به گزارش پایگاه خبری نشان :

در معادن سنگ بری که با ابعاد بسیار بزرگی از سنگ بصورت پیوسته به شکل نا منظم و پیوسته سر و کار داریم عملا قابلیت استفاده از روش های معمول برش سنگ مانند فرز و میز های سنگ بری میسر نمی باشد. این امر بالاخص در مورد سنگ هایی مثل سنگ گرانیت که مقاومت سایشی بسیار بالایی داشته و برش زدن آن به روش های معمول سنگ بری بسیار طاقت فرسا می باشد به مراتب دشوار تر نیز می تواند باشد. بنابراین سوال اینجاست که به چه روشی سنگ های معدنی را برش می زنند؟

در معادن سنگ بری از یک ابزار مکانیکی که در واقع نوعی سیم بکسل می باشد تحت نام "سیم برش الماسه" استفاده می کنند. با بستن این سیم بین یک و یا دو فک که بصورت رفت و برگشتی عمل می کند در حالت کشش سیم برش الماسه بر روی سطح سنگ معدن کشیده می شود. بر روی سطح بیرونی این سیم بکسل از الماس هایی که به شکل حلقه هستند بصورت پی در پی و گاهی در فواصل مشخص استفاده می شود که این رینگ ها و حلقه های الماس دارای برامدگی هایی بوده و در هر بار سیکل رفت و برگشت بر روی سطح سنگ کشیده شده و یک لایه از سنگ را بر می دارد تا به برش کامل سنگ بیانجامد.

مشخصات سیم بکسل برش سنگ

22

سیم بکسل برش سنگ یا سیم برش الماسه از جنس فولادی و با ساختاری ثابت یعنی 6X7 یعنی متشکل از 6 رشته و 7 مفتول در هر رشته تولید می شود. بصورت استاندارد برای اتصال ساده رینگ و حلقه الماس بر روی این سیم ها تنها از یک سایز سیم بکسل یعنی سایز 4.8 میلیمتر در تولید سیم برش الماسه استفاده می شود. تنسایل مقاومت کششی این سیم بکسل برای داشتن قابلیت کشش مناسب بر روی سنگ می باید دارای میزان حداقلی 1770 نیوتن بر میلیمتر را داشته باشد بگونه ای که در برخی از برند های معتبر مانند یوشامارتین حتی از تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می شود. یکی از مهمترین مشخصه های کیفی سیم برش الماسه مقاومت در برابر سایش می باشد. از این رو برخی برند های معتبر که دارای تکنولوژی بالایی در تولید این سیم بکسل ها دارند از بافت نوع کامپکت Compact استفاده می کنند که پروفیل مفتول های فولادی سیم بکسل به شکل دایره ای نیست بلکه بگونه ای است که در قسمت بیرونی به شکل تخت دیده می شود. این امر به مقاومت سایشی این سیم بکسل ها کمک شایانی می کند.