به گزارش پایگاه خبری نشان :

افتادگی پلک پاتولوژیک که با نام پتوز (ptosis) نیز شناخته می‌شود، به دلایل متعددی روی می‌دهد. خصوصیات ژنتیکی، افزایش سن و بحران‌های روحی می‌توانند از جمله این دلایل باشند. در اینجا به بررسی علائم و نشا‌نه‌های افتادگی پلک پرداخته و راهکارهایی برای درمان آن مطرح می‌کنیم.

افتادگی پلک در برخی افراد موقتی است. استرس، آسیب به ناحیه چشم و بروز تروما در زندگی افراد می‌تواند باعث ایجاد افتادگی پلک شود. در برخی دیگر از افراد، این مشکل به صورت ژنتیکی در خانواده آنها وجود داشته و از کودکی به آن دچار هستند. انجام جراحی می‌تواند افتادگی پلک را برطرف کرده و زیبایی صورت را افزایش دهد.

عواملی که باعث افتادگی پلک می شود چیست؟

افزایش سن و پیری

یکی از شایع‌ترین دلایل افتادگی پلک، افزایش سن است. ماهیچه‌ای بالابرنده در کنار پلک وجود دارد که باعث حرکت پلک به سمت بالا می‌شود. مانند بیشتر عضلات بدن، این ماهیچه نیز با گذشت زمان ضعیف می‌شود. پوست و بافت‌های اطراف پلک نیز اتساع یافته و ضعیف می‌شوند. وقوع این اتفاقات با افزایش سن باعث افتادگی پلک می‌شود. برخی افراد با افتادگی پلک خود مشکلی نداشته و نیاز به جراحی ندارند. اما این اتفاق ممکن است باعث ایجاد عدم اعتماد به نفس در برخی و بروز مشکلات مربوط به بینایی و میدان دید شود. در این صورت جراحی لیفت پلک برای بالا بردن آن انجام می‌شود. اگر ساکن مازندران هستید و دچار افتادگی پلک هستید باید به یک جراح پلک خوب در مازندران مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی شود.

آسیب دیدگی چشم

برخی اوقات ممکن است ماهیچه‌های بالا برنده پلک آسیب ببینند. در صورتی که شخصی یا وسیله‌ای به چشم شما اصابت کند، این عضلات ضعیف شده و باعث بروز افتادگی پلک می‌شوند. همچنین، استفاده از لنز‌های تماسی به مدت چندین سال یا مالش چشم به طور فراوان باعث بروز این مشکل می‌شوند. اگر چشم و پلک شما آسیب دیده و برای درمان افتادگی به پزشک مراجعه کردید، حتما روند بهبودی را گزارش دهید. درصورت عدم بروز پیشرفت با مصرف دارو، ممکن است به جراحی پلک نیاز پیدا کنید.

جراحی چشم

بعد از انجام جراحی‌های آب مروارید، گلوکوم یا لیزیک که برای درمان مشکلات چشم انجام می‌شوند، ممکن است دچار افتادگی پلک شوید. پزشکان هنوز علت قطعی این رویداد را پیدا نکرده اند. برخی گمان می‌کنند ابزاری که باعث بالا رفتن پلک و باز ماندن چشم در طول جراحی می شود، عضلات این ناحیه را متسع و ضعیف کرده و به آنها آسیب می‌رساند. همچنین، این جراحی‌ها مدتی باعث ورم پلک می‌شوند. در صورتی که ورم بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

2

افتادگی پلک به طور ژنتیکی

برخی نوزادان با یک یا دو پلک افتاده متولد می‌شوند. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که عضلات پلک و ماهیچه‌های بالا برنده آن به طور کامل شکل نگرفته باشند. کودکانی که دچار افتادگی پلک هستند ممکن است دید کاملی در بخش بالایی چشم خود نداشته باشند؛ برای همین به طور مداوم سر خود را به عقب خم می‌کنند تا بهتر ببینند. این اتفاق می‌توانند باعث تنبلی چشم در آنان شود. در برخی موارد، پزشک جراحی پلک را برای رفع افتادگی و ایجاد دید بهتر توصیه می‌کند.

