به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

نقش میز اداری در چیدمان فضاهای اداری به قدری پررنگ است که می تواند وضعیت کلی چیدمان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. میز اداری زمانی که در جای صحیح و مناسب قرار نداشته باشد، انجام فعالیت های اداری را مختل می کند. برای آشنایی با چیدمان صحیح و اصولی میز اداری در محیط کار در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

نحوه چیدمان میز اداری

اولین گام برای چیدمان صحیح دکوراسیون اداری، پیدا کردن یک مکان مناسب برای چیدمان میز اداری است. در صورتی که میز ها به درستی در جایگاه خود قرار بگیرند، سایر تجهیزات اداری بهترین موقعیت را برای استقرار خود می یابند. به همین خاطر است که معمولاً چیدمان فضاهای اداری با چیدمان میز اداری آغاز می شود.

اما بهتر است پیش از جابجایی مداوم میزها، یک پلن مناسب برای استقرار آنان بچینید. برای اینکار لازم است در وهله اول نوع عملکرد فضا را در نظر بگیرید. در مراکز اداری که کارمندان با ارباب رجوع و مشتری در ارتباط هستند، میزها به گونه ای قرار می گیرند که کارمندان به ورود و خروج ارباب رجوع اشراف کامل داشته باشند.

برای اینکار معمولاً میز در یک فاصله مناسبی از درب اصلی قرار می گیرد. قرارگیری میز در کنج اتاق و در راستای درب اصلی، کارمندان را از عبور و مرور مشتریان بی خبر می گذارد. این در حالیست که در دفاتر اداری که هیچ یک از کارمندان با مشتری ها برخورد ندارند، میزها دو به دو روبروی هم قرار می گیرند.

اینکار موجب بهینه سازی فضا شده و به ایجاد حریم شخصی نیز کمک شایانی می کند. در این حالت لازم است میزهای اداری حداقل یک متر از میز بغل خود فاصله داشته باشند. عدم رعایت این مسئله عبور و مرور کارمندان را مختل می کند. برای اینکه بتوانید یک دکوراسیون زیبا از میز و صندلی اداری ایجاد کنید، لازم است موارد زیر را نیز رعایت کنید.

ایجاد نظم در چیدمان

در فضاهای اداری که دارای پرتی هستند و نقشه زمین از شکل و فرم ساده ای برخوردار نیست، چیدمان میز اداری کمی پیچیده تر خواهد بود. در این خصوص می بایست به دو اصل مهم توجه داشته باشید. کارآیی و نظم. رعایت این دو مورد کمک می کند تا بتوانید مبلمان اداری خود را در هر فضایی به خوبی جای دهید.

رعایت اصل نظم شما را ملزم به استفاده از میزهای اداری زیبا، ارگونومیک و یک شکل می کند. شاید نتوانید از چند میز همسان استفاده کنید. اما بهتر است آن ها را از یک جهت هماهنگ کنید. سپس با رعایت اصل کارآیی میزها را با یک شکل و فرم زیبا و منظم، کنار هم و یا رو در روی هم قرار دهید. در صورت تثبیت چیدمان به کارمندان و یا مشتریان اجازه ندهید موقعیت میز را تغییر داده و نظم حاکم بر چیدمان را از بین ببرند.

5

توجه به نیاز کارمندان

رعایت کارآیی، نظم و زیبایی اگرچه مهم و اساسی است، اما نباید نیاز کارمندان را نیز نادیده گرفت. چرا که آن ها بیش از 8 ساعت از زمان حضور خود در دفتر کاری را پشت میز می گذارنند. از این رو توصیه می شود پیش از تثبیت چیدمان بهترین میز اداری استاندارد از کارمندان درباره میزان رفاه و آسایش آنان سوال کنید.

برای تکمیل نیاز کارمندان لازم است موقعیت میز را به گونه ای قرار دهید که شرایط مناسب برای فعالیت در میانه روز فراهم باشد. این مسئله به خصوص در فصول پاییز و زمستان اهمیت خود را نشان می دهد. چرا که در این فصول سال هوا زودتر تاریک شده و نیاز به تأمین نور بیشتر احساس می شود.

