به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

حتما تا اکنون نام کافئین به گوش شما خورده است ولی احتمالا اطلاعات بسیاری در خصوص عوارض مصرف آن نداشته باشید! تمام افراد حداقل یکبار از قهوه استفاده کرده اند و آن را به عنوان یک نوشیدنی بی خطر ، انرژی زا و رایج ترین داروی محرک می شناسیم همین امر موجب شده است بعضی از افراد در مصرف آن افراط کنند بدون آنکه از اثرات سو آن آگاه باشند. در ادامه با قهوه خانه همراه شوید.

نوشیدن 4 فنجان قهوه بیشتر مرگ زود هنگام

بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می دهد آقایانی که بیش از چهار فنجان قهوه می نوشند 21 درصد بیشتر احتمال مرگ و میر دارند. همچنین اشخاصی که مقادیر بسیاری کافئین مصرف می کنند نیز احتمالا سیگار می کشند و تناسب اندام خوبی ندارند ولی با میانه روی در مصرف می توانید از آسیب ها پیشگیری نمایند.

فشار خون 

به ویژه اشخاصی که مبتلا به فشار خون بالا می باشند و افرادی که همیشه کافئین مصرف نمی کنند باید بیشتر توجه کنند. اشخاص مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن 250 میلی گرم کافئین (حدود 2 فنجان قهوه) حدود 2 تا 3 ساعت بعد از مصرف کافئین فشارخون آنها بالا می رود.

خطر حملات قلبی

تحقیقات انجام شده نشان می دهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، 4 برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف 4 فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

 بیماری نقرس

اشخاصی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه را کنار بگذارند چون به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

 ابتلا به کیست پستان

خانوم هایی که روزانه 31 تا 250 میلی گرم کافئین استفاده می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا 5 برابر در مقایسه با سایر اشخاص افزایش می دهند.

 بی اختیاری ادرار

زنانی که بیش از حد کافئین استفاده می کنند، 70 درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه به آسانی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

بی خوابی

کافئین می تواند در سیستم خواب یک شخص اثر بگذارد و باعث بی خوابی شود. اگر جز آن دسته از اشخاصی می باشید که شب ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما بی خوابی و بد خوابی را تجربه کرده اید که سبب خستگی و کسالت روز بعد می شود.

 سو هاضمه

اشخاصی که نوشیدنی های کافئینی استفاده می کنند بیشتر دچار ناراحتی معده یا گوارش می شوند، این مشکل عمدتا هنگامی اتفاق می افتد که نوشیدنی ها با معده خالی مصرف شود.

 سردرد

یکی از رایج ترین عوارض زیاده روی در مصرف قهوه این مورد مهم عنوان شده است ؛ استفاده مناسب کافئین می تواند علائم سردرد را کاهش دهد ولی مصرف بیش از اندازه آن باعث  سردرد و میگرن می شود.

 کاهش باروری و سقط جنین

مصرف کافئین در زنان می تواند احتمال بارداری را حدود 27 درصد کاهش دهد.

بررسی های اخیر، نشان میدهد نوشیدن کافئین حداقل 2 فنجان در طول شبانه روز ، خطرات سقط جنین در زنان را افزایش می دهد. چون کافئین محلول در آب می باشد و به آسانی از طریق خون وارد جفت می شود و به عنوان یک محرک موجب افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین می شود. علاوه براین رشد جنین را کند می کند. حتی زنان شیرده در نوشیدن قهوه توجه کنند چون مستقیما روی نوزاد اثر می گذارد.

رفلاکس گوارشی

یکی از مضرات دیگر قهوه ، بازگشت اسید معده و سوزش معده می باشد. به ویژه اشخاصی که سابقه این بیماری را دارند با مصرف کافئین ، این مسئله را تجربه می کنند با حفظ تعادل در مصرف قهوه می توان از بروز بیشتر این بیماری پیشگیری کرد.

 اختلال در دیابت نوع 2

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 یا مستعد آن می باشید استفاده کافئین را محدود یا از آن دوری نمایید چون در متابولیسم گلوگز اختلال ایجاد می کند و سبب افزایش ناگهانی گلوگز در خون می شود.

بیشتر: خرید و فروش قهوه در تهران

5

انقباضات قلبی

تحقیقات اخیر نشان میدهد بلافاصله بعد از مصرف نوشیدنی انرژی زا، قلب دچار انقباضات شدیدتر می شود ، ولی مشخص نیست که این موضوع تاثیرات بلند مدت دارد.

 بدترشدن علائم یائسگی

اگرچه نوشیدن قهوه در عصر یک روز بسیار لذت بخش می باشد، ولی استفاده زیاد آن موجب اختلال در چرخه قاعدگی و درنتیجه تاخیر دوره قاعدگی و خون ریزی زیاد می شود. هم چنین زنانی یائسه ای که کافئین مصرف می کنند بیشتر از دیگران گرگرفتگی را تجربه می کنند.

 کاهش جذب آهن

وجود ماده تانین در قهوه ، سبب کاهش جذب آهن می شود. بنابراین اشخاصی که سابقه کم خونی دارند قهوه را مثل چای باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند تا آهن موجود در غذا جذب بدن شود.

افزایش اضطراب، افسردگی

اگر از آن دسته اشخاصی هستید که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه مضطرب می شوید، بدانید قهوه می تواند در کوتاه مدت، اثرات جانبی بسیاری بر روی افراد مستعد اضطراب داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن قهوه می تواند منجر به عصبانیت، لرزیدن و ضربان قلب تند شود.

کاهش تولید کلاژن

اگر شخصی هستید که عادت به نوشیدن قهوه یا چای دارید مسئله تولید کلاژن و پیری پوست را بیشتر جدی بگیرید، چون کافئین موجود در این نوشیدنی ها سبب کاهش قابل توجه ترشح هورمون ضد پیری می شود و با دهیدراته کردن بدن موجب خشکی ، بروز چین و چروک و همچنین آکنه روی پوست می شود.

 افزایش پوکی استخوان

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئینی روزانه مشکلی ایجاد نمی کند ولی مصرف طولانی مدت و بسیار آن موجب کاهش کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، چون کلسیم سلامت استخوان ها را تامین می کند. از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنند افراد سالمند مخصوصا خانم ها که پوکی استخوان در آنها رایج است از خوردن آن دوری کنند.

 چاقی

کافئین یکی از علت های مستقیم افزایش وزن می باشد چون با افزایش هورمون های استرس در بدن موجب گرسنگی شدید و در نتیجه پرخوری می شود.

 حساسیت

اگرچه حساسیت به کافئین به ندرت اتفاق می افتد اما بعضی از اشخاص با حساسیت بسیاری که به کافئین دارند امکان دارد کهیر ، درد و بثوات پوستی را تجربه کنند.

 کم آبی ، خشکی دهان

کافئین به علت ویژگی ادرارآوری موجب خروج مایعات بسیاری از بدن و کم آبی سلولهای بدن می شود ، بنابراین بدن دیگر قادر به جذب مواد مغذی نیست. به همین علت در دفع مواد زائد مشکل ایجاد کرده و دهان خشک و کم آب می شود.

سایر مشکلاتی که قهوه بر روی افراد می گذارد شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • فراموشی در افراد مسن ، به ویژه در خانمهای بالای 80 سال
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • عصبانیت
  • بی قراری و پریشانی
  • لرزش ماهیچه ها
  • خواب پریشان شبانه
  • بداخلاقی و زود رنجی
  • افزایش ضربان قلب