سندروم هورنر (Horner syndrome)

آسیب دیدن برخی مسیرهای عصبی خاص می‌تواند باعث ایجاد افتادگی پلک شود. چشمی که درگیر سندروم هورنر شده ممکن است مردمک کوچک‌تری داشته باشد و در بخش‌هایی از صورت تعریق انجام نشود. برخی افراد با سندروم هورنر غیر سرطانی متولد می‌شوند. پزشک برای تشخیص این سندروم از شما آزمایش گرفته تا مطمئن شود دچار مشکلاتی مانند سرطان مغز، شش و یا تومور‌ در بدن خود نیستید.

سر دردهای شدید

اگر دچار میگرن یا مشکلات مربوط سیستم عصبی هستید، ممکن است نشانه‌های سندروم هورنر در شما پدیدار شده و موجب افتادگی پلک شود. معمولا پس از اتمام حملات میگرنی، افتادگی پلک برطرف می‌شود. درصورتی که این مشکل دائمی شد، با بهترین جراح چشم مازندران مشورت کنید تا راهکارهای لازم را به شما معرفی کند.

3

عفونت چشم

ورم ملتحمه یا گل مژه باعث ورم پلک می‌شوند. در طول بهبودی، پس از یک الی دو هفته این وضعیت بهبود یافته و چشم و پلک به حالت عادی بر می‌گردند. در صورت ادامه‌ی عفونت چشم و ورم پلک، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت را بیابد. ممکن است علت بروز این مشکل درد یا تب باشد. برای از بین بردن عفونت چشم، آنتی‌بیوتیک تجویز شده یا جراحی انجام می‌شود.

سکته‌ی مغزی

سکته‌ی مغزی در صورتی رخ می دهد که اکسیژن و مواد مغذی کافی به مغز نرسد، یا یکی از رگ‌های خونی بسته و یا پاره شده باشد. سکته مغزی می‌تواند باعث بی‌حرکتی بخشی از بدن شود؛ اگر صورت آسیب ببیند، پلک نیز دچار افتادگی می‌شود. در صورت وقوع سکته‌ی قلبی، حداکثر سه ساعت پس از بروز حمله حتما به پزشک مراجعه کنید تا از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند. اختلال در صحبت، دیدن، راه رفتن و ضعف ماهیچه‌ها از علائم بروز سکته مغزی هستند. برای جلوگیری از بروز سکته، فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید. سیگار را ترک کنید. دیابت و کلسترول خون خود را به دقت زیر نظر داشته باشید.

خونریزی در مغز می‌تواند باعث بیهوشی یا به اصطلاح غش کردن شود. سر دردهای مداوم، تاری دید و ضعف عمومی بدن می‌تواند ناشی از خونریزی در مغز باشد. مراجعه به پزشک در صورت داشتن هر یک از این علائم ضروری است. سکته‌ی مغزی و خونریزی در بافت مغز به عضلات پلک و چشم آسیب زده و می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند.

افتادگی پلک با اختلال در عملکرد ماهیچه‌های صورت

  افتادگی پلک می‌تواند نشانه‌ای از دیستروفی عضلات چشم باشد. در طی دیستروفی، بافت پروتئین در ماهیچه تخریب می‌شود و چربی جای آن را می‌گیرد. افزایش چربی در پلک، باعث افتادگی آن می‌شود. برخی افراد ممکن است با این اختلال متولد شوند و تا سن چهل سالگی در آنها نهان بماند، سپس بروز پیدا کند. علاوه بر افتادگی پلک، زبان و عضلات گلو نیز دچار اشکال شده و ضعیف می‌شوند تا حدی که غذا خوردن دشوار می‌گردد. جراحی می‌تواند افتادگی پلک ناشی از دیستروفی را برطرف کند؛ اما برای درمان سایر بخش‌های بدن، نیاز به درمان‌ها ویژه دارید. 

برطرف کردن افتادگی پلک

متاسفانه افتادگی پلک جزو عارضه‌هایی است که قابل پیشگیری نبوده و می‌تواند در هر سنی رخ دهد. به علاوه، روند پیری و تضعیف سلول‌های بدن نیز به این فرایند سرعت می‌بخشد. برای برطرف کردن افتادگی، انجام جراحی لیفت پلک توصیه می‌شود. در این جراحی با کشیدن پوست و از میان بردن چربی و مایعات جمع شده در پلک می‌توان به بهبود حالت آن کمک کرد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجریبات خود را در وب سایت دکتر ماریا شارع پور به آدرس www.drsharepour.com مطرح کنید. همچنین شما میتواند در مورد سایر جراحی های چشم مانند عمل لیزیک چشم در مازندران ، لازک، تومور چشم و ... اطلاعاتی کسب کنید.