بهتر است میز اداری را در زیر منابع نوری مصنوعی قرار داده و با ابزارهای مختلف نور خیره کننده را از بین ببرید. ممکن است چیدمان به دست آمده پس از مدتی ایرادات خود را به نمایش بگذارد. در این زمان می توانید با ایجاد تغییرات کوچک مجدداً چیدمانی زیبا، کاربردی و منظم خلق کنید.

ایجاد حس مثبت

چیدمان میزهای اداری باید به گونه ای باشد که کارمندان و مشتریان با دیدن آن احساس مثبتی داشته باشند. این مشخصه تنها زمانی شکل می گیرد که چیدمان شما منظم، زیبا و با یک هارمونی طرح و یا رنگ ایجاد شود. در این صورت چیدمان میز اداری و دکوراسیون کلی فضا انعکاس دهنده احساسات مثبت و پویا خواهد بود.

استفاده از عناصر طبیعی

در چیدمان میز اداری لازم است از عناصر طبیعی بیشترین استفاده را ببرید. برای مثال میزهای اداری را به گونه ای بچینید که کارمندان از نور روز و تهویه طبیعی بهره مند شوند. در صورتی که در دفتر کاری خود ویو زیبایی به مناظر مختلف دارید، میزها را در موقعیتی قرار دهید که کارمندان نیز به این ویو دسترسی داشته باشند.

استفاده حداکثری از نور روز کمک شایانی به کاهش مصرف برق و بهبود روحیه کارمندان می کند. تهویه طبیعی نیز به همین میزان در رفع انرژی های منفی و بهبود هوای محیط موثر است. در صورتی که دفتر کاری شما فاقد این منابع طبیعی است، می توانید از گل و گیاهان طبیعی بر روی میز اداری و یا در مجاورت آن استفاده کنید.

6

ایجاد دسترسی های مناسب

در دفاتر کاری دسترسی به اسناد و فایل ها اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر توصیه می شود در هنگام چیدمان انواع میز اداری آن ها را به یک سد بزرگ برای دسترسی به کمد و فایل ها تبدیل نکنید. قرار گیری میز در مجاورت کمدها کارمندان را برای پیدا کردن اسناد مورد نیاز به زحمت می اندازد.

از این رو توصیه می کنیم در زمان چیدمان بخش کتابخانه و فایل ها را روبروی میز ها قرار دهید تا دسترسی مناسبی ایجاد شود. همچنین به دسترسی کارمندان به بخش های مختلف فضا همچون اتاق مدیریت، سرویس بهداشتی و آبدارخانه توجه کنید.

ممنوعیت های مهم در چیدمان میزهای اداری

چیدمان میز اداری با ممنوعیت هایی نیز همراه است. برای مثال قرار دادن میز در مجاورت سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه ممنوع است. اگرچه انجام اینکار دسترسی به این نقاط را ساده تر می کند، اما حریم خصوصی سایر کارمندان را در زمان استفاده از این فضاها، به خطر می اندازد.

همچنین چیدمان میز اداری در ابتدای سالن ورودی و در مجاورت درب ها نیز عملکرد فضا را مختل کرده و عبور و مرور را برای عموم کاربران سخت و دشوار می کند. انجام اینکار با قوانین فنگ شویی نیز در تضاد است. این بدین معناست که قرار دادن میز در ورودی فضاها، انرژی مثبت حاکم بر محیط را کاملاً از بین می برد.

سخن پایانی

برای ایجاد یک دکوراسیون زیبا و کارآ، لازم است در ابتدا میزهای اداری را به شکل صحیح و اصولی بچینید. انجام اینکار شما را در ادامه چیدمان کمک می دهد. برای تشخیص بهترین موقعیت میز، لازم است چند دستورالعمل ساده را یاد گرفته و از انجام برخی کارها پرهیز کنید.