به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

به نظر می رسد که همه انواع مطالعات، از روانشناسی اجتماعی گرفته تا تصویربرداری عصبی عملکردی، شواهد واقعی و محکمی برای مزایای هدیه دادن ارائه می دهند. به عبارت دیگر، ممکن است خودمان را از بلوز تعطیلات نجات دهیم، اگر تمام کارهایی که کادو دادن می تواند برای ما انجام دهد را تشخیص دهیم. شرط می بندم اگر در خلال خاطرات تعطیلات خود جستجو کنید، زمانی که آن هدایا را به عزیزان خود می دهید، احساس خوبی را به یاد خواهید آورد. خرید ماگ یکی از ترند ترین و به روز ترین هدیه هایی است که میتوانیم برای عزیزانمان تهیه کنیم. ما حتی ممکن است تعطیلات را زنده نگه داریم زیرا مغز ما از هدیه دادن بیشتر از مغز ما از دریافت آنها لذت می برد.

خواهرزاده من تازه تولدش را جشن گرفت. پس از بررسی سلایق و خواسته‌های او، تقریباً به‌طور ناگهانی تصمیم گرفتم یک ماگ با طراحی خانگی اش برایش تهیه کنم. از فریادهای شادی‌آورش فکر می‌کنید که من به او اسب شاخدار داده‌ام. او از هیجان سرخ شده بود، از قدردانی بسیار خوشحال بود، و این چیزی است که بیشتر مرا تحت تأثیر قرار داد: من نیز احساس خوبی داشتم.

2

و بعد شروع به تعجب کردم که... چرا، دقیقا، اینقدر احساس خوبی دارم؟ چرا در سطح مغزم، هدیه دادن به کسی که دوستش دارم حالم را بهتر می کند؟ زیرا، با وجود همه غوغاها و جشن های او، من این خطر را داشتم که حتی بهتر از او احساس کنم. من در واقع احساس کمی بالا; من برای دویدن طولانی رفتم و احساس کردم که برای همیشه دویدن دارم. از نظر بیولوژیکی، دادن آن هدیه به او تأثیر مثبتی بر من داشت.

 

محققین دورتر مانند تجارت و علوم اعصاب، در واقع چندین دهه است که این موضوع را مطالعه می کنند. آنها تعجب می کنند که چرا همه فرهنگ های روی کره زمین در اهدای هدایا افراط می کنند؟ چرا شانس از دست دادن چیزی را به نفع دیگران می گیریم؟

 

محققان دانشکده بازرگانی هاروارد و دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که در ارزیابی استاندارد از افرادی که هم پول می‌دهند و هم پول دریافت می‌کنند، به نظر می‌رسد که شادی بیشتر در بین کسانی است که پول می‌دهند. به طرز شگفت انگیزی، یکی از جنبه های کار آنها نشان می دهد که در میان کارمندانی که پاداش دریافت می کنند، کسانی که با پاداش های دریافتی کمک های خیریه می کنند به میزان قابل توجهی خوشحال تر هستند. علاوه بر این، این شادی در مقایسه با گروه کنترل برای مدت طولانی‌تری ادامه داشت.

 

همین محققان آزمایش دیگری را انجام دادند که در آن از افرادی که پول غیرمنتظره ای دریافت کردند خواسته شد که هدیه ای را در گذشته به خاطر بیاورند. آنها این افراد را با افراد دیگری مقایسه کردند که درآمدهای بادآورده مشابهی دریافت کردند، اما از آنها خواسته نشد که عمل هدیه دادن را به خاطر بیاورند. کسانی که از آنها خواسته شد خاطره هدیه دادن را کشف کنند، به احتمال زیاد احساس شادی بیشتری می کنند و از بخشی یا تمام درآمدهای بادآورده برای هدیه دیگری استفاده می کنند. در واقع، هر چه خاطره شادتر باشد، احتمال اینکه از دور بعدی هدیه دادن احساس شادی کنند، بیشتر می شود. یک دایره بزرگ و شاد بود. هدیه دادن باعث هدیه دادن می شود و به نظر می رسد این رفتار ناشی از احساس کلی رفاه است.

 

اینجاست که عصب‌شناسی واقعاً جالب می‌شود. محققان مؤسسه ملی سلامت، همراه با همکارانش از سراسر جهان، فعالیت مغز را در میان افرادی که هم هدیه دریافت می کردند و هم هدیه می دادند، اندازه گیری کردند. در هر دو مورد، مناطقی در مغز مرتبط با پاداش فعال شدند. این نواحی که معمولاً توسط دوپامین تغذیه می شوند، تمایل به تقویت رفتار دارند. وقتی مراکز پاداش فعال هستند، ما تمایل داریم که آنها را وادار کنیم تا فعال بمانند. بنابراین، این یافته نشان می دهد که مغز ما هم از دادن و هم از گرفتن لذت می برد.

