به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

مراحل ازدواج از خواستگاری و عقد تا برگزاری مراسم عروسی از ابتدا تا آخرین لحظه، فرآیندی سخت و استرس‌ زا محسوب می‌شود، خصوصاً با توجه به وضعیت کرونا و رکود اقتصادی شدیدی که در سالهای اخیر گریبانگیر کشور شده است. این فرایند، شامل مراحلی است که هر خانواده ممکن است طبق رسم و رسومات خاص خود آن‌ را برگزار کنند. معمولا بعد از گذراندن چندین مرحله ابتدایی از جمله خواستگاری و بله برون، نوبت به برگزاری مراسم عقد در سالن عقد و یا منزل می‌رسد.

بعضی خانواده‌ها طبق رسم و رسوم خود مراسم عقد و عروسی را به شکل همزمان برگزار می‌کنند و نیازی به سالن عقد جداگانه پیدا نمی‌کنند. از طرف دیگر برخی از خانواده‌ ها این عقیده را دارند که حتماً باید قبل از زیر یک سقف رفتن زوجین و برگزاری مراسم رسمی عروسی، دو طرف به واسطه عقد محضری به هم محرم شوند تا در صورت وجود مشکل، قبل از رسمی شدن ازدواج، به آن پی ببرند و به نوعی در صدد حل کردن آن اقدام مناسبی کنند.

البته به تازگی برگزاری مراسم عقد و ازدواج در سالن‌ های عقد نسبت به قبل، رواج بیشتری یافته است و این موضوع علتهای گوناگونی دارد از جمله : شیوع ویروس کرونا، دغدغه ‌های مالی، راحت بودن خانواده ها برای برنامه ریزی و...

با توجه به این مسئله، طبیعتا عروس و داماد برای انتخاب سالن عقد خود، وسواس زیادی به خرج خواهند داد تا مراسم عقد خود را به خاطره ای زیبا و به یاد ماندنی تبدیل کنند؛ در این راستا، قطعا داشتن لیستی از ویژگیهای یک سالن عقد یا محضر عقد خوب، می تواند در فرآیند انتخاب به شما کمک کند.

شاخصه های یک سالن عقد ایده آل

۱. قیمت مناسب و قابل قبول سالن عقد

با در نظر گرفتن این نکته که ازدواج کردن ممکن است برای خانواده ‌های هر دو طرف، بسیار پر هزینه باشد، اولین و شاید مهم ترین مقیاس برای انتخاب یک سالن عقد خوب، می‌تواند هزینه‌ های ورودی آن باشد. البته که طبیعتاً پیدا کردن سالنی که هم  قیمت مناسب داشته باشد و هم کیفیت خدمات و امکانات ایده آلی خوبی داشته باشد؛ ممکن است کمی سخت باشد. اما غیرممکن نیست!

۲. سفره عقد زیبا و مدرن

هر عروس و دامادی سلیقه خاصی در انتخاب سفره عقد خود دارند، برخی سفره‌ های کلاسیک و سنتی را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر سفره ‌های مدرن و امروزی. حتماً دقت داشته باشید که یک سالن عقد خوب، مجموعه‌ای زیبا و متنوع از سفره‌ های عقد  را دارد و برای انتخاب کردن شما گزینه زیادی پیش رو دارید.

۳. نورپردازی عامل زیبایی بیشتر مراسم

یکی دیگر نکاتی که در انتخاب سالن عقد باید به ان توجه ویژه شود شود، نورپردازی مناسب است. نورپردازی باید به گونه ای باشد که علاوه بر روشن کردن فضای محضر، زیبایی و جلوه‌ای خاص و شیک هم به مراسم شما بدهد.

۴.چیدمان و تزینات سالن عقد

داشتن تزئینات مناسب و شیک و متناسب با تم مراسم از جمله نکات بسیار مهم است. تزئینات می‌تواند شامل گل آرایی و بادکنک آرایی و حتی شمع آرایی باشد که در هرکدام از آن‌ها باید ریزه کاریهای خاصی را مورد نظر قرار داد.

تزئینات گل آرایی به روز یکی از الزامات برگزاری مراسم می‌باشد. به همین علت هنگام انتخاب باید حتماً به میزان گل آرایی و نوع گل‌هایی که استفاده می شود، توجه داشت. استفاده از گل‌های طبیعی همیشه برتری دارد چون بو و طراوت خاصی نیز به فضا میبخشد که استفاده از گلهای مصنوعی این ویژگی را ندارند.

