به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

دستگیره یکی از بخش‌های ضروری در درب‌های ضد سرقت محسوب می‌شود. به همین خاطر حتی هنگامی که درب را به صورت سفارشی خریداری می‌کنید؛ روی آن دستگیره توسط شرکت تولیدکننده نصب شده است. اما از آنجایی که بیش از هر قسمتی از درب، از دستگیره‌های بیرونی و داخلی آن استفاده می‌شود؛ طبیعتا بعد از مدت مشخصی و پس از اتمام طول عمر مفید این محصول، نیاز به تعویض دستگیره درب ضد سرقت پیدا خواهید کرد. در این شرایط شما می‌توانید یا با شرکت مجددا تماس گرفته و درخواست اعزام نصاب برای انجام این مراحل کنید؛ یا اینکه خودتان بعد از آشنایی با نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت اقدام به این کار کنید. اگر در مورد شیوه انجام این اقدام تعمیراتی اطلاعات زیادی ندارید؛ حتما توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخواهید تا با نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت آشنا شوید. در این مطلب، راهنمای کامل و جامعی را از زبان کارشناسان مجموعه سهند درب در مورد روش اصولی تعویض دستگیره درب ضد سرقت به شما ارائه کرده‌ایم.

شرکت سهند درب با بیش از 30 سال سابقه در زمینه تولید انواع درب، یکی از معتبرترین کارخانجات ساخت و عرضه انواع درب ضدسرقت است. این شرکت با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی و نیروی کار فنی و متخصص، تولیدات بسیار مدرنی را به بازار روانه کرده است. برای اطلاع بیشتر در رابطه با درب ضد سرقت به لینک ( https://www.sahanddarb.com/products/doors/security-door/ ) مراجعه کنید .

 

چطور دستگیره درب ضد سرقت را تعویض کنیم؟

مراحل و نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت به طور کلی به 2 فرآیند اصلی تقسیم می‌شود. در این روند شما باید ابتدا دستگیره قدیمی را از بدنه درب جدا کرده و سپس دستگیره جدید را جای آن نصب کنید.

 

مراحل جداسازی دستگیره قدیمی

برای اینکه بتوانید بدون آسیب زدن به بدنه درب، دستگیره قدیمی آن را باز کنید؛ باید مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

  • اگر روی بدنه دستگیره پیچی مشاهده می‌کنید؛ آن را با استفاده از پیچ گوشتی سایز مناسب و در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید. اما اگر بعد از بررسی متوجه شدید روی دستگیره پیچی وجود ندارد؛ کافیست که یک وسیله نوک تیز را وارد سوراخ قفل کرده تا بتوانید محل جداسازی را روی میله دستگیره احساس کنید. سپس یک میخ کوچک را درون این سوراخ گرد فرو کرده و دستگیره را جدا کنید. اگر سوراخ نازک و صاف است؛ می‌توانید آن را پیچ گوشتی تخت و با اعمال فشار اندک روی دستگیره باز کنید.
  • باز کردن پیچ‌ها باعث می‌شود که دستگیره شل شود. برای جداسازی کامل آن از درب باید کمی جابه‌جایی انجام داده و به آرامی دستگیره را بیرون بکشید.

18

  • معمولا همه دستگیره‌ها صفحه جلویی دارند. بعد از اینکه خود دستگیره را باز کردید؛ باید این صفحه را نیز از بدنه جدا کنید. عموما پیچی که صفحه را روی درب نگه می‌دارد جدا از پیچی است که دستگیره با آن به بدنه متصل شده است. اگر پیچی روی این صفحه وجود نداشت می‌توانید با یک چاقوی تیز و نازک، به آرامی صفحه را از درب جدا کنید. اگر با این دو روش نتوانستید صفحه را باز کنید؛ آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت، طوری که روی درب کشیده نشود؛ بچرخانید تا آزاد شود.
  • بعد از اینکه دستگیره بیرونی درب را خارج کردید؛ باید به سراغ قفل بروید؛ قفل‌ها معمولا با استفاده از دو پیچ روی قاعده درب نصب می‌شوند. این دو پیچ را با استفاده از پیچ گوشتی باز کرده و قفل را از سوراخ درب خارج کنید.
  • اگر صفحه قفل از قاعده درب جدا نشد؛ با استفاده از فشار یک پیچ گوشتی تخت این کار را انجام دهید. گر قفل نصب شده روی درب پیچ ندارد؛ یعنی از نوع ضربه‌ای است و باید با چاقو یا پیچ گوشتی تخت آن را باز کنید.

بعد از طی کردن این مراحل، دستگیره و تمام اجزای آن از درب جدا شده و شما وارد فاز دوم نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت که نصب دستگیره جدید است می‌شوید.

مراحل نصب دستگیره جدید

  • قفل جدید را درون سوراخ موجود در مقطع درب کنید به طوری که صفحه صاف آن رو به بیرون باشد. در این مرحله سعی کنید به هیچ عنوان از نیروی بیش از حد استفاده نکنید. اگر قفل جدیدی که خریداری کرده‌اید بزرگ‌تر از قفل قدیمی است؛ ابتدا با استفاده از ابزار مناسب، سوراخ آن را کمی گشاد کرده و سپس قفل را سر جای خودش قرار داده و پیچ‌هایش را محکم ببندید.
  • اگر سوراخ‌های قبلی برای نصب پیچ‌ها مناسب هستند؛ می‌توانید از همان‌ها برای بستن قفل جدید استفاده کنید. اما اگر بین سوراخ درب و جای پیچ قفل، اختلاف ارتفاع وجود دارد؛ باید سوراخ جدید روی آن ایجاد کنید.
  • دستگیره‌های دو طرف درب، با استفاده از یک میله به دو طرف درب اهرم می‌شوند. این میله‌ها را سر جای خود قرار دهید. معمولا دستگیره خارجی با استفاده از 3 میله به بدنه وصل می‌شود که میله میانی مربع و دو میله بالا و پایینی گرد هستند.
  • صفحه جلویی دستگیره را سر جای خود قرار داده و با پیچ گوشتی پیچ‌های روی آن را ببندید. اگر به دلیل تغییر سایز دستیگره، سوراخ‌های قدیمی قابل استفاده نیستند؛ باید با استفاده از دریل و مته مناسب، روی بدنه سوراخی هم‌رستا با سوراخ روی صفحه دستگیره ایجاد کنید.
  • اگر دستگیره جدید شما صفحه جلویی ندارد؛ ابتدا به سراغ دستگیره داخلی بروید. برای نصب این قسمت، میله‌های مخصوص دستگیره داخلی را طوری قرار دهید که از طرف دیگر درب بیرون بزند. سپس سوراخ‌های موجود بر روی دستگیره داخلی را با میله‌های دستگیره خارجی تراز کنید. هر زمان که این دو در یک ردیف قرار گرفتند؛ دستگیره داخلی را روی میله‌ها فشار داده تا دستگیره داخلی سر جای خودش قرار بگیرد.
  • پیچ‌ها را سر جای خودشان محکم کرده تا کار نصب تمام شود. برای اطمینان از انجام صحیح نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت بهتر است قبل از بستن درب و قفل کردن آن، عملکرد دستگیره را چند بار در حالت باز بررسی کنید.

 

19

 

همانطور که مشاهده کردید؛ نحوه تعویض دستگیره درب ضد سرقت یک فرآیند پپیچیده است که انجام خطا در هر مرحله از آن، ممکن است پروسه تعویض دستگیره و قفل را طولانی کند. به همین خاطر معمولا به افرادی که اصطلاحا آچار به دست نیستند و زیاد کار فنی انجام نمی‌دهند توصیه می‌شود که به جای اقدام خودسرانه، به سراغ یک فرد متخصص در زمینه نصب انواع درب ضد سرقت بروند. همانطور که می‌دانید؛ درب ضد سرقت هم گران‌تر از درب‌های چوبی معمولی است و هم فرآیند تعمیر آن در صورت آسیب دیدن حین تعویض قفل و دستگیره کمی پیچیده‌تر است.

بنابراین کارشناسان مجموعه سهند درب توصیه می‌کنند که در صورت عدم تخصص در مورد شیوه اصولی انجام این کار، حتما با یک نصاب حرفه‌ای تماس گرفته و از او بخواهید برای نصب دستگیره جدید روی درب، به محل مراجعه کند. روند انجام این کار برای چنین فردی بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که خودتان اقدام به تعویض دستگیره می‌کنید.