به گزارش پایگاه خبری نشان :

گفتاردرمانی اوتیسم یکی از راهکارهای اصلی و عمده در توانبخشی کودکان مبتلا به این اختلال است که در اکثر مواقع با هدف بهبود وضعیت گفتاری و ارتباطی در این افراد ارائه می شود. اوتیسم نوعی اختلال پیچیده رشدی مغز است که بر عملکرد طبیعی مغز تاثیر منفی گذاشته و سبب بروز اختلال در ارتباطات و مهارت های تعامل اجتماعی فرد می شود. این بیماری منجر به اختلال در ارتباطات با دیگران شامل ارتباط کلامی و غیر کلامی و تعاملات اجتماعی همچون قرار گیری در جمع دوستان ، بازی کردن می شود. گفتاردرمانی نقش بسیار مهمی در ارزیابی ، تشخیص ، درمان و تقویت رشد مهارت ارتباط اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی کودکان دارد. گفتاردرمانگران کلینیک دکتر صابر با بررسی و ارزیابی دقیق شرایط کودک به شکل تخصصی و میزان توانمندی و یا ناتوانی های فرد از موثرترین راهکارها برای کمک به بهبود وضعیت گفتاری در این کودکان بهره می برد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) با شماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

دیر حرف زدن کودک و اوتیسم

دیر حرف زدن کودکان اوتیسم میتواند دغدغه خانواده کودک مبتلا به اوتیسم باشد. کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است یک یا چند مورد از این چالش های ارتباطی را داشته باشد:

در مهارت های مکالمه ، که شامل زبان بدن، تماس چشمی و اشاره است ، مشکل دارد. مشکل در درک معنای کلمات خارج از متن یادگیری آنها .حفظ چیزهایی که شنیده می شود بدون اینکه متوجه باشد چه چیزی گفته شده است

اعتماد به اکولالیا – تکرار کلمات دیگری هنگام گفتن آنها – به عنوان اصلی ترین راه برقراری ارتباط درک کمی از معنای کلمات یا نمادها نداشتن زبان خلاق همه این چالش ها میتواند به دیر حرف زدن کودک منجر شود.

 

مرکز تشخیص و درمان اوتیسم

مرکز گفتاردرمانی اوتیسم

مشکلات گفتاری و ناتوانی در درک معنای جملات  دیگران یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم است که با راهکارهای گفتاردرمانی متخصصین کلینیک پایا قابل بهبود است. الگوهای گفتاری نادرست در این کودکان موجب افزایش فاصله آن ها از گروه همسالان می شود و مشکلاتی همچون اختلالات یادگیری ، انزوا و گوشه گیری به همراه این الگوهای غلط تشدید می شوند. و این فاصله اجتماعی باعث رشد کندتر مهارت های گفتاری کودک نیز می شود. 

توانبخشی کودکان اوتیسم از جمله گفتاردرمانی بهتر است هرچه سریع تر آغاز شود تا نتایج درمانی بهتری حاصل شود. استفاده ی درست از زبان در جهت برقراری ارتباط اجتماعی یکی از مهم ترین اهداف گفتاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم است.  گفتاردرمانی به کودکان مبتلا به این اختلال در بهبود توانایی حرف زدن و برقراری ارتباط کمک زیادی می کند. پیشرفت مهارت های کلامی که منجر به افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم می گردد از مزایای گفتاردرمانی کلینیک پایا است.

آیا کودکان اوتیسم حرف میزنند 

تمامی کودکان از زمان تولد شروع به رشد زبانی و یادگیری آن می کنند و این اتفاق از طریق روابط انها با دیگران و از طریق بازی با دیگران شکل می گیرد. اما این امر برای کودکان اوتیسم امری بسیار دشوار است چراکه این کودکان در سال اول زندگی تمایل کمتری به ارتباط با دیگران دارد و حرکت ها و رفتار های دیگران را مورد توجه قرار نمیدهند و یا کمتر دست به این کار می زنند . این کودکان نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند به همان اندازه نیز ممکن است در رشد مهارتهای گفتاری خود دچار اختلال باشند.  یک کودک 3 ماهه غیر اوتیستیک والدین خود را مجذوب خود می کند با انها بازی می کند. اما کودک اوتیسم به اشاره ها توجهی ندارد و نمی تواند توجه مشترکی با والدین خود داشته باشد.

