به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

به اعتقاد رواشناسان خانواده، مشاوره بعد از ازدواج و زوج درمانی آنقدر با هم شباهت دارند که به سختی می توان تفاوت را متوجه شد. بسیاری از افراد این کلمات را به جای هم استفاده می کنند که می تواند باعث ایجاد سردرگمی شود.

مشاوره ازدواج بیشتر به رویدادهای امروزی می پردازد تا گذشته. روی «حالا» و چالش‌های زندگی زناشویی تمرکز می‌کند تا بتوانید رابطه‌تان را به مسیر درست برگردانید.

مشاوره زوج درمانی به زمان حال می پردازد، بلکه به هر سابقه ای که باعث الگوهای ناسالم رابطه می شود، می پردازد. شما به دعواها و مشاجرات قبلی نگاه خواهید کرد و به ریشه مشکلات خود و چگونگی شروع همه چیز خواهید رسید.

مشاوره ازدواج چیست؟

به گفته مشاورین روانشناسی ، «مشاوره ازدواج بیشتر به رویدادهای حال می پردازد تا رویدادهای گذشته. مشاوران مشاوره ارائه می دهند و/یا به شما نشان می دهند که چگونه راه حل های منطقی خود را انتخاب کنید.

بسیاری از زوج ها قبل از ازدواج به دنبال مشاوره ازدواج هستند. این نوع از تکنیک‌های مشاوره ازدواج می‌تواند تضمین کند که شریک زندگی تا جایی که می‌تواند قوی و سالم وارد یک رابطه می‌شوند.

برقراری ارتباط و یادگیری مهارت های حل تعارض، می تواند بزرگترین تفاوت را در موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج شما ایجاد کند.

اینکه قبل از ازدواج یا در حین ازدواج به دنبال مشاوره باشید، کاملا به خود فرد بستگی دارد. اگر نگرانی دارید، هر زمانی زمان خوبی برای کمک گرفتن از یک متخصص روانشناسی است.

متاسفانه در روزگار امروز، نرخ ازدواج رو به کاهش است در حالی که این آمار در رابهط با ازدواج وجود دارد که درصدی قابل توجهی از ازدواج های اول به طلاق ختم می شود و علت اصلی آن عدم استفاده از مشاوره و درک نیاز متقابل است.

اگر به موضوع مشاوره ازدواج و مشاوره زوج درمانی علاقه دارید میتوانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

21

مشاوره زوج درمانی چیست؟

تکنیک‌های زوج‌درمانی مشابه مشاوره ازدواج است، اما مشکلاتی که با آن‌ها برخورد می‌شود سابقه‌ای دارد و الگوهای ناسالم رابطه ایجاد می‌کند. درمانگران به دنبال دلایل پشت احساساتی هستند که این الگوها را هدایت می کنند.

زوج درمانی همچنین با ارتباطات و چگونگی حل تعارض سروکار دارد. همچنین می تواند موضوعاتی مانند سوء مصرف مواد، خیانت و درگیری های مربوط به تربیت کودک را پوشش دهد.

قرار ملاقات های زوج درمانی را می توان با حضور هر دو شریک یا به صورت جداگانه انجام داد.

آیا رابطه شما به مشاوره نیاز دارد؟

حفظ یک ازدواج خوب به زمان و صبر و کمک گرفتن از یک متخصص نیاز دارد.

در اینجا چند دلیل خوب وجود دارد که ممکن است به مشاوره ازدواج یا زوجین نیاز داشته باشید :

  • دیگر توانایی برقراری ارتباط آسان را ندارید.
  • یکی یا هر دوی شما رابطه نامشروع داشته اید.
  • شما دیگر نمی توانید اختلافات را حل کنید.
  • شما فقط به خاطر بچه ها کنار هم می مانید.
  • تنها نگاهی که به آینده دارید، طلاق و جدایی است.

اهداف مشاوره ازدواج و زوج درمانی

مانند هر نوع درمان یا مشاوره، هدف معمولاً یکسان است: کمک به فرد برای مدیریت یا غلبه بر نوعی مانع عاطفی یا روانی.

مشاورین ازدواج ازدواج قاطعانه می گویند: «... اهداف در هر دو حالت مشاوره می تواند یکسان باشد، مانند کاهش تعارض، تغییر رفتار، تغییر پاسخ های خود به رفتار همسرتان، یافتن راه حل های واقع بینانه و عملی، و توانمندسازی شما به عنوان یک زوج برای ایجاد یک ازدواج عالی. ”

 

درمانگران می توانند به شما کمک کنند تا نحوه ارتباط خود و شریک زندگی خود را با یکدیگر تغییر دهید و الگوهای سالم تری برای برخورد با تعارض و ارتباطات ایجاد کنید.

انتظار دارید از شما خواسته شود که صریح و صادقانه در مورد رابطه خود صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود در مورد موضوعاتی صحبت کنید که ممکن است شما را کمی ناراحت کند، اما این به درمانگر شما اجازه می دهد تا به ریشه برخی از مشکلات زناشویی بپردازد. 

بازه زمانی جلسات مشاوره ازدواج و زوج درمانی

هیچ جدول زمانی یا ضرب الاجلی واقعی برای تکمیل جلسات مشاوره ازدواج و زوجین وجود ندارد. تعداد جلسات بستگی به خود زوج دارد.

بیل دوهرتی، استاد بخش علوم اجتماعی خانواده در دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «حدود 30 درصد از زوج‌هایی که وارد مشاوره ازدواج می‌شوند ، زوج‌هایی هستند که یکی از آن ها اعتقادی به جلسات مشاوره ندارد!

برخی از زوج ها ممکن است به زمان بیشتری با یک متخصص نسبت به دیگران نیاز داشته باشند. این به هیچ وجه به این معنا نیست که زوجی که مدت بیشتری در مشاوره حضور دارند، مشکلات بیشتری دارند.

به سادگی به این معنی است که این زوج ها ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا موانعی مانند ارتباط، صمیمیت و غیره را باز کنند.

 

ازدواج و و مشاوره زوج درمانی

روابط می تواند ما را شاد کند، اما وقتی مشکلات ارتباطی یا حل تعارض وجود دارد، این شادی پتانسیل تبدیل شدن به ناامیدی را دارد.

ما در کار با زوج ها تخصص داریم تا به آنها کمک کنیم دوباره آن شادی را پیدا کنند.

چگونه یک زوج درمانگر خوب پیدا کنیم؟

یک متخصص روانشناسی خانواده خوب پیدا کنید و در مورد تخصص آنها تحقیق کنید. مهم است که مستقیماً با آنها صحبت کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که همه سوالاتتان را در جلسات بپرسید.

آیا مشاوره و درمان یکی هستند؟

در حالی که این دو اصلاح اغلب اصطلاحات قابل تعویض هستند. ممکن است به دلایل مختلفی متفاوت باشند. در برخی از موارد درمانگر نیاز به گذاراندن دوره های تخصصی دارد.

مشاوره ازدواج شامل چه مواردی است؟

در حالی که روند هر درمانگر متفاوت است، جلسات معمولاً با پوشش دادن قوانین رضایت آگاهانه شروع می شود و سپس درباره «چرا» حضور شما بحث می شود. این جلسه اول شامل اهداف و خواسته ها و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جلسات فردی نیز ممکن است مهم باشد، خواهد بود. هیچ جدول زمانی برای مدت زمان ادامه جلسات وجود ندارد. ممکن است هفته ها یا ماه ها باشد. شما می خواهید باز، صادق و البته صبور باشید.

در جلسات زوج درمانی به دنبال چه چیزی باشیم؟

یافتن یک درمانگر ازدواج که آموزش و تمرین های خاصی را ارائه کند و در زمینه مشاوره ازدواج و زوجین مجرب باشد بسیار مهم است. پرسیدن سوالات درست از مشاور هم اهمیت زیادی دارد. مطمئن شوید که درمانگر شما شخص حرفه ای و با تجربه ای است و اینکه وقتی با آنها صحبت می کنید، به طور غریزی احساس راحتی می کنید.