به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

آجر چیست و چه کاربردی دارد؟

در یک تعریف کلی از آجر می‌توان گفت که، اجرها در حقیقت نوعی بلوک می‌باشد که برای مصارف گوناگونی از جمله دیوارچینی، سنگ فرش‌ها و سایر عناصر مربوط به ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.  در گذشته این محصولات را به صورت دستی تولید می‌کردند و برای خشک شدن، آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار می‌دادنند اما اکنون آجرها بیشتر به صورت ماشینی و در کوره‌های آجر پزی تولید می‌شوند. آجرها از مواد مختلف و در اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شوند که سبب شده در بخش‌های گوناگونی از صنعت ساخت و ساز بتوان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، هریک از انواع آجرها دارای وزن متفاوتی هستند که در جدول زیر ارائه شده است.

نوع آجر

وزن هر عدد  آجر

آجر رسی

300 گرم

آجر نسوز

450 گرم

آجر سفال

1.450 گرم

آجر قزاقی

600 گرم

آجر لفتون

1.150 گرم

آجر دکوراتیو

320 گرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه عواملی می‌تواند در تعیین قیمت اجر تاثیر گذار باشد؟

عوامل متعددی توانسته در تعیین قیمت اجر و انواع آن تاثیر گذار باشد که عبارتند از:

  • مواد اولیه
  • دستگاه‌های تولید کننده
  • دستمزد نیروی کار
  • بسته بندی و سرت
  • برند تولید کننده‌ی آجر

دسته بندی آجرها براساس کاربرد

11

همانطور که می‌دانید، آجر یکی از مصالح جدایی ناپذیر از صنعت ساختمان سازی است که نقش پر رنگی را در این زمینه ایفا می‌کند.  به صورتی که براساس خصوصیات فیزیکی همچون وزن، خاصیت جذب آب