 

اما، یک مزیت بیولوژیکی اضافه‌ای در بخشش وجود دارد: همین سری از مطالعات نشان داد که تنها زمانی که هدایایی داده می‌شود، نواحی زیرجنسی نیز فعال می‌شوند – و آن ناحیه خاص از مغز به‌ویژه با لذت‌های تعاملات اجتماعی هماهنگ می‌شود. . هدیه دادن باعث می شود از یکدیگر لذت ببریم. در واقع، هدیه دادن ممکن است حتی ما را بیشتر از آنچه قبلاً دوست داریم، دوست داشته باشیم.

 

روانشناسی پشت دریافت یک هدیه فیزیکی

 

عمل هدیه دادن و دریافت هدیه یک سنت دیرینه است، سنتی که می تواند ریشه آن را به تکامل ما به عنوان یک گونه اجتماعی بازگرداند. ما می دهیم تا دریافت کنیم - نوع دوستی متقابل - بنابراین با هم می توانیم با کمک به یکدیگر زنده بمانیم.

 

به امروز بروید و ما تمایل داریم در هنگام هدیه دادن روی دو حوزه اصلی تمرکز کنیم:

 

خوشحال کردن گیرنده

تقویت رابطه بین دهنده و گیرنده

 

 

آیا هدیه ای که می دهید مهم است؟

هدیه ای که می دهید همیشه مهم است.

 

این یکی از عوامل اصلی در روانشناسی هدیه دادن است.

 

در حالی که هدیه مناسب می‌تواند گیرنده را خوشحال‌تر کند و رابطه شما را تقویت کند، هدیه اشتباه در واقع می‌تواند بر درک گیرنده از برند شما تأثیر منفی بگذارد.

راز هدیه مناسب ممکن است در جسمانی بودن آن باشد.

 

یک هدیه فیزیکی ملموس تر به نظر می رسد

هدیه ای که درب منزل شما تحویل داده می شود - هدیه ای که می توانید جعبه آن را باز کنید و آن را باز کنید - غیرقابل انکار واقعی است.

 

می توانید آن را در دستان خود بگیرید، آن را برگردانید، کنار هم قرار دهید، تنظیم کنید، از آن استفاده کنید، با آن بازی کنید. شما فقط نمی توانید ارزش آن را ببینید، می توانید آن را احساس کنید.

 

یک هدیه فیزیکی به ارزش بلندمدت می افزاید

یکی دیگر از مزایای دریافت هدیه فیزیکی، ماندگاری طولانی آن است.

 

هر هدیه ای که در یک دوره زمانی طولانی ارزش بیافزاید، همیشه ارزش بیشتری نسبت به هدایای زودگذر، «دور از دید، دور از ذهن» خواهد داشت که فقط لبخندی لحظه ای بر روی صورت گیرنده می نشاند.

 

یک هدیه فیزیکی ارتباط قوی تری ایجاد می کند

تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که تجربه در هنگام دریافت هدیه ضروری است. هدایای دیجیتال همان تجربه یک محصول فیزیکی را ایجاد نمی کند که باعث ایجاد خاطرات فوری می شود.

 

یک هدیه فیزیکی متفکرانه است

مطالعات مختلف در زمینه روانشناسی هدیه دادن نشان داده است که این کلیشه درست است:

 

 

یک هدیه فیزیکی شکاف را پر می کند - چیزی واقعی، ملموس، متفکرانه و در واقع مفید…

 

... اما فقط در صورتی که به گیرندگان حق انتخاب بدهید.

زیرا اگر مراقب نباشید، دادن یک هدیه فیزیکی که گیرنده نمی‌خواهد یا به آن نیاز ندارد، آسان است.

 

بله، شما همچنان یک ارتباط قوی ایجاد خواهید کرد، و یک تجربه مثبت و متفکرانه با گیرنده خود ایجاد خواهید کرد، اما از پتانسیل روانشناختی کامل ارسال یک هدیه مفید، مورد نیاز و فیزیکی استفاده نخواهید کرد. در مقاله قبل در مورد معرفی انواع قهوه در منوی کافی شاپ ها مطلبی منتشر کرده ایم پیشنهاد می کنم مطالعه آن را از دست ندهید