به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

عفونت روده و بیماری‌های این چنینی یکی از بیماری‌هایی هستند که می‌تواند هر کسی را به خود درگیر کنند. این عفونت راه‌های درمان متعددی دارد که یکی از آن‌ها مصرف داروی مترونیدازول است. به طور کلی امروزه سریعترین راه درمان این بیماری را استفاده از این دارو می‌دانند. خوب است بدانید که عفونت‌های روده به دو دسته‌ی عفونت روده‌ی کوچک و عفونت روده ی بزرگ تقسیم می‌شوند که با علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی و بی اشتهایی همراه هستند.

این بیماری که سبب تولید سم در روده‌ی فرد بیمار می‌شود، به مسمومیت‌های طولانی مدت می‌انجامد و ممکن است فرد را دچار تب کند که در این شرایط دکتر گوارش به شما توصیه می‌کند که از داروی مترونیدازول استفاده کنید. این دارو که یک داروی قوی در راستای از بین بردن عفونت‌های مختلف است و ویژگی‌های گوناگونی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

 

مترونیدازول برای چیست؟

زمانی که نام داروی مترونیدازول را می‌شنوید، باید به یاد پاکسازی باکتری بیفتید. در واقع این داروی درمانی یکی از آنتی بیوتیک‌های دسته‌ی نیترویمیدازول است که با انواع و اقسام باکتری‌ها و عفونت‌هایی که در بدن انسان وجود دارند، مقابله می‌کند.

از این دارو اغلب برای از بین بردن عفونت‌های روده، غده، کبد، کلیه، پوست، قلب و حتی مغز استفاده می‌شود. علاوه بر این، مترانیدازول را برای تریکومونیازیس و بیماری آمبیازیس هم تجویز می‌کنند تا فرد بیمار بتواند سریعتر از دست بیماری خود خلاص شود.

دلایل عفونت روده

عفونت‌هایی که ممکن است در روده‌ی کوچک یا روده‌ی بزرگ یک بیمار به وجود بیاید، علت‌های مختلفی دارد اما اصلی‌ترین علتی که‌ جا دارد ما در این مطلب به آن اشاره کنیم، نوشیدن آب‌های آشامیدنی غیر سالم و آلوده است.

زمانی که شما آب‌های آلوده را می‌نوشید، باکتری‌ها و میکروب‌ها را به یکباره وارد بدن خود می‌کنید و در نهایت هم عفونت روده را به وجود می‌آورید. نه تنها این علت بلکه رعایت نکردن نکات بهداشتی و خوردن غذاهای آلوده هم می‌توانند عفونت‌های ریه و روده را به دنبال داشته باشند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که بعد از دستشویی رفتن دستان خود را نمی‌شویید و یا اگر هنگام غذا خوردن به تمیز یا کثیف بودن دست یا ظروف توجهی ندارید، بیشتر از بقیه‌ی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ای قرار می‌گیرید.

برخی از عوامل بیماری‌زا هم در شکل گیری عفونت‌های روده نقش مؤثری دارند. همچنین عوامل زیر هم میتوانند این عفونت‌ها را به وجود بیاورند:

۱: مصرف محصولات لبنی و غیر پاستوریزه که نجوشیده‌اند

۲: صرف محصولات و فراورده‌های لبنی که فاسد هستند

۳: استفاده از گوشت مرغ، گوسفند و گاو فاسد

۴: استفاده از مواد غذایی استریل نشده و صدف‌های آلوده‌ی دریایی

۵: وجود ویروس‌های فصلی در بدن فرد که بیشتر سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به عفونت روده‌ای در کودکان می‌شوند.

با توجه به این عوامل، شما می‌توانید با مصرف داروی مترونیدازول به پیشگیری از بیماری‌های این چنینی هم بپردازید و سلامت بدن خود را بالا ببرید. بدیهی است که به هر میزام که سلامت بدن یک فرد افزایش پیدا کند، به همان میزان هم کیفیت زندگی این فرد بیشتر می‌شود.

