به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

تلفیق صحیح سبک مدرن  با معماری سنتی ایرانی و دکوراسیون سنتی ایرانی باید به این شکل انجام گیرد که ویژگی‌های به روز شده و آپدیت سبک مدرن را بشناسیم و ویژگی‌های ساختاری مورد نیاز این نوع دکوراسیون را بدانیم. از طرف دیگر  باید با معماری سنتی ایرانی و المان‌ها و صنایع‌دستی ایرانی آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم این دو سبک را باهم تلفیق کنیم زیرا تمامی مناطق جهان از صنایع دستی مربوط به خود را داراست.  ولی تاکید ما بر فرهنگ‌سازی هنر معماری ایران یا زنده‌سازی دوباره هنر ایران و آثار المان‌های معماری ایرانی در طراحی داخلی است.

متن زیر چکیده ای از سخنان  خانم مهندس افق توفیقی با موضوع  تلفیق دکوراسیون مدرن با معماری سنتی ایرانی ایرانیست. با ما در این مقاله همراه باشید .

دلیل نوشتن این مقاله :

دغدغه مهندس افق توفیقی به‌عنوان یک طراح داخلی و معمار این است که  با توجه به اینکه ایرانیان در دنیا در زمینه معماری با توجه به تاریخ ایران وعقبه تاریخی که دارند، آثار فاخر و ارزشمندی داریم که از سراسر دنیا  علاقه مندان زیادی را گرد هم می آورد تا از بنا های تاریخی ما بازدید کنند. هرکدام از این بناهای تاریخی دارای جزئیات داخلی و ریزه‌کاری‌هایی هستند که نشان دهنده دقیق و کامل هنر دست ایرانی‌ها است.

ایرانیان در زمینه  هنر معماری پیشتاز بوده اند و در دوره های هنری مختلف حرفی برای گفتن داشته اند اما در زمینه دکوراسیون داخلی که علم جدید و بروز تری است، سبکی به نام سبک ایرانی نداریم در واقع هر المانی که  در گذشته به عنوان لوازم خانه و وسایل محل کار یا موارد مشابه استفاده می‌کردیم، همان هایی هستند  که تقریبا کنار گذاشته شده اند و امروزه به جای آنها سبک هایی که در دنیا ترند و بکارگیری می‌شوند جایگزین شده اند، این بدین معنی هست که ما در واقع  از هنر ارزشمند ایرانی فاصله میگیریم. حال هدف اصلی بنده در این مقاله بیان این مطلب است که تلفیق و بکارگیری هنر ارزشمندی که ما در تاریخ و عقبه خود داریم ، به شکل گیری سبک جدیدی از طراحی داخلی می انجامد تا ما هم در زمینه  دکوراسیون سبکی مرتبط با تاریخ و تمدن خود و در شأن جامعه ایرانی داشته باشیم.

ناگفته نماند سبکی که می‌خواهیم داشته باشیم نباید تضاد قابل لمسی با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی در سراسر دنیا داشته باشد و از  طرفی هم  نمی‌خواهیم فقط  تقلیدی از آن سبک ها باشد. بدین منظور باید نوآوری داشته باشیم که مربوط به گذشته خودمان یعنی سبک‌های استفاده شده در گذشته استفاده بکنیم تا سبک و دکوراسینی که اصالت، فرهنگ و هنر ما و اجداد ما را شکل  می‌دهد ، یکبار دیگر  این سبک را مورد استفاده قرار دهیم و همسو با دکوراسیون روز دنیا پیش برویم و به یک نتیجه قابل قبول برای دکوراسیون مورد نیاز در  فضای موجود  برسیم و نشان دهیم که ما نیز به عنوان یک ایرانی این سبک را داخل دکوراسیون خود می‌توانیم استفاده کنیم.

 

روش تلفیق سبک دکوراسیون مدرن و  معماری سنتی ایرانی

زمانی که صنایع دستی بخش‌های مختلف ایران را بشناسیم و بدانیم هر فرهنگی هر نژادی یا هر قومیتی متناسب با  موقعیت جغرافیایی که در آن  قرار گرفته و متناسب باشرایط زندگی یک سری المان و صنایع دستی  دارد که می توانند در موفقیت این تلفیق نقش کلیدی داشته باشند.

