به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

آیا می‌دانید که هر فرد به‌طور میانگین یک سوم از عمر خود را صرف خوابیدن می‌کند؟ اگر متوسط طول عمر هر فرد را 75 سال و متوسط خواب روزانه‌ی وی را 8ساعت در نظر بگیریم، این فرد 25 سال از زندگی خود را صرف خوابیدن می‌کند. مشخصاً عملی که ما یک سوم از زندگی خود را به آن اختصاص می‌دهیم در سایر لحظات زندگیمان نیز بسیار تاثیرگذار است. خواب خوب و کافی باعث سلامتی می‌شود؛ زیرا می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. هم‌چنین باعث تقویت حافظه می‌شود. تنظیم فشار خون و سلامت قلب نیز از ویژگی‌های خواب کافی‌ست. خواب درست و کافی هم‌چنین باعث شادابی شما شده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را در اختیارتان قرار می‌دهد و به این صورت کیفیت زندگیتان را افزایش می‌دهد.

 

 

تشک چیست؟

با استناد به ویکی‌پدیا، «تشک (که به اشتباه دُشک گفته می‌شود) یک لایه‌ی نرم از جنس پشم یا پنبه است که روی زمین یا روی تخت برای راحتی خواب آدمی جای می‌گیرد؛ به‌ گونه‌ای که همگی بدن را دربرمی‌گیرد. داخل تشک ممکن است از موادی مانند: پارچه‌های سنگین، مو، نی، پنبه، فوم، اسفنج و غیره تشکیل شده‌باشد.» امروزه انواع مختلفی از تشک‌ها با خصوصیات و کاربردهای مختلف در بازار موجود است. مثلا تشک طبی، تشک هیبرید، تشک مموری فوم، تشک فنری که خود به دو نوع فنر متصل و غیر متصل تقسیم می‌شود، تشک طبی-فنری، تشک لاتکس و تشک فوم. این تشک‌ها توسط برندهای مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. یکی از معروف‌ترین برندهای موجود در بازار تشک رویال است. این تشک‌ها بسیار باکیفیت و راحت بوده و به همین دلیل در میان مردم از مقبولیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

ویژگی‌های یک تشک خوب

به طور کلی یک تشک استاندارد، تشکی است که ما با خوابیدن بر روی آن احساس راحتی داشته‌باشیم. این محصول باید بادوام باشد و مواد مورد استفاده در آن باکیفیت باشند. مثلا فنر آن باید قوی باشد و پارچه‌ی آن ضدآب و ضدعرق باشد و از نفوذ حشرات جلوگیری کند. از دیگر ویژگی‌های یک تشک مناسب، داشتن ضمانت یا گارانتی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ زیرا در صورت بروز مشکل، امکان تعویض تشک با ضمانت وجود دارد. در ادامه مختصری درباره‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های یک تشک استاندارد و خوب توضیح خواهیم داد.

راحتی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، راحت بودن تشک از ویژگی‌های مهم یک تشک خوب است. هیچ‌کس دوست ندارد تشکی را بخرد که بر آن احساس ناراحتی کند. برای انتخاب یک تشک راحت باید اول از همه شرایط جسمانی خودتان را در نظر بگیرید و بر اساس این شرایط مناسب‌ترین و راحت‌ترین تشک را برای خود انتخاب کنید. مثلا اگر شما فردی مبتلا به دیسک کمر یا کمردرد حاد هستید، بهتر است که از تشک‌های فنری استفاده نکنید؛ زیرا تشک‌های فنری سطحی نرم دارند و در هسته‌ی مرکزی آن‌ها فنر وجود دارد که موجب ناراحتی شما می‌شود‌. به جای آن می‌توانید از تشک‌های تمام طبی بدون فنر استفاده کنید. اگر کمردرد خفیف دارید، تشک فنری منفصل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد‌. اگر سن و وزنتان پایین است و یا از سلامت کامل برخوردارید، از تشک‌های فنری متصل نیز می‌توانید استفاده کنید.

ارتفاع تشک

یک تشک خوب باید ارتفاع بالاتری از سطح تخت داشته‌باشد. به طور کلی تشک‌های مرغوب‌تر، مانند تشک رویال، ارتفاع بیشتری نسبت به تشک‌های معمولی دارند و باعث راحت‌تر و زیباترشدن سرویس خواب شما می‌شوند. یکی از دلایل اهمیت پارامتر ارتفاع در انتخاب تشک، بهبود طول عمر کالا است؛ زیرا با توجه به مواد داخل تشک مانند پنبه، الیاف و... مرتفع شدن تشک می‌تواند به بالا رفتن طول عمر مفید کالا کمک شایانی کند.

