به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

ناباروری یکی از مشکلات مهم و شایع بین زوجین است که بنیان خانواده را متزلزل می کند. برخی از خانم ها و یا آقایان توانایی لازم برای بچه دار شدن را ندارند. نازایی می تواند افراد را دچار مشکلات روحی و روانی کند. این افراد بهتر است به جای غصه خوردن به فکر درمان نازایی باشند.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش های درمان زیادی برای مشکل ناباروری مردان و زنان وجود دارد. مشکل نازایی ممکن است از طرف خانم یا آقا و یا هر دو نفر باشد. برای درمان مشکل نازایی باید زوجین با هم به پزشک متخصص نازایی مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

 

هنگامی که خانمی توانایی لازم برای تخمک گذاری را نداشته باشد و یا مردی اسپرم های ضعیفی داشته باشد، در نتیجه اسپرم ها نتوانند تخمک را بارور کنند. در این موارد بیان می شود که خانم یا آقا در بارداری مشکل دارد و باید برای درمان ناباروری به یک پزشک متخصص مراجعه کنند..

پزشکان واژه ناباروری را برای کسانی به کار می برند که نتوانند بعد از گذشت یک سال از اقدام به بارداری و استفاده نکردن از روش های جلوگیری از بارداری، علائم حاملگی را در خود مشاهده کنند.

در برخی مواقع خانم ها دچار مشکلات لوله های رحم و یا دهانه رحم هستند که باعث ناباروری می شود. ترشحات موجود در دهانه رحم می تواند به اسپرم ها آسیب برساند و تحرک آنها را کاهش دهد. در نتیجه اسپرم ها به تخمک نمی رسند و لقاح اتفاق نمی افتد.

افزایش سن و کشیدن سیگار می تواند موجب ناباروری شود. خانم های بالای 35  سال در معرض  کاهش توان بارداری هستند. سیگار کشیدن هم می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. مصرف دخانیات علاوه بر کاهش بارداری، موجب ایجاد بارداری خارج رحمی می شود. برای درمان این مشکل باید از مصرف دخانیات پرهیز کرد.  

علل ناباروری زنان

علل مختلفی برای ناباروری و نازایی بانوان ذکر می شود که موارد زیر را شامل  می شود:

  • کیست تخمدان: یکی از شایع ترین علل موثر بر ناباروری خانم ها وجود کیست تخمدان است که روند تخمک گذاری را با مشکل مواجه می کند. پزشک متخصص زنان برای از بین بردن کیست تخمدان با توجه به میزان و مقدار کیست، از روش های متفاوتی استفاده می کند. در برخی مواقع برای درمان کیست، مصرف داروهایی برای مدت مشخص تجویز می شود.

در برخی موارد هم، میزان کیست ها زیاد است و با مصرف دارو برطرف نمی شوند. در این مواقع متخصص ناباروری، تخلیه کیست ها را از داخل رحم انجام می دهد. پزشک ممکن است از روش لاپاراسکوپی برای درمان استفاده کند که یک روش درمانی موثر می باشد. لوله لاپاراسکوپاز مسیر کانال واژن داخل رحم شده و کیست ها را خارج می کند.

  • تنبلی تخمدان: تنبلی تخمدان موجب می شود تا تخمک کافی برای ایجاد لقاح تولید نشود. برای درمان تنبلی تخمدان، پزشک داروهایی را تجویز می کند تا روند تخمک گذاری به حالت طبیعی برگردد.
  • ضعف رحم: برخی از خانم ها دارای رحم ضعیفی هستند و توانایی لازم برای انجام لقاح درست را ندارند، به همین دلیل دچار مشکل ناباروری می شوند. پزشک متخصص برای درمان این مشکل از روش لقاح داخل رحمی استفاده می کنند. در این روش پزشک اسپرم ها را از مرد میگیرد و با کمک وسیله ای، اسپرم ها را داخل رحم خانم می گذارد.
  • رحم اجاره ای برای خانم هایی که رحم آنها توانایی حفظ جنین را ندارد: یکی از علل ناباروری خانم ها، نداشتن یک رحم مناسب برای نگهداری جنین است. در این مواقع جنین داخل رحم زن داوطلب نگهداری می شود تا رشد کند. بعد از تولد نوزاد به پدر و مادر واقعی داده می شود.

دکتر مهرنوش امیری متخصص زنان و زایمان با توجه به مشکلی که بیمار را درگیر کرده است بهترین روش درمان را پیشنهاد خواهد کرد.

9

 علل ناباروری در مردان

یکی از شایعترین علل ناباروری در مردان، ناتوانی جنسی می باشد. برخی از بیماری ها هم می تواند دلیل نازایی در مردان باشد.

  • بیضه نزول نکرده
  • بیماری واریکوسل
  • جراحی های انجام شده بر روی بیضه
  • اختلالات هورمون های هیپوفیز و یا هورمون های جنسی
  • رشد نامناسب بیضه
  • اختلالات ژنتیکی مانند کوچک بودن بیضه
  • برخی از عفونت های مزمن مانند سل که موجب از بین رفتن لوله های انتقال دهنده اسپرم می شوند.
  • ابتلا به برخی بیماری های جنسی مانند سوزاک
  • بیماری های تب دار طولانی موجب از بین رفتن اسپرم می شود.
  • مصرف دخانیات

 

روش های درمان نازایی خانم ها

پزشک متخصص برای درمان ناباروری از روش های مختلفی استفاده می کند. معمولا در ابتدا پزشک  از روش های کم تهاجمی برای درمان مشکل  استفاده می شود.  اگر موثر واقع نشود، روش های دیگر را انجام می دهد.

تحریک تخمک گذاری با مصرف دارو: یکی از مهمترین روش های درمان ناباروری، استفاده از دارو می باشد که معمولا موثر هستند. این داروها  موجب بهبود اختلال تخمک گذاری می شوند.

ART : اگر زوجین به دلایل کم بودن تعداد اسپرم و یا وجود مشکل در لوله های رحم نتوانند باردار شوند، از این روش درمانی  استفاده می شود. IVF یکی از موثرترین روش های کمک باروری است. در این روش اسپرم و تخمک در خارج از رحم لقاح داده شده و سپس داخل رحم قرار می گیرند.

لقاح مصنوعی یا IUI: در لقاح مصنوعی یا تلقیح درون رحم، اسپرم ها به طور مستقیم در داخل رحم قرار می گیرند. در این روش تخمک در داخل تخمدان ساخته می شود. از این روش زمانی که مرد به مشکلاتی مانند کم تحرکی اسپرم، کم حجمی مایع منی و کم بودن تعداد اسپرم دچار است، استفاده می شود. هنگامی که خانم دچار مشکلات لوله رحم و یا دهانه رحم است و ممکن است با ترشحات دهانه رحم، سلامت اسپرم ها را به خطر بیندازد، از این روش استفاده می شود.

10

لزوم استفاده از روش های کمک باروری

در برخی موارد پزشک متخصص نازایی و ناباروری، برای درمان ناباروری زوجین از روش های کمک باروری استفاده می کنند.

  • ناباروری زنان
  • نازایی با علت مردانه
  • نازایی بدون علت مشخص
  • فریز تخمک در خانم های مجرد
  • فریز جنین در زوجینی که شرایط فرزند آوری در حال حاضر ندارند.
  • استفاده از رحم اجاره ای
  • سابقه سقط مکرر
  • ابتلا به بیماری های ژنتیکی خاص
  • تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

جمع بندی

شیوع ناباروری در ایران حدود 13 الی 18 درصد است. اما با توجه به روش های مختلف درمان، تقریبا تمامی زوج ها می توانند بارور شوند. زنانی که عادت ماهیانه نامنظم، اختلالات هورمونی و موهای زائد زیادی هستند، بیشتر در معرض خطر نازایی هستند. شایعترین علت نازایی مردان هم ابتلا به بیماری واریکوسل می باشد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر مهرنوش امیری به آدرس www.drmehrnushamiri.com   مطرح کنید. دکتر مهرنوش امیری متخصص زنان و زایمان خدمات مختلفی را در حوزه درمانی و زیبایی مانند لابیاپلاستی ، واژینوپلاستی ، سفید کردن واژن و .... ارائه میدهد.