حال زمان آن رسیده این صنایع را بشناسیم و در  دکوراسیون خانه یا محل کارمان استفاده کنیم،  همانطور که در طراحی و دوخت  لباس این اتفاق افتاد ما  مجدداً پارچه های قدیمی و  سبکهای قدیمی طرح های قدیمی رنگ های شاد و پر نقش و نگار قدیمی، نقوش اسلیمی را دوباره وارد طراحی، دوخت و پوشش مورد استفاده قرار دادیم و توانستیم برند های بسیار موفقی را در سطح جهانی معرفی بکنیم و به این کار را ادامه می‌دهیم. اما در دکوراسیون هنوز این اقدام به صورت جدی انجام نشده است.

کاشی کاری و تلفیق آن با سبک دکوراسیون مدرن

موضوع بعدی که ایران در دنیا حرف اول را  در آن می‌زند کاشی کاری ایرانی است. بهترین کاشی کاری مربوط به کاشی‌کاری هفت رنگ دوره صفوی هست که در نوع خود در سطح جهان بی نظیر است .از طرح و رنگ و لعاب کاشی گرفته تا نقش‌های متنوعی اسلامی  که در آن بکارگرفته شده است.

ما می‌توانیم دوباره با الهام گرفتن از این هنر ایرانی، همان کاری که در طراحی و اجرای لباس انجام داده ایم،  در طراحی  داخلی نیز  از همان طرح و هنر کاشی کاری استفاده کنیم.

اگر بخواهیم تلفیق درستی از سبک سنتی ایرانی  را انجام بدهیم، می توانیم در میز جلوی مبلمان  یا میز های کنار مبلمانمان از تلفیق کاشی استفاده کنیم یا حتی  سینی که به عنوان ابزار بکار برده می شود از تلفیق کاشی در آن استفاده کنیم یا از المان و کوزه های سفالی لعاب خورده یا سرامیکی که لعاب و طرح و نقش ایرانی دارد را به عنوان اکسسوری های فضا و گلدان های فضا داخلی مورد استفاده قرار دهیم.

13

به عنوان مثال می‌توانیم صفحه میزان را به شکل  کاشی در آورد یا از  نقاشی برجسته استفاده کرد. برای میز غذاخوری از کاشی برجسته دست ساز استفاده کنیم.

درب های اروسی و تلفیق آن با سبک دکوراسیون مدرن

 یکی از عناصر مهم در زمینه معماری سنتی ایرانی درب و پنجره های رنگی که معروف به اروسی هستند،  استفاده از این سبک سنتی ایرانی در حال پیشرفت و حتی یکی از ویژگی های اصلی تلفیق این سبک ها می باشد.

این درب ها  تعداد بازوهاشان همیشه فرد بوده است.  در معماری این که تعداد پنجره ها فرد باشند بسیار اهمیت دارد به عبارت دیگر این درب و پنجره های رنگی معروف هستند  به سه دری و یا  پنج دری یا هفت در یا نه در، یکی از معروفترین آثار تاریخی در این زمینه که  بازدیدکننده بسیار زیادی دارد در مجموعه کاخ گلستان واقع در شمس العماره است. درب و پنجره اروسی در طول روز رنگ خاصی درون اتاق ها منعکس میکند. یکی دیگر از زیباترین درب و پنجره های رنگی و  شیشه های رنگی در شیراز و مسجد نصیرالملک تبدیل شده به یکی ازجاذبه های توریستی و جذاب معماری سنتی ایرانی در شهر شیراز که باز ما میتوانیم از این موارد الگو بگیریم.

14

 لازم به ذکر است اکثر بناهای زمان قاجار از  درب و پنجره اروسی استفاده کرده اند، این نوع معماری یکی از نمادهای معماری ایرانی هست که می‌توانیم به شکل قاب آینه یا  قاب عکس فضای مورد نظر  استفاده کنیم و همچنین می‌توان به صورت یک المان و یکی از دیوارهای آن را به این دکور اختصاص بدهیم.

 

وسعت فضای ما تعیین می‌کند که چقدر دستمان برای طراحی و دکوراسیون فضا و اجرا  باز است و در چه بخش هایی می توانیم  این تلفیق را انجام دهیم  و از  اصل برجسته‌سازی دکوراسیون استفاده کنیم.

اگر  این ایده پردازی هایمان را  تکمیل کنیم، شاهد  تلفیق هنرمندانه و متناسب با دکور روز دنیا خواهیم بود و در نتیجه می توانیم  دکوری که المان ها و عناصر سنتی ایرانی را در خود جای داده  و نشان دهنده هویت ایران است، در  دکوراسیون استفاده کنیم. در پایان خواهشمندیم این متن را  در سراسر دنیا نشر دهید تا علاقه مندان در سرار گیتی با هنر دستان هنرمند های ایران و عقبه تاریخی، هنری و فرهنگی ایران آشنا شوند.