عضو ناظر مجلس یازدهم هم در این شورا مجتبی رضاخواه، رو حالله عباسپور و محمد باقری هستند.