به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

تعریف مالیات چیست؟ از مقدار پرداخت مالیات خود ناراضی هستید؟ مشاور مالیاتی چه کمکی به شما می­ کند ؟ آیا با تکالیف مالیاتی خود آشنا هستید؟

اگر با بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی هم کلام شوید از مالیات بر درآمد و جرائمی که هرسال پرداخت می ­کنند ناراضی هستند و با این حال تصور می ­کنند که تمام تکالیف مالیاتی را بطور صحیح و در موعد مقرر انجام داده ­اند. اگر وضعیت مالی و مالیاتی آن­ها بررسی شود متوجه اشتباهات و کم ­کاری می ­شویم که خودشان هم از آن بی خبر می­ باشند. درمقابل برخی دیگر از وضعیت امور مالیاتی خود رضایت دارند و دلیل آن هم این است که به طور واقعی امور مالی و تکالیف مالیاتی خود را به بهترین شکل و با کمترین اشتباه اجرا می­ کنند. مدیران این شرکت­ها و اشخاص حقیقی برای انجام امور مالیاتی خود از تجربیات یک مشاورمالیاتی یا متخصص این حوزه بهره می ­برند.

دولت ها دراکثر کشورها بر اساس بودجه سالانه مشخص شده و از منابع مالی محدودی که در اختیار دارند، بخشی از هزینه های خود اعم از بدهی ­های معوق و هزینه طرح ­های عمرانی و مخارج حاصل از خدمات عمومی به مردم (مانند رفاه و آسایش عمومی، امنیت ، آموزش و ...) را پرداخت می ­کنند. اما دولت به خودی خود درآمد ندارد و یکی از راه ­های کسب درآمد، گرفتن مالیات ازمردم است. به طور کلی مالیات سهم یا حقوق دولت از درآمد یا سود فعالیت تجاری مردم است. در کشور­هایی که نفت خیز نمی­ باشند و در عین حال توسعه یافته نیز هستند موضوع مالیات بسیار حائز اهمیت است. زیرا این کشور­ها منابع یا درآمد بسیار کمی از فروش نفت دارند و بر دریافت مالیات از مردم بسیار تاکید دارند.

براساس تحقیقاتی که انجام شده شرکت ­هایی معمولا از مشاور مالیاتی استفاده می ­کنند که در گذشته متحمل پرداخت مالیات هنگفت و جرائم سنگینی شده­اند و به این نتیجه رسیده ­اند که داشتن یک مشاور مالیاتی بسیار به صرفه تر از نداشتن ایشان است. شما سعی کنید قبل از چنین اتفاق ناگواری از آن پیشگیری کنید.

سلامت مالیاتی به کمک مشاور مالیاتی

همه مردم وقتی دچار مشکل می ­شوند به دنبال یک متخصص برای انجام خدمات مالیاتی می ­گردند. موضوع مالیات و مشکلات مربوط به آن نیز یک مشکل تخصصی است و برای حل و رفع آن می ­بایست به یک متخصص مالیاتی مانند مشاور مالیاتی یا کارشناس مالیاتی مراجعه کرد.

مشاهده شده است بعضی از اشخاص حقوقی و حقیقی بر این باور هستند که هزینه کردن برای امور مالیاتی خود و استخدام مشاور مالیاتی یا متخصص در این حوزه بصرفه نیست و مجموعه آن­ها ازنظر ظرفیت و تراکنش مالی در حدی نیست که بخواهند با مشاور مالیاتی همکاری کنند. این حرف خیلی صحیح نیست زیرا اگر کمی به مالیات ­های پرداختی اطرافیان و همکاران دقت کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از همین شرکت­های کوچک به نسبت خودشان متحمل پرداخت مالیات و جرائم سنگینی شدند.

با توجه سیاست­ های دولت در سال های اخیر و اقدامات سازمان امور مالیاتی موضوع محاسبه مالیات و وصول آن از مردم بصورت گسترده ­و دقیقتر بسیار مورد تاکید قرار گرفته و برای شفاف سازی اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان بطور مسمم تصمیمات و قوانین جدید تصویب شده است تا از مبحث پولشویی و فرار مالیاتی جلوگیری شود و عدالت مالیاتی درجامعه برقرار شود.

اگر وضعیت مالیات پرداختی اطرافیان را برای دو سه سال اخیر بررسی کنید و با سالهای پیش مقایسه کنید متوجه تغییرات بزرگی در مالیات پرداختنی و چگونگی محاسبات خواهید شد. به خاطر قوانین مالیاتی نسبتا جدید از قبیل مالیات بر تراکنش­ بانکی مشکوک ، بررسی تراکنش­ های بانکی پایانه ­های فروشگاهی مثل دستگاه POS  و درگاه الکترونیک و همچنین راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، مقدار مالیات پرداختنی مودیان بطور قابل توجهی بیشتر شده است. طبق گزارش آماری ازطرف سازمان امور مالیاتی برای عملکرد 1400 ، وصول مالیات و درآمد ابرازی مودیان رشد قابل توجهی داشته است.

