به گزارش پایگاه خبری نشان :

همانطور که از نام هواکش خانگی مشخص است، این نوع فن ها برای محیط های کوچکی مانند خانه ها مناسب هستند. هواکش های خانگی باعث می شوند که هوا در جریان باشد و تهویه به طور مناسبی صورت گیرد. از این رو اگر در محیط زندگی خود از گرفتی هوا رنج می برید، استفاده از هواکش ها می تواند انتخاب بسیار مناسبی به حساب آید.

ضرورت استفاده از هواکش خانگی

قبل از آن که اطلاعاتی را در رابطه با هواکش های خانگی و انواع آن بیان کنیم، لازم است که اطلاعاتی را در رابطه با کاربرد فن خانگی در تهویه مطبوع ارائه دهیم. بطور کلی یک هواکش خانگی:

  • از تجمع بیش از اندازه گاز دی اکسید کربن جلوگیری می کند، زیرا جریان هوا را برقرار می کند.
  • از به وجود آمدن و تجمع بودی بد در هوا جلوگیری می کند.
  • آلودگی های موجود در هوا مانند دود سیگار را از بین می برد.
  • ذرات موجود در هوا که حامل باکتری ها هستند، از بین می روند.
  • حرارت بدن و دیگر حرارت های به وجود آمده هم از بین می رود. به عنوان مثال همین لامپ ها یا دستگاه هایی که در اطراف ما روشن هستند، گرما و حرارت ایجاد می کنند.

با توجه به مطالب بالا به سادگی می توان به این نتیجه رسید که انتخاب یک هواکش مناسب برای یک زندگی سالم اهمیت بسیار زیادی دارد. این اهمیت زمانی بیشتر می شود که فضای زندگی یا محیط کار شما پنجره ای نداشته باشد که بتوان از هوای آزاد استفاده کرد.

هواکش‌ها کار تهویه هوا را به خوبی برای شما انجام می‌دهند و در دسته‌های مختلف هواکش خانگی، هواکش صنعتی و ... موجود هستند. با توجه به آلودگی‌های هوا محصولات تهویه هوا و هواکش‌ها تبدیل به بخشی جدا نشدنی از زندگی افراد شده‌اند و نقش بسیار مهمی دارند. این محصولات موارد استفاده متعددی از قبیل ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی دارند.

3

انواع هواکش های خانگی

شاید برای شما جالب باشد که هواکش های خانگی انواع مختلفی دارند. هر یک از این هواکش ها مزیت ها و معایب خاص خود را دارند. در ادامه توضیح مختصری برای هر یک از آن ها ارائه می دهیم. با توجه به این توضیحات می توانید انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

  • هواکش خانگی پروانه ای

این نوع از هواکش ساده ترین مدلی است که می توانید برای منزل مسکونی خریداری کنید. احتمالا همه ما تا به حال حداقل برای یک بار آن را دیده ایم. این هواکش ها سه یا شش پرده دارند. جنس پره ها می تواند از پلاستیک یا فلز باشد.

توجه داشته باشید که این هواکش ها می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به الکتروموتور متصل شوند. اتصال به الکتروموتور هم برای چرخاندن پره ها است و به همین دلیل اهمیت دارد.

  • هواکش لوله محور

این نوع از هواکش ها شباهت زیادی با هواکش های پروانه ای دارند. تفاوت اصلی آن ها با هواکش های پروانه ای در این است که پره ها درون یک محفظه قرار دارند. دلیل نامگذاری آن ها هم وجود پره ها در این محفظه لوله مانند است.

اگر بخواهیم صادقانه با شما صحبت کنیم، هواکش های لوله محور برای فضاهای صنعتی مناسب تر هستند. در بعضی از موارد شاهد استفاده از آن ها در آپارتمان های بزرگ هم هستیم. اگر آپارتمان شما به صورتی طراحی شده که به هوای آزاد دسترسی ندارید، این هواکش انتخاب خوبی خواهد بود.

  • هواکش خانگی پره محور

این هواکش ها هم شباهت بسیاری با هواکش های لوله محور دارند، با این تفاوت که تعداد پره های آن بیشتر است. اگر تصور می کنید که تعداد بالای این پره ها باعث می شود که قدرت بیشتری هم داشته باشند، باید بگوییم که بله تصور شما کاملا درست است. البته باید بگوییم که این هواکش ها برای فضای منزل مسکونی مناسب هستند.

33

در چه بخش هایی از منزل می توان از هواکش استفاده کرد؟

برای جواب به این سوال یک قاعده کلی وجود دارد. در کدام بخش ها گردش هوا به خوبی انجام نمی شود و شما به هوای مطبوع تری نیاز دارید؟ معمولا قسمت هایی که رطوبت بیشتری دارند، نیاز بیشتری به هواکش هم دارند. در ادامه توضیحات تکمیلی را در این رابطه ارائه خواهیم داد.

