به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

برای کار در ارتفاع های بلند که قد انسان برای دسترسی به آن محدود است نیاز به ابزار آلات و شرایط خاصی است. امروزه اکثر ساختمان هایی که ساخته می شوند ارتفاعات زیادی دارند. برای اینگونه ساختمان ها نیازمند داربست هستیم. داربست کار کارگران ساختمانی را بسیار راحت و قابل دسترس می کند. داربست ها انواع مختلفی دارند. در ادامه انواع داربست و نصب و اجرای آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

انواع داربست ساختمانی

اگر قصد دارید داربست ساختمانی تهیه کنید باید به افرادی که داربست را اجاره و نصب می کنند مراجعه کنید. داربست های ساختمانی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

۱. داربست پایه دار

۲. داربست چوبی

۳. داربست فلزی

۴. داربست فولادی

۵. داربست معلق

۶. داربست چکشی کاسه ایی

۷. داربست ستاره ایی کاسه ایی

۸. داربست دوتایی یا دوبل

۹. داربست تکی یا منفرد

 

2

 

داربست فلزی

داربست فلزی یکی از پرکاربردترین داربست ها به شمار می رود. این داربست از لوله های فولادی به قطر ۵ سانتی متر ساخته می شود و برای ساختمان سازی بیشترین استفاده را دارد. لوله های این مدل داربست توسط بست به هم متصل می شود.

 

داربست فولادی

داربست فولادی از لوله های از جنس فولاد ساخته شده است که با استفاده از اتصالات فولادی نیز به هم متصل می شود. داربست فولادی قیمت بالایی دارد اما استحکام بسیار زیادی در برابر عوامل مختلف دارد و بسیار پرطرفدار است. داربست فولادی به سادگی اجرا می شود و پس از اتمام کار نیز اتصالات به راحتی از هم جدا می شوند‌. از این داربست معمولا برای پروژه های بزرگ استفاده می کنند‌.

 

داربست چوبی

داربست چوبی از چوب های گرد و نردبان های مخصوص ساخته می شود. این نوع داربست برای برپایی و اجرای یک داربست دیگر به شکل پل موقت و یا تخته استفاده می شود.

 

داربست معلق

با توجه به شرایط گاهی اوقات باید کاری در ارتفاعات بالاتر انجام شود و نمی توان داربست را روی زمین نصب کرد بنابراین از داربست معلق استفاده می شود. داربست معلق به دیوار ساختمان تکیه داده می شود. این داربست هم جزء داربست های ساختمانی است.

 

داربست پایه دار

این مدل داربست هنگامی استفاده می شود که زمان کافی برای برپایی داربست های دیگر را نداریم و می خواهیم به سرعت داربست اجرا شود در این صورت از داربست پایه دار استفاده می شود. داربست پایه دار تنها در یک ردیف قابل اجراست و نمی توان ردیف های بیشتری بنا کرد زیرا ایمنی کار پایین می آید. پایه های این داربست باید به خوبی مهار شده باشد و برای بالا رفتن از داربست می توان از نردبان استفاده کرد.

 

داربست تکی یا منفرد

داربست‌ تکی از سه بخش تشکیل شده، لوله‌های عمودی یا استاندارد،  لوله‌های افقی و تیرهای عرضی. این داربست برای ساختمان هایی که اجازه سوراخ کردن سطوح  برای نصب داربست در آنها وجود دارد استفاده می شود.

 

داربست دوتایی یا دوبل

داربست دوتایی برای ساختمان های سنگی که نیاز به سوراخ کردن دارند، کاربرد دارد. در این داربست، دو ردیف همدیگر را پشتیبانی می کنند که باعث مقاومت و استحکام بیشتر داربست خواهد شد.

 

داربست ستاره ای کاسه ای

در این مدل داربست پایه‌های داربست به وسیله مغزی و پین به یکدیگر متصل میشوند. با استفاده از این داربست حمل و نقل و مونتاژ بسیار راحت تر می شود. داربست ستاره‌ ای کاسه‌ ای بیشتر در نمای ساختمان کاربرد دارد.

 

داربست چکشی کاسه ای

این نوع داربست دارای پایه‌های بسیار قوی و با استحکام است. پایه‌های داربست چکشی کاسه ایی با توجه به عملیات ساخته می شوند و برای ارتفاعات کوتاه و بلند قابل استفاده هستند. حمل و نقل این داربست نیز راحت است.

مجموعه داربست چی با نیروی متخصص در زمینه اجرای انواع داربست‌های فلزی، چوبی، معلق و پایه دار با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت هستند که به علت قیمت مناسب این مجموعه، رضایت و اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده اند.

 

نکات مهم نصب داربست

یکی از مهمترین موارد در اجرای یک داربست داشتن ایمنی کافی و اطمینان خاطر کارکنان است. به همین منظور تمامی نکاتی که برای اجرا و نصب یک داربست اصولی و ایمن لازم و ضروری است باید به کارفرما و کارگزار گفته شود تا بتوانند شرایط مطمئنی را برای کارگران ایجاد کنند.

نصب و اجرای داربست امری است که باید حتما توسط افراد متخصص در این زمینه انجام گیرد. در ادامه به برخی از این نکات می پردازیم:

۱. گرفتن مجوز قبل اجرا و نصب داربست

۲. استفاده نکردن از بست‌هایی از جنس چدن

۳. بررسی کیفیت لوله های داربست و اتصالات آنها

۴.استفاده از ستون‌ها، پیچ ها و پین های مخصوص و با کیفیت

۵. عدم رنگ آمیزی لوله ها

3

 

سخن پایانی

داربست یک سازه موقتی است که باعث می شود تمامی عملیات ها در ارتفاعات زیاد اصولی و با ایمنی کامل انجام شود. مجموعه داربست چی در زمینه نصب انواع داربست‌ در اندازه های استاندارد و با کیفیت و مستحکم حرف اول را می زند. مجموعه داربست چی با ساخت سازه‌هایی با قیمت مناسب در کوتاه‌ ترین زمان توانسته نظر افراد شاغل در این زمینه را به خود جلب کند.