با توجه به این مطالب بیش ازپیش باید به موضوع مالیات کسب و کار خود اهمیت قائل شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. سعی کنید با داشتن یک مشاور مالیاتی خبره یا متخصص مالیاتی، کمترین مالیات ممکن را براساس قوانین و از مسیر درست پرداخت کنید. اگر سلامت مالیاتی خود را حفظ نمایید می توانید از تسهیلات و تشویقات مالیاتی بهره ­مند شوید.

2

پیشگیری از جرائم مالیاتی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . شما اگر نزد پزشک بروید ایشان احتمالا به شما می ­گوید چرا دیر به پزشک مراجعه کردید و یا دیر بفکر معالجه افتادید و متاسفانه در برخی موارد دیگر کار از کار گذشته است. موضوع مالیات هم دقیقا مانند همین موضوع است ، شما اگر دیر به فکر انجام تکالیف مالیاتی باشید و یا آن را رعایت نکنید و پشت گوش انداخته شود قطعا متحمل هزینه و زیان هنگفت متناسب با حجم تراکنش ها وفعالیت خود خواهید شد­­­­­­­.

پس قبل از این اتفاقات نزد متخصص مالیاتی یا مشاور مالیاتی بروید و رهنمودهای لازم را از ایشان دریافت کنید. مشاور مالیاتی مانند پزشک­ است. او ابتدا می ­بایست وضعیت کنونی و گذشته شرکت را از نظر مالی و مالیاتی بررسی کند و اقدامات لازم را جهت بهبود امور مالیاتی شرکت تجویز و اجرا کند.

اگر مشاور مالیاتی مربوطه از مهارت ­های بالایی برخوردار باشد می­ تواند به نسبت توانایی ­هایش و با توجه به شرایط شرکت ، یک حاشیه امن و مناسب از نظر مالیاتی برای شرکت به وجود آورد. یک مشاورمالیاتی خبره بر قوانین مالیاتی و مشتقات آن مسلط است و سعی می­ کند دانش مالیاتی به روزی داشته باشد. شناخت معافیت ­ها و شرایط مشمولیت آن­ها یکی دیگر وظایفی است که مشاور مالیاتی باید از آن مطلع باشد.

به این نکته توجه کنید که معمولا مخارج رفع مشکل بعد از اتفاق افتادن بسیار بیشتر از مخارج  پیشگیری کردن است. پس اگر فکر می­ کنید که داشتن مشاور مالیاتی برای کسب و کار خود به صرفه نیست در اشتباه هستید زیرا در صورت لغزش و اشتباهات فاحش در امور مالیاتی متحمل هزینه و زیان می ­شوید که در برخی موارد منجر به ورشکستگی مجموعه می ­شود.

3

خدماتی که مشاور مالیاتی ارائه می­ دهد

مشاوران مالیاتی و متخصصین این حوزه با توجه به توانایی و مهارت از سطوح مختلفی برخوردارند و میزان دستمزد آن­ها نیز براساس همین موارد مشخص می ­شود. اشخاص حقیقی و شرکت­ها ابتدا می بایست وضعیت مالی و مالیاتی خود را بررسی کنند و از نیاز­های خودشان مطلع شوند سپس به دنبال مشاور مالیاتی مناسب برای کسب و کارشان باشند. معمولا مشاور مالیاتی مسلط به امور مالی و حسابداری می­ تواند یک انتخاب ایده ­آل باشد. مشاور مالیاتی منتخب شما می ­تواند شخصیت حقیقی یا شخصیت حقوقی داشته باشد.

مشاور مالیاتی که شخصیت حقوقی دارد همان موسسات یا شرکت مالی و مالیاتی یا شرکت حسابداری هستند . این مجموعه ها معمولا خدمات گسترده ­ای از قبیل مشاور مالیاتی، انجام امور حسابداری، خدمات مشاوره مالی و حسابرسی و... ارائه می­دهند.

یکی از روش­ های انتخاب یا شناسایی مشاور مالیاتی خوب تحقیق کردن دربین دوستان و همکاران است تا اگر مشاور مالیاتی خوب و باسابقه­ می­شناسند به شما معرفی کنند. همچنین شما می­توانید با ما درتماس باشید از خدمات گستره مالی ، مالیاتی ، حسابداری و حسابرسی و... مجموعه ما استفاده نمایید.

شرکت حسابداری سیستم حساب ارائه دهنده خدمات مالیاتی