دوام تشک

دوام تشک و متریال به‌کاررفته در آن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تشک استاندارد و مناسب است. هرچقدر مواد مورداستفاده در یک تشک مرغوب‌تر باشند، دوام آن نیز بالا می‌رود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، برند‌های معتبری هم‌چون تشک رویال از متریال مرغوب‌تری برای ساخت کالا استفاده می‌کنند؛ در نتیجه دوام تشک تولیدی بالاتر رفته و طول عمر مفید آن‌ را بالاتر می‌برد. یک تشک خوب حداقل باید ۵سال عمر مفید داشته‌باشد؛ پس قطعاً بین خرید تشک ارزان و معمولی و یک تشک مرغوب با کمی اختلاف قیمت، خرید تشک مرغوب‌تر به‌صرفه‌تر است؛ چرا که دوام بیشتری داشته و مدت بیشتری قابل استفاده است.

نه خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم

در گذشته باور بسیاری از افراد بر این بود که هرچقدر تشک سفت‌تر باشد، برای پیش‌گیری از کمردرد و دیسک کمر مناسب‌تر است. درحالی‌که امروزه مشخص شده است که تشک بسیار سفت نیز به اندازه‌ی تشک بسیار نرم به اندام‌های شما آسیب می‌رساند. در واقع تشک باید طوری باشد که ستون مهره‌ها بر روی آن در وضعیت عملکرد قرار گیرد. وضعیت عملکرد همان مقدار انحنایی است که کمر در حالت ایستاده دارد. مسلم است که اگر یک تشک بیش از حد سفت باشد، انحنای مطلوب به‌ طور کامل از بین می‌رود و اگر بیش از حد نرم باشد، انحنای کمر به مرور زمان بیشتر می‌شود. در هر دو صورت فوق شما به کمردرد مبتلا می‌شوید یا اینکه کمردرد و دیسک کمرتان تشدید می‌شود؛ پس یک تشک خوب باید از خاصیت ارتجاعی مناسبی برخوردار باشد.

سایز تشک

فضایی که یک تشک در اختیار شما قرار می‌دهد، در کیفیت خواب شما تاثیر به‌سزایی دارد. به طور میانگین یک فرد در طی ۸ ساعت خواب ۴۰ تا ۶۰ مرتبه غلت می‌زند. مسلم است که کمبود فضا باعث راحت‌نبودن این فرد در حین خواب می‌شود. پارامتر فضا برای افراد متاهل نیز خیلی مهم است؛ زیرا فضای تشک باید طوری باشد که دو نفر بر روی آن احساس راحتی کنند. اگر این موضوع برای شما نیز مورد اهمیت است، بهتر است تشک خود را از برند‌هایی مانند تشک رویال خریداری کنید؛ زیرا این برندها معمولاً تشک‌های خود را در سایزهای استاندارد و مناسب تولید می‌کنند.

نوع فنربندی تشک

در تشک‌های فنری، فنربندی تشک نیز از عواملی‌ست که بر کیفیت و طول عمر مفید آن اثر می‌گذارد. اگر فنربندی درست باشد، در یک تخت دو نفره با تکان‌خوردن یک نفر، دیگری متوجه نمی‌شود. یا اینکه فنرهای مرغوب در طول زمان با برخورد با یکدیگر صداهای ناخوشایند ایجاد نخواهند کرد.

آنتی باکتریال بودن تشک

بهتر است تشکی را انتخاب کنید که از الیاف و پارچه‌های آنتی باکتریال و ضد حساسیت ساخته شده‌باشد؛ چون در غیراین‌صورت با جذب باکتری امکان ابتلای شما به بیماری‌های مختلف، مخصوصاً امراض پوستی را بالا می‌برد. حال اگر به هر دلیلی تشکی آنتی باکتریال را انتخاب نکردید، مطمئن شوید که تشک انتخابیتان حتماً قابل شستشو باشد تا در فواصل زمانی منظم بتوانید آن‌را شسته و تمیز کنید.

تشک رویال را از کجا بخریم؟

برای اطمینان از خرید یک تشک مناسب و اصل، بهتر است آن‌ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. برای این‌ کار می‌توانید به‌صورت سنتی در بازار اقدام به خرید کرده یا اینکه به راحتی در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، کالای مورد نظر خود را در میان اجناس متنوع انتخاب کرده و خریداری می‌کنید. در این روش تفاوتی ندارد اگر شما قصد خرید تشک آنلاین در مشهد یا تهران یا اصفهان و یا شهرهای دیگر را داشته‌باشید، درهرصورت می‌توانید مناسب‌ترین تشک برای فیزیک جسمانی خودتان را در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی پیدا کنید.