2

عوارض جانبی مترونیدازول

شاید برخی از افراد نگران عوارضی باشند که استفاده از داروی مترونیدازول به همراه دارد اما اگر شما با تجویز دکتر گوارش دست به استفاده کردن از این دارو زده‌اید، باید بدانید که فواید آن برای شما از مضرات آن بیشتر است و مصرف این دارو اگرچه عوارضی دارد، می‌تواند به سلامت بیشتر بدن شما کمک کند.

البته شاید برای شما جالب باشد که بدانید بیشتر افرادی که از این دارو استفاده کرده‌‌اند، عوارض چندانی را مشاهده نکرده‌اند اما آن دسته از بیمارانی که بدن حساسی دارند، ممکن است با از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، لرزش بدن، تشنج، بی‌حس شدن پا، دست و استخوان‌های بدن، اسهال، یبوست، تغییر در بینایی، خارش، اختلالات تنفسی و همچنین سردردهای میگرن مانند که اگر آغاز شوند دیگر به پایان نمی‌رسند، مواجه بوده‌اند.

یکی از نکات مهمی که در زمینه‌ی استفاده از داروی مترونیدازول باید به آن توجه کافی بورزید این است که این دارو اگر در دوره‌های مصرف متوالی و طولانی مدت وارد بافت‌های بدن شما بشود، ممکن است برفک در دهان را هم به دنبال داشته باشد.

حال اگر شما هنگام استفاده از این دارو با برفک دهان و یا حتی تغییر رنگ ترشحات واژن مواجه شدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و راهکارهای بهبود روند درمان عفونت های روده‌ای را به صورت بهینه به کار ببندید.

نحوه‌ی مصرف مترونیدازول

شما باید به هنگام استفاده از داروی مترونیدازول، طبق طریقه‌ی مصرفی که برخی از پزشکان مطرح کرده‌اند، عمل کنید. اگر از قرص مترونیدازول بهره می‌برید، بهتر است برای کاهش بیماری‌های مربوط به معده این دارو را با آب یا با شیر مورد استفاده قرار دهید.

علاوه بر این، بر اساس تجویز متخصص گوارش خود باید میزان استفاده از این قرص در هر روز را بدانید و در تایم‌های مشخص از آن استفاده کنید تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن عفونت‌های روده‌ی بزرگ و روده‌ی کوچک را درمان کنید. مصرف این دارو را تا پایان دوره‌ی مصرف که ‌ممکن است یک یا دو دوره باشد، قطع نکنید.

در غیر این صورت ممکن است عفونت‌ها بدتر شوند و حتی بیماری‌های دیگری مثل رفلاکس روده هم گریبانگیر سیستم گوارشی بدن شما شود. همچنین توجه داشته باشید که در طول دوره‌ی درمان با دکتر گوارش خود ارتباط بگیرید و سوالات و مشکلات خود را از این پزشک پرسیده و آن‌ها را برطرف کنید اگر در تهران سکونت دارید میتوانید از بهترین دکتر گوارش تهران اینترنتی نوبت بگیرید.

3

نکات مهمی که در مورد این دارو باید بدانید

  • حتما داروی مترونیدازول را طبق الگوی مصرف، مصرف کنید. نه کمتر و نه بیشتر!
  • در دوران بارداری که ممکن است خطرات بیشتری جسم شما را تهدید کند، بهتر است زیر نظر پزشک به مصرف این دارو بپردازید.
  • در صورتی که به تازگی از داروی مذکور استفاده کرده‌اید، از داروهایی همچون دی سولفیرام استفاده نکنید.
  • حداقل سه روز قبل از این که قرص مترونیدازول بخورید، از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • درصورت مواجه شدن با علائمی همچون گیجی و خستگی با پزشک خود مشورت کنید و با صلاح دید این پزشک، به قطع مصرف یا ادامه دادن دوره‌ی مصرف این دارو بپردازید.

برای درمان بیماری های التهابی روده باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم مربوط به بیماری های التهابی روده را دارید، باید برای تشخیص بیماری به بهترین فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. متخصص باتوجه‌به علائم آزمایش‌هایی را تجویز کرده و برای درمان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. اگر بیماری شما التهاب روده باشد، باید داروهای ضدالتهاب تجویز شود.

برای پیداکردن بهترین فوق‌تخصص گوارش می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.