به گزارش پایگاه خبری نشان :

مطالبه مهریه علیه وراث به چه صورت انجام می شود ؟ هنگامی که شخصی فوت می کند ، علاوه بر دارایی ها و اموال خود ، دیون و بدهی های خود را نیز برای وراث خود بر جای می گذارد. مهریه نوعی طلب ممتازه است که باید هر زمانی که زوجه تمایل داشت به وی پرداخت گردد.

حال در صورتی که زوج فوت کند و مهریه را به همسرش پرداخت نکرده باشد ، اشخاصی که از روج ارث می برند پیش از هر چیز باید مهریه زوجه وی را به صورت تمام و کمال از محل دارایی های متوفی پرداخت کنند.

شما می توانید به کمک یک وکیل پایه یک دادگستری ، درخواست مطالبه مهریه با کمک وکیل در دادگاه خود را از مراجع ذی صلاح داشته باشید

گروه وکلای آریا دادیار بهترین مشاور حقوقی را در اختیار دارد که شما می توانید جهت مشورت با وی درباره مشکلات حقوقی خود، با ما تماس بگیرید.

تکلیف مهریه بعد از فوت زن

ممکن است سوالی در این میان مطرح باشد که تکلیف مهریه زن در صورت فوتش چه می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که ولو زوجه فوت نماید ، وراث وی می توانند جهت دریافت مهریه ی او اقدام نمایند.

البته در صورتی که مهریه پیش از فوت زوجه به وی پرداخته شده باشد یا به هر طریقی زوجه ، مهریه اش را به همسرش هبه کرده باشد ، وراث وی قادر نخواهند بود که جهت دریافت مهریه اقدامی کنند و این حق ساقط خواهد شد.

تکلیف مهریه بعد از فوت مرد

همان گونه که در بالا ذکر کردیم ، فوت زوج مانع از تادیه مهریه نخواهد شد و وراث وی باید پیش از هر چیزی مهریه زوجه را پرداخت کنند چرا که این دین، جزو دیون ممتازه به حساب می آید و پیش از هر گونه بدهی دیگری باید به زوجه پرداخت شود.

البته در شرایطی که پیش از فوت زوج، مهریه پرداخت شده باشد یا این که زوجه آن را هبه نموده باشد ، دیگری نمی تواند ادعایی نسبت به اموال زوج و مطالبه مهریه خود داشته باشد.

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر

باید در نظر داشت که مهریه حقی است که زوجه بر شوهر خود دارد و این مسئله هیچ ارتباطی به اطرافیان زوج ندارد. حتی در صورتی که پدر شوهر زوجه ، فردی متمول باشد و پسرش کاملا فقیر باشد ، باز هم نمی توان با استناد به تمکن مالی پدر شوهر از وی مطالبه مهریه داشت.

تنها راهی که در برابر زوجه قرار دارد این است که به نحوی اثبات نماید که اموال همسرش شامل چه مواردی هستند تا دادگاه برای مهریه ، آن اموال را توقیف نماید.

یکی دیگر از شرایطی که می توان به وسیله آن مهریه از پدر شوهر دریافت کرد این است که پدر شوهر در زمان عقد نکاح تعهد کرده باشد که مهریه پسرش را متقبل خواهد شد و یا این که در تعهدی جداگانه ضمانت پسرش را کرده باشد.

در چنین شرایطی و با استناد به این تعهد نامه می توان جهت گرفتن مهریه از پدر شوهر اقدام نمود.

گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

همان گونه که توضیح دادیم ، مهریه جزو دیون ممتازه به حساب می آید. تصور کنید که شما با دو برادر خود ، خانه پدری را به ارث برده اید ، حال همسر برادرتان مهریه خود را به اجزا گذاشته است و به عنوان اموال ، سهم الارث همسرش را از خانه پدری به دادگاه معرفی نموده است.

در صورتی که برادر شما نتواند ، مهریه همسرش را پرداخت کند ، دادگاه دستور به فروش خانه را صادر خواهد کرد و همسر وی می تواند از سهم الارث شوهر مهریه خود را دریافت کند.

دادگاه صالح برای طلاق از سوی زوج

هنگامی که طلاق از سوی زوج درخواست شده باشد ، دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعاوی،محل سکونت زوجه می باشد.

به همین دلیل در ابتدا مرد باید به دفاتر قضایی مراجعه کرده و مدارک لازم را به آن محل تقدیم کند.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که در صورتی که عقدنامه در اختیار زوج نباشد ، وی باید به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه کرده و شناسنامه خود را تحویل دهد و رونوشتی از عقد نامه تحویل بگیرد.

چرا که بدون عقدنامه ، امکان ثبت درخواست در مراجع قضایی وجود نخواهد داشت.

حسب ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، دادگاه تکلیف دارد که در پرونده طلاق، تعیین تکلیف امور مالی یا غیر مالی مرتبط با زوجیت را انجام دهد. اما در دوران عقد اجرت المثل، حضانت و نحله مصداق ندارد و فقط بحث در مورد مطالبه مهریه و نفقه مطرح است. چنانچه بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد مهریه مندرج در سند ازدواج نصف خواهد شد و زوج مکلف می شود که برای طلاق مهریه استحقاقی زوجه را پرداخت نماید.

ariadadyar.com/به-اجرا-گذاشتن-مهریه