طوطی وار حرف زدن کودک

اکولیلیا  تکرارعبارات، کلمات یا قسمتی از کلمات است و ممکن است نشانه ی یکی از اختلالات اوتیسم، بیماری عصبی، اختلال بینایی یا ناتوانی در رشد باشد. تقریبا همه ی کودکان در سن زبان آموزی(۱۸-۲۴ماهگی) از مرحله ای گذر می کنند که کلمات و عباراتی که زیاد شنیده اند را طوطی وار تکرار می کنند. تقلید روش مناسبی برای آزمایش صداهای مختلف و تمرین مهارت های زبان اجتماعی در کودکان است. اما بعضی کودکان از این مرحله(گفتن اکولالیا) حرکت نمی کنند و این مرحله را از دست نمی دهند، این کودکان فقط آنچه دیگران گفته اند را تکرار می کنند و به ندرت جملات و افکار خود را مطرح می کنند. بعضی از این کودکان اصلا صحبت نمی کنند مگر این که متن فیلم یا تلویزیون را بگویند که قبلا شنیده باشند. این نوع اکولالیا بخشی از رشد معمول نیست و می تواند نشان دهد که کودک در یادگیری استفاده از زبان مشکل دارد. اکولیلیا یکی از رایج ترین نشانه های گفتاری اختلال اوتیسم است.

آموزش اشاره به کودکان اوتیسم

اشاره کردن اولین و مهمترین وضعیت بدنی است. اشاره کردن ها و حرکت موقع سخن گفتن یک پیام است که یک معنای خاص را به فردی که می بیند انتقال می دهد و فرد آن را متوجه میشود. مهمترین دلیل برای آموزش اشاره کردن به کودک اوتیستیک این است که کودکمان متوجه ارتباط شود و به دیگران پیامی را منتقل کند که واقعا برای وی مفید است و می تواند برای وی لذت بخش باشد و از لحاظ روانی نیز کودک را تقویت کند. آموزش اشاره به کودک مبتلا به اوتیسم به  این دلیل است که به کودکمان آسان ترین شکل پیام رسانی را بدهیم که توسط آن خیلی زود به جواب می رسد و از لحاظ درمانی پیشرفت قابل توجهی را نشان خواهد داد. متخصصان گفتاردرمانی کلینیک دکتر صابر دقت دارند که کودک همزمان با اشاره کردن تماس چشمی نیز داشته باشد، بنابراین وقتی کودک قصد اشاره کردن دارد سعی کنید صورتتان را در جهت مسیر نگاه او قرار دهید. کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم اغلب درک دارند اما آن را به اشتراک نمی گذارند. اشاره کردن و ارتباط چشمی، به اشتراک گذاشتن را نسبت به بیان کلمات برای آن ها شفاف تر و عینی تر میکند.

گفتاردرمانی اوتیسم در منزل

درمان تاخیر در گفتار کودکان اوتیسم

 تاخیر در گفتار در واقع تاخیر در رشد مکانیسم ها و تولید گفتار است. کودکان دچار تاخیر گفتار در تولید گفتار دچار مساله اند ولی در درک آن مانند دیگر کودکان عمل می کنند. کودکان دارای تاخیر گفتار می توانند از طریق غیر کلامی مانند لبخند اجتماعی تقلید وتماس اجتماعی ارتباط برقرار کنند. این کودکان علاقه مند و قادر به ایجاد رابطه با همسالان خود نیز هستند. اما تفاوت تاخیر در گفتار با اوتیسم این است که در کودکان دارای تاخیر گفتار، مشکلات خواب،رفتارهای کلیشه ای و تکراری، مشکلات گوارشی و…. آنطور که در اختلال اوتیسم دیده می شود، وجود ندارد. اما کودکان اوتیسم علاوه بر این مشکلات ممکن است با مشکل تاخیر در گفتار نیز دست به گریبان باشند که با همراهی کلینیک دکتر صابر با شما عزیزان این مساله قابل حل خواهد بود.

گفتاردرمانی خوب برای اوتیسم

اهداف گفتاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم شامل موارد زیر می شود :

بهبود درک ارتباط کلامی و غیر کلامی 

کمک به بهبود روابط اجتماعی

کمک به بهبود روابط با همسالان

تقویت مهارت های ارتباطی

بهبود عملکرد اجتماعی

کودکان مبتلا به اوتیسم که نیازمند درمان اختلال گفتاری خود می باشند باید به گفتاردرمانگرانی نیازمندند که علاوه بر تخصص، تجربه و دانش کافی کار با کودکان اوتیستیک را داشته باشند. کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر با ارائه خدمات تخصصی در این زمینه از مراکز پیشرو در این حوزه می باشد.