یکی از مهم ترین کاربرد فن خانگی در تهویه مطبوع استفاده از آن ها در قسمت ها مرطوب خانه است. البته تصور نکنید که فقط در این قسمت ها می توان از هواکش های خانگی استفاده کرد. کمی حوصله به خرج دهید تا به مرور این مطلب را برای شما شرح دهیم.

  • حمام

یکی از مهم ترین بخش های هر خانه ای که به هواکش و فن نیاز دارد، حمام است. تصور کنید که شما دوش گرفته اید و بخار آب فضای داخلی حمام را پر کرده است، تنفس در چنین محلی برای شما ساده خواهد بود؟ بی شک پاسخ منفی است.

برای تهویه مطبوع در فضایی مانند هوا شما به یک هواکش و فن نیاز دارید. توجه داشته باشید که در هنگام حمام کردن، شما نمی توانید پنجره ای را باز بگذارید، پس کاربرد فن خانگی در تهویه مطبوع را نادیده نگیرید و از آن استفاده کنید.

  • دستشویی

به نظر من نیازی نیست در این رابطه مطلبی را بیان کنیم، همه ما به خوبی می دانیم که در محلی مانند دستشویی باید از یک هواکش استفاده کرد. در غیر این صورت بوی نامطبوعی فضا را در بر میگیرد و این اصلا خوشایند نیست.

به شما پیشنهاد می دهیم که فضای دستشویی شما به هر شکلی که هست، وجود یک هواکش برای آن ضروری خواهد بود. تصور نکنید که با خوشبو کننده ها می توانید، مشکل بوی نامطبوع را برطرف کنید. خوشبو کننده و هواکش باید در کنار یکدیگر باشند تا شاهد نتیجه خوبی باشید.

  • راه رو ها

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در آپارتمان های بزرگ، راه روها هم به هواکش نیاز دارند؟ در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که در راهروها تهویه هوا به خوبی انجام نمی شود، در این حالت استفاده از هواکش می تواند مشکل اعضای ساختمان را برطرف کند.

  • آشپزخانه

نیازی نیست که بگوییم بوی غذا (به خصوص اگر غذا سوخته باشد) برای هیچ کس خوشایند نیست. هنگامی که شما در یک خانه ویلایی زندگی می کنید، فقط بوی غذای خود را احساس می کنید و این موضوع ناراحت کننده نیست.

حال تصور کنید که در یک آپارتمان چند طبقه از هر واحدی یک بوی غذا احساس شود. مسلما این تحمل این بوها برای هیچ کس خوشایند نیست. از این رو پیشنهاد می دهیم که در آشپزخانه خود از هواکش های مخصوص استفاده کنید تا هوای مطبوعی را داشته باشید.

بطور کلی اگر هواکش خانگی را برای استفاده در آشپزخانه می خواهید به این دلیل که آشپزخانه چربی و رطوبت زیادی ایجاد می کند بهتر است پروانه های آن از جنس پلاستیک باشد تا در صورت لزوم بتوانید به راحتی آن را با یک پروانه دیگر تعویض کنید.

هواکشی که برای استفاده در سرویس بهداشتی انتخاب می کنید اگر پروانه های آن از جنس فلز است به این نکته توجه کنید که ضد زنگ باشد که رطوبت باعث زنگ زدگی آن نشود. همچنین میزان متراژ نیز در انتخاب نوع هواکش بسیار مهم است و هواکش خانگی باید بتواند به راحتی هوای خانه را تهویه کند.

333

نکات مهم در انتخاب یک هواکش خانگی

بعد از مطالب بالا حال این سوال پیش می آید که قبل از خرید یک هواکش برای منزل خود، باید به چه نکاتی دقت داشته باشیم؟ در ادامه این مورد را هم توضیح می دهیم.

  • نوع هواکش

در مطالب بالا انواع مختلف هواکش های خانگی را بیان کردیم. هواکشی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.

  • مساحت فضای مورد نظر شما

برای چه بخشی به هواکش نیاز دارید؟ آن بخش چند متر است؟ این نکات در انتخاب سایز و نوع هواکش به شما کمک می کند.

  • برند هواکش

سعی کنید از یک برند معتبر هواکش خود را بخرید که خدمات پس از فروش معتبری هم داشته باشد.

  • قیمت هواکش

دیگر نیاز نیست، بگوییم که این روزها قیمت فاکتور بسیار مهمی است، به آن دقت داشته باشید.

نتیجه گیری

در مطالب بالا هر آنچه لازم بود در رابطه با هواکش خانگی و کاربرد فن خانگی در تهویه مطبوع بدانید را توضیح داده ایم. در صورتی که باز هم سوالی در خصوص یک انتخاب درست برای استفاده از هواکش در بخش های مختلف مورد نیاز خود در منزل دارید، با مراجعه به سایت ویدفکتور (https://vidfactor.com) می توانید، با بررسی مشخصات فنی و قیمت انواع هواکش پاسخ سوال خود را پیدا کنید و البته با استفاده از خدمات رایگان مشاوره خرید کارشناسان ویدفکتور انتخاب درست و خرید مطمئنی را تجربه کنید.