5. میزبانی و پذیرایی مطلوب از مراسم

یک محضر ازدواج خوب و مطلوب درکنار همه ویژگیهای ظاهری، باید امکان سرو انواع نوشیدنیهای گرم و سرد و شیرینی را نیز داشته باشد تا مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود. البته که هرچه بیشتر هزینه کنید، قطعاً خدمات ویژه تری هم خواهید گرفت. پس حتماً قبل از انتخاب سالن، بودجه خود را در نظر بگیرید.

2

یکی دیگر از نکات قابل توجه داشتن پرسنل دقیق و منظم و خوش برخورد در بخش پذیرایی است که  باید مدنظر قرار داده شود. برطرف کردن نیازهای مهمان‌های شما باید اولویت داشته باشد.

6. امکانات بهداشتی

داشتن سرویس بهداشتی تمیز و مناسب یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که باید برای انتخاب هر فضایی برای برگزاری مراسم با جمعیت زیاد از جمله سالن عقد، باغ تالار، تالار،... در نظر گرفت. زیرا خواه ناخواه در طول مراسم مهمانها به استفاده از سرویس بهداشتی نیاز پیدا خواهند کرد و باید وجود امکانات رضایت بخش  فراهم باشد.

7. موسیقی

همه ما می دانیم که موسیقی از جمله مهمترین اجزای مراسم عقد و ازدواج به شمار می رود و وجود یا عدم وجود سیستم پخش موسیقی باکیفیت حتما در انتخاب شما تاثیرگذار است. البته که با توجه به سلایق مختلف افراد، باید موزیک‌های متنوع و گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرند یا حتی پلی لیست درخواستی عروس و داماد را پخش کنند. اما داشتن خلاقیت تیم اجرایی و استفاده از موزیکهای خاص هم اهمیت زیادی دارد.

بعضی سالن ‌های عقد قدمی جلوتر رفته و دی جی و خواننده هم دارند. قطعاً این سالنها هزینه بیشتری دارند ولی اگر موسیقی برایتان اولویت دارد، انتخاب چنین سالن‌هایی به شما پیشنهاد می‌شود.

۸. محیط و فضای سالن

روش چینش و دکوراسیون استفاده شده در سالن عقد در فضای باز یا بسته، نوع مبلمان و صندلیهای استفاده شده و داشتن فضای بزرگ و کافی برای چیدن سفره و استفاده از لوازم تزئینی در عین راحتی مهمانها از جمله نکات مهم هستند که در رابطه با محیط باید در نظر قرار داشت.

 9. پارکینگ مناسب

پیدا کردن جای پارک در شهرهای شلوغ مانند تهران این روزها به دغدغه‌ای بزرگی تبدیل شده است. بنابراین برای راحت کردن خیال مدعویین، حتماً به این نکته توجه داشته باشید.

10. موقعیت مکانی سالن عقد

این نکته هم از جمله نکاتی است که برای راحتی میهمانان هم باید مدنظر قرار داده شود. بهتر است سالن عقد انتخابی شما در جایی قرار گرفته باشد که دسترسی به آن آسان باشد و ترافیک سنگینی هم نداشته باشد. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که مسیر پیچیده‌ای نداشته باشد و پیدا کردن آن نسبتاً راحت باشد.

11. جایگاه ویژه عروس و داماد

اینکه جایگاه زوج در سالن عقد در فضای باز و یا بسته، متفاوت از سایر بخش‌ها باشد و تزئین ویژه خود را داشته باشد، از جمله مسائلی است که به زیباتر شدن مراسم شما کمک ویژه ای می‌کند و در زیبایی هرچه بیشتر عکس و فیلمهای روز مراسم هم تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

3

12. وجود فضاهای متنوع

برخی از سالن‌ های عقد با توجه به مساحتی که دارند، این امکان را داشته‌اند که سفره عقد هم در فضای سربسته و هم در فضای باز امکان پذیر باشد . برخی سالن‌ عقد ها فضای باز و روف گاردن را برای این در نظر گرفتند.

4

قطعاً برگزاری مراسم عقد در فضای باز، جذابیتی ویژه ای دارد که در حال و هوای مراسم هم تأثیر شایانی خواهد داشت.

13. سیستم گرمایشی سرمایشی و تهویه مناسب

داشتن سیستم مناسب گرمایشی در فصول سرد و سیستم سرمایشی در فصول گرم، از  جمله مسائلی است که آسایش و راحتی میهمانان را تامین میکند.

سخن پایانی

توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد، قبل از انتخاب و رزرو سالن عقد فضای باز یا بسته، برای هر عروس و دامادی الزامی است و کمک زیادی به انتخاب سالن عقد مناسب آنها میکند.