به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

در برخی موارد برای بازسازی خانه های قدیمی و ساختمان های بزرگ و قدیمی، نیاز است آن ها را تخریب کنند و دوباره شروع به ساخت آن‌ کنند.

طول عمر برخی ساختمان ها برای سال های زیادی تخمین زده شده اما به دلایل گوناگون این ساختمان ها باید تخریب شود و این تخریب نیاز به افرادی قدرتمند و دستگاه های بزرگ و خاص خود را دارد.

در قدیم دستگاهی وجود نداشت و مردم به سختی این کار را انجام می دادند اما امروزه با پیشرفت جامعه، دستگاه هایی مانند هیلتی وارد بازار شد که تمامی افراد برای تخریب دیوار ها، بتن ها و ساختمان های خود به دنبال اجاره هیلتی هستند و از این دستگاه استفاده می کنند.

روش سنتی برای ایجاد حفاری

در روش های سنتی افراد قادر به استفاده از دستگاه هایی همچون هیلتی نبودند و با دست این کار ها را انجام می دادند‌. روند مراحل تخریب سنتی عبارت است از:

آماده سازی

افراد در ابتدا سیستم برقکاری و لوله کشی را قطع می کنند و سیستم های تهویه مطبوع را نیز خاموش می کنند. کارگران نیاز به روشنایی موقت برای نصب و اضافه کردن یک فضا و برای به حداکثر رساندن و مرتب سازی محصولات دارند.

از بین بردن اجزای غیر ساختاری

کارگران باید عناصر معماری مانند سقف، درب و پنجره ها را بردارند. همچنین تأسیسات بهداشتی، سیم های برق، آسانسور ها و ... را باید از بین ببرند و دوباره آن ها را بازسازی کنند.

تخریب سایر دیوارها و بالکن ها

کارگران باید با تخریب دیوارهای خارجی و بالکن‌ ها شروع کنند، در این مرحله استفاده از پتک به تنهایی می تواند دیوارهای ساخته شده از آجر یا سفال را از بین ببرد.

تخریب دیوارهای داخلی

همچنین کارگران باید با کمک پتک اقدام به تخریب دیوارهای داخلی کنند. این دیوارها بیشتر از 10 سانتی متر قد دارند و با زدن چند ضربه پتک، به آسانی خراب می شوند.

خراب کردن سقف

 به کمک پتک می توان کف را خراب کرد، سپس با استفاده از پیکور شروع به تخریب دال بتنی کنید. اکثر سازه ها از سقف تیرچه بلوک ساخته می شوند.

مرتب کردن ضایعات و حمل

 اجزای فلزی ساختمان و چوبی نیز دوباره مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین بهتر است جهت بازیافت از دیگر مصالح جدا شوند. همچنین قطعات و بتن های تخریب شده و دیوارها باید از طریق بیل مکانیکی و کامیون به محل مورد نظر انتقال داده شوند.

روش های مدرن برای حفاری

روش های مدرن فراوانی وجود دارد برای ایجاد حفاری که این روش ها با دستگاه های مخصوصی انجام می شود. ماشین های حفاری دارای تعداد بسیار زیاد از سنسور ها و هوش های مصنوعی مجهز است و قادر است که وظایف فراوانی را بدون دخالت افراد، به طور خودکار و با دقت و ظرافت فراوانی انجام دهد.

جالب‌ است که بدانید این سیستم را می توانید بر روی ماشین‌ آلات بیل مکانیکی نصب کنید که کار سبب شده این دستگاه ها به صورت خودکار در شبانه روز کار کند. این شرکت با هدف کم شدن تعداد نیروی انسانی که معرض شرایط خطرناک این شغل قرار می گرفتند، این دستگاه را تولید کرد.

همچنین دستگاه های بسیار دیگری برای انجام این کار وجود دارد مانند هیلتی که کارایی بسیار زیادی دارد. افرادی که به دنبال دستگاه هایی برای بازسازی و حفاری می گردند، می توانند به دنبال اجاره هیلتی باشند چرا که این دستگاه با نیروی بسیار زیاد کار می کند و در مدت زمان کوتاهی عملیات را به پایان می رساند.

حفاری به عنوان قسمت تفکیک ناپذیر عملیات استخراجی در معدن محسوب می شود و تاکنون بین روش های مدرن، روش مناسب‌ تری از این کار برای جایگزینی آن پیدا نشده است. روش های بسیار دیگری برای حفاری در معادن روباز استفاده می شود که این روش های مختلف عبارت است از: روش های حفاری چرخشی و ضربه هایی که شامل ضربه زن ته چال و ضربه زن خارج چال می شود.

روش حفاری کوپراد نیز روشی است که  امروزه در معدن های روباز کشورهای پیشرفته مورد استفاده عموم است. این روش مختص به حفاری در شرایط دشوار زمین‌ شناسی معادن روباز طراحی شده است.

12

نتیجه گیری

تخریب بتن یعنی جداسازی، برش، حذف بتن های ساخته شده که این کار هم به روش سنتی و هم به روش مدرن قابل انجام است.‌روش های سنتی در قدیم کاربرد داشته اما امروزه روش های مدرن جایگزین شده و از سختی کار کم کرده است.

تخریب بتن معمولا در پروژه های ساختمانی انجام می شود که افراد برای این کار به دنبال اجاره هیلتی هستند چرا که این دستگاه کار را کمی راحت انجام می دهد و این دستگاه دارای وزن های مختلفی است که افراد در هنگام اجاره هیلتی باید بدانند که کدام وزن از این دستگاه متناسب با کار آن ها است. تخریب بتن و حفاری با دستگاه های بسیار زیادی اعم از: دستگاه واترجت، دستگاه چکش تخریب، دستگاه پیکور... .