به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

در این مقاله قصد داریم مطالبی درباره گرفتن کارت بازرگانی، مدارک لازم و مراحل اخذ کارت بازرگانی بیان کنیم.

همانطور که میدانید انجام مراودات اقتصادی و بازرگانی نیازمند ساماندهی و قوانین و مقررات میباشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این زمینه صورت گرفته الزام داشتن کارت بازرگانی برای تجار و بازرگانان میباشد. جالب است بدانید سابقه کارت بازرگانی در ایران به حدود ۷۰ سال میرسد.

کارت بازرگانی در حقیقت نوعی شناسنامه تجاری است که به فعالیت‌های تجاری شکل قانونی و رسمی داده است. معمولا صادرکنندگان، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این کارت را باید دریافت نمایند. زیرا بدون داشتن کارت بازرگانی نمی‌توانند اقدام به فعالیت تجاری کنند. در ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲ این موضوع ذکر شده که هر شخص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های صادرات و واردات نیازمند گرفتن کارت بازرگانی هستند.

طبق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی یک مجوز می باشد که کسی که آن را دارد اعم از شخص حقوقی یا حقیقی، توانایی اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا در کشور کند. بر اساس این قانون صادرات و واردات کالا ها برای عموم تجار آزاد نمی باشد و فقط دارندگان این کارت مجوز این کار را دارند.

کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور صادر می شود.

 

گرفتن کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به دو اساس تقسیم‌بندی میشود. یکی براساس نوع فعالیتی که از طریق آن می‌‌توان انجام داد و دیگری براساس حقیقی یا حقوقی بودن کارت. در ادامه به بررسی هردونوع میپردازیم.

البته مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارت بازرگانی اشخاص حقیقی است.

کارت بازرگانی اشخاص حقیقی: اشخاص حقیقی افرادی هستند که به صورت شخصی اقدام به تجارت کرده و شرایط اخذ کارت بازرگانی برای آنها متفاوت از اشخاص حقوقی است.

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی: اشخاص حقوقی مانند: شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و سایر موسسات و نهادهای مشابه جهت انجام امور بازرگانی و تجارت خود می‌توانند، کارت بازرگانی اشخاص حقوقی را دریافت نمایند.

کارت بازرگانی تجاری: این نوع کارت، رایج‌ ترین و اصلی‌ترین نوع کارت بازرگانی میباشد. دارندگان این کارت می‌توانند فعالیت‌هایی همچون: صادرات، واردات، ترخیص کالا و امور گمرکی، ثبت سفارش و مواردی از این قبیل انجام دهند.

کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت درواقع نوعی کارت یک بار مصرف میباشد. بعضی از افراد هستند که صرفا برای یک بار قصد انجام فعالیت‌های تجاری و ترخیص کالا دارند. این افراد می‌توانند کارت بازرگانی موردی دریافت نمایند.

کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی نیاز به واردات مواد اولیه جهت تولید محصول دارند. همچنین اگر بخواهند که خود به صورت مستقل محصولاتشان را صادر کنند می‌توانند کارت بازرگانی صنعتی دریافت کنند که شرایط گرفتن کارت بازرگانی در این حالت با کارت تجاری متفاوت می باشد.

کارت بازرگانی خدماتی: بعضی از کسب ‌و کارها که دارای مجوز سرمایه‌گذاری و فعالیت در یک حوزه خاص هستند و نیاز به واردات برخی اقلام اولیه دارند، می‌توانند این نوع کارت را دریافت کنند. این کارت مانند کارت صنعتی است و تنها زمینه فعالیت آنها متفاوت می باشد.

گرفتن کد اقتصادی

به علت مشکلات بسیاری که در گذشته در سیستم مالیاتی کشور وجود داشته، سیستم جامع مالیاتی برای حل این مسائل و دریافت مالیات و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی راه اندازی شد. هر شرکت و موسسه ای پس از ثبت مستلزم دریافت کد اقتصادی میباشد که این کار باید طی دوماه پس از ثبت شرکت و صادر شدن آگهی تاسیس، انجام شود.

کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می باشد که بر اساس قانون از طرف عملیات سازمان امور مالیاتی بر اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید و خدمات می پردازند، تعلق می گیرد. از این کد جهت شناسایی شرکت ها در واحد های مالیاتی استفاده می شود. و در واقع برای مشخص شدن عملکرد شرکت ها (خرید، فروش، خدمات) در قراردادها و فاکتورها ارائه می شود. بر اساس قانون، باید تمامی شرکت های ثبت شده اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند.