به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

۵ ابزار مهم دنیای سئو به نرم‌افزار‌هایی گفته می‌شوند که وجود آن‌ها برای بهینه‌سازی سایت، ضروری و بااهمیت هستند و علاوه‌بر بالا بردن دقت و کاهش اتلاف زمان، باعث بهتر شدن روند اجرای کار نیز می‌شود. البته مزیت اصلی استفاده از این ابزار‌ها متوجه سایت و ارتقاء رتبه آن در موتور جستجو و درنتیجه افرایش نرخ کلیک و بازدیدکنندگان خواهد شد. از همین‌رو داشتن ابزار‌های سئو برای همه افرادی که به‌عناوین‌ مختلف در دنیای وب مشغول به فعالیت هستند، یک الزام به‌ حساب می‌آید. با این توضیح در ادامه قصد داریم چند نمونه از کارآمد‌ترین و بهترین ابزار‌های سئو را معرفی کنیم تا افرادی که در یکی از زمینه‌های مرتبط با سئو فعالیت دارند، بتوانند با کمک  ابزار موردنظر خود، کیفیت کارشان را ارتقاء داده یا بهبود ببخشند. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا انتها برای معرفی ۵ ابزار مهم دنیای سئو ما را همراهی کنید.

برای آشنایی بیشتر با روند سئو، سری به صفحه آموزش سئو بزنید.

مزایای استفاده از ابزارهای سئو

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره‌ای داشتیم، بهره‌گیری از ابزارهای سئو برای تمام افراد و وبمستر‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند یک راهنما یا کمک مؤثر به‌حساب می‌آید. در‌واقع اهمیت استفاده از این برنامه‌ها از آنجایی است که مزایا و ویژگی‌های ارزشمند آن‌ها برای بهینه‌سازی سایت بسیار متنوع و فراوان است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • گردآوری قوی‌ترین و دقیق‌ترین استراتژی‌ها برای سئوی سایت
  • ارزیابی دقیق وضعیت سایت ازنظر سئوی داخلی، سئوی خارجی، سئوی تکنیکال و…
  • ارائه استراتژی مناسب درباره کلمات کلیدی مورداستفاده
  • تجزیه‌وتحلیل کاربران و بازدیدکنندگان سایت
  • بررسی وضعیت رقبا و ارائه یک ارزیابی دقیق از آن‌ها

بررسی و معرفی 5 ابزار مهم دنیای سئو

ابزار‌هایی که برای تدوین استراتژی‌های سئو توسعه داده شده‌اند، دارای انواع و اقسام گوناگونی هستند و هریک از آن‌ها بسته به حوزه خاصی که در سئو به‌کاربرده می‌شوند، دارای ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی هستند. در این بخش از مقاله تصمیم داریم به بررسی بهترین و حرفه‌ای‌ترین نمونه این ابزارها پرداخته و کارایی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. اما با توجه به تنوع بالای برنامه‌های کاربردی سئو، تنها به معرفی 5 ابزار مهم بسنده خواهیم کرد که ادامه این بخش را به بررسی آن‌ها اختصاص داده‌ایم:

  گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار‌هایی است که تمام افراد حرفه‌ای در این حوزه با آن آشنایی کافی دارند. این برنامه که توسط گوگل ارائه‌شده، جزء ۵ ابزار مهم دنیای سئو به شمار می‌رود که لزوم استفاده از آن بسیار با‌اهمیت است. به‌ طوری‌که با کمک این ابزار می‌توان گزارش‌هایی دقیق از سایت و بازدهی آن به دست آورد. در‌واقع گوگل آنالیتیکس دقیقاً مشخص می‌کند که کاربران آنلاین چه زمانی و از چه منبعی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند. حتی از این طریق می‌توان فهمید که آن‌ها به کدام محتوا‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند و پس از ورود به سایت به سراغ کدام بخش می‌روند. این ابزار به‌صورت کاملاً حرفه‌ای می‌تواند رفتار بازدید‌کنندگان را آنالیز کرده و اطلاعات آن را در اختیار شما قرار دهد.

لازمه ی سئو، داشتن یک سایت است. توصیه میکنم برای ایجاد یک سایت سری به صفحه ی آموزش وردپرس بزنید.

 گوگل پیج اسپید

ابزار مهم بعدی که تأثیر زیادی بر سئوی سایت و به‌ویژه بهبود سرعت آن دارد، گوگل پیج اسپید است. همان‌طور که می‌دانید پایین بودن سرعت سایت، عواقب منفی بسیاری برای شما و وب‌سایتتان به همراه دارد و ممکن است منجر به افزایش احتمال پرش یا Bounce Rate گردد. به‌ این‌ ترتیب بدیهی است که رتبه سایت در نتایج جستجوی کاربران در گوگل نیز افت پیدا کند. از همین‌رو بایستی توجه زیادی به این مسئله نشان داده و سرعت نمایش سایت خود را برای کاربران بالا نگهدارید.

اگر‌چه ابزار‌های رایگان زیادی در این رابطه وجود دارند اما پیج اسپید نیز ازجمله ۵ ابزار مهم دنیای سئو است که می‌تواند راهکار‌های مورد‌نیازتان را به شما ارائه نماید. به این صورت که با واردکردن URL و اطلاعات جامعی که این برنامه در اختیار‌تان قرار می‌دهد، قادر به کنترل سرعت سایت و رعایت نکات و مواردی خواهید بود که این ابزار به شما پیشنهاد می‌کند.

  یوست

نصب افزونه یوست یکی از نخستین و مهم‌ترین اقداماتی است که صاحبان سایت‌های وردپرسی باید انجام دهند. چراکهYoast   از بهترین ابزار‌ها برای سئوی On-page به‌شمار می‌رود و از آن می‌توان برای ارزیابی محتوا‌ها بهره برد. به این صورت که مواردی همچون تکرار کلمات کلیدی، وضعیت تایتل، هدینگ، طول جملات و یا تعداد پاراگراف‌ها را به‌دقت کنترل می‌کند. از همه مهم‌تر، این افزونه دارای یک بخشی است که با کمک آن می‌توانید عنوان سئو و توضیحات متای مطالبتان را نیز طبق اصول SEO تعیین و درج کنید.  در کنار تمام این موارد، آنچه موجب گردیده است یوست نیز یکی از ۵ ابزار مهم دنیای سئو شناخته شود، امکانات و قابلیت‌هایی بوده که در نسخه پرو ارائه شده است و به‌ عنوان نمونه می‌توان به ری‌دایرکت‌ها و تعیین کلمات کلیدی مترادف اشاره کرد.

در صفحه آموزش گوگل آنالیتیکس بیشتر میتوانید از این ابزار اطلاعات کسب کنید.

 سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) نیز از دیگر ابزار‌های کاربردی و مهمی است که گوگل برای آنالیز رایگان سئو ارائه داده است و با کمک آن می‌توانید از رتبه و وضعیت فعلی سایت خود اطلاع پیدا کنید. این برنامه گزارش‌هایی را از وب‌سایت به شما ارائه می‌نماید که توسط آن‌ها می‌توانید کیفیت و شرایط سایت را ارتقا دهید. مواردی همچون کلیدواژه‌هایی که کاربران از آن طریق به صفحه شما وارد شده‌اند و یا اطلاعاتی که از طریق موتور جستجو کسب نموده‌اید، از آن جمله هستند. بنابراین با جمع‌آوری و طبقه‌بندی این اطلاعات می‌توانید متوجه شوید که وضعیت سایت شما از دید گوگل چگونه است و رعایت کدام موارد برای بهینه‌سازی مطالب و سئوی سایت، الزامی هستند.

   Ahrefs Webmaster Tools

از میان ابزار‌های مفیدی که باهدف بهبود وضعیت سایت و رتبه‌بندی آن در نظر گرفته‌شده‌اند، Ahrefs Webmaster Tools از بهترین نمونه‌ها و یک گزینه از ۵ ابزار مهم دنیای سئو است که باید آن را بشناسید. در‌واقع امکانات متنوعی که این برنامه در اختیار وبمستر‌ها و سئوکار‌ها قرار می‌دهد، موجب گردیده است که آن‌ها از سایر ابزار‌ها تاحدودی بی‌نیاز گردند. به همین منظور تنها کافیست ابتدا سایت خود را در این ابزار ثبت کرده و از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌برداری کنید.

به‌ این‌ ترتیب می‌توانید ضمن استفاده از قابلیت‌های Keyword Generator و هشدار‌دهنده‌هایی که در رابطه با سئو تکنیکال دارد، آمار جامع و دقیقی از لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود نیز به دست آورید. در‌واقع عملکرد Ahrefs بر لینک‌ها متمرکز بوده و این به دلیل اهمیتی است که لینک‌ها در سئوی سایت دارند. البته ابزار‌های دیگری نیز دارای امکاناتی مشابه این برنامه هستند اما در این مطلب تنها مجال معرفی این ۵ ابزار مهم دنیای سئو را پیدا کردیم.