به گزارش پایگاه خبری نشان :

شماره شناسایی ملک

 

بخشی از مخارج عمومی دولت توسط مالیات پرداختی مردم تامین می‌شود. اگر صاحب ملک هستید، حتما با مالیات‌های چون: عوارض شهرداری ملک، عوارض نوسازی و بهای خدمات مدیریت پسماند، آشنایی دارید. میزان مالیات پرداختی هر ملک را کاربری، متراژ و… آن تعیین می‌کند. برای استعلام و پرداخت این مالیات‌ها داشتن شماره شناسایی ملک الزامی است. در این مقاله قصد داریم به موضوع صحت سنجی شماره شناسایی ملک و جزییات استعلام آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

صحت سنجی شماره شناسایی ملک

کسانی که قصد خرید ملک، آپارتمان و واحدهای غیرمسکونی دارند؛ باید از بدهی‌های ملک مدنظر خود، اطلاع یابند. همچنین صاحبان ملک، برای پرداخت مالیات باید به سامانه صحت سنجی شماره شناسایی ملک مراجعه کنند. این مالیات‌ها شامل مواردی چون: عوارض نوسازی شهرداری، بهای خدمات مدیریت پسماند و عوارض شهرداری ملک می‌شود. برای استعلام این بدهی‌ها هم داشتن شماره شناسایی ملک الزامی است.

22

صحت سنجی شماره شناسایی ملک

شماره شناسایی ملک

هر ملک دارای یک شماره منحصربه‌فرد است. این شماره در املاک مسکونی ۱۵ رقم و املاک غیرمسکونی ۱۲ رقم دارد. از شماره شناسایی ملک، علاوه‌بر استعلام مالیات‌های شهری می‌توانید در استعلام طرح تفصیلی هم استفاده نمایید. این شماره را می‌توانید از طریق راه‌های زیر دریافت کنید:

  • راه اول: جستجوی ملک از طریق سامانه نقشه تهران به آدرس http://map.tehran.ir/
  • راه دوم: فیش عوارض نوسازی ملک و خدمات مدیریت پسماند
  • سومین راه: سند ملک
  • راه چهارم: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک یا ادارات درآمد شهرداری به همراه مدارک ملک

آیا به تازگی صاحب ملک شده‌اید یا قصد خرید آن را دارید؟ آیا می‌دانید که خرید بیمه آتش سوزی فارغ از نوع ملک، چه پوشش‌هایی برای مدیریت مالی ریسک حوادث ناگهانی دارد؟ بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه اموال است. این بیمه‌نامه حوادثی چون آتش سوزی، صاعقه و انفجار را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید با انتخاب پوشش‌های فرعی ملک خود را در برابر این حوادثی چون زلزله، سیل، نشست و رانش زمین، ترکیدگی لوله آب و… بیمه کنید

سامانه صحت سنجی شماره شناسایی ملک

شهرداری تهران در سامانه تهرانِ من بخشی را به صحت سنجی شماره شناسایی ملک اختصاص داده است. شما می‌توانید برای دریافت این خدمت به آدرس https://my.tehran.ir/melk مراجعه کنید. در این سامانه علاوه‌بر استعلام بدهی می‌توانید اطلاعات ملک را ببینید. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • عرصه ملک
  • شماره طبقات
  • شماره واحد
  • نام مالک

راهنمای استفاده از سامانه صحت سنجی شماره شناسایی ملک

برای استفاده از سامانه صحت سنجی و استعلام شماره شناسایی ملک لازم است مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: وارد کردن شماره شناسایی ملک

اگر این شماره را دارید؛ آن را در سامانه وارد کنید. اگر شماره را ندارید؛ از طریق نقشه تهران آن را بیابید. برای یافتن این شماره ابتدا ملک خود را روی نقشه پیدا کنید. سپس روی آن راست‌کلیک نمایید. در نهایت هم روی گزینه شماره شناسایی ملک بزنید. آن را کپی کرده و در سامانه صحت‌سنجی جای‌گذاری کنید. اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید بعد از پیدا کردن مکان ملک خود بر روی نقشه چند ثانیه فشار دهید. سپس منوی مورد نظر باز می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب شماره شناسایی ملک سایر مراحل را طی کنید. لازم به ذکر است که برای دریافت این خدمت در حال حاضر فقط می‌توانید از مرورگرهای Chrome، IE، Firefox و Opera استفاده کنید. هنوز امکان استفاده از این ویژگی برای مرورگر سافاری فعال نشده است.

مرحله دوم: دریافت اطلاعات ملک

شماره شناسایی ملک را در قسمت مشخص شده وارد کنید. گزینه تایید را بزنید. اطلاعات ملک شما به دو صورت نمایش داده می‌شود:

  • اگر شماره ملک را از سامانه نقشه تهران دریافت کرده باشید: شما می‌توانید از طریق جدول ملک خود را پیدا کنید.
  • اگر شماره ملک را از روی قبض و… کپی کرده باشید: در این مرحله فقط مشخصات ملک قابل مشاهده است.

مرحله سوم: گرفتن استعلام

در این مرحله می‌توانید با انتخاب گزینه «استعلام» به صفحه موردنظر هدایت شوید. در این صفحه از شما، شماره همراهتان درخواست می‌شود. با وارد کردن این شماره، اطلاعات بدهی و پرداخت برایتان پیامک خواهد شد.

 

222

شماره شناسایی ملک

مرحله آخر: پرداخت بدهی

با استفاده از راه‌های زیر می‌توانید، نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام نمایید:

  • مراجعه به آدرس https://myservices.tehran.ir/ رفتن به قسمت «خدمات ملک و شهرسازی»
  • شماره‌گیری کد دستوری #۱۳۷*
  • سامانه تلفنی ۱۳۷
  • درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌های طرف قرارداد
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر

گفتیم که دولت برای ارائه خدمات به شهروندان، بخشی از هزینه‌های خود را از طریق مالیات پوشش می‌دهد. این مالیات‌ها تحت عناوینی چون عوارض نوسازی، مدیریت پسماند و… از صاحبان ملک دریافت می‌شود. شهرداری تهران، سامانه‌ی صحت سنجی شماره شناسایی ملک را برای استعلام بدهی‌های مالیاتی شهروندان قرار داده است.

برگرفته از سایت بیمه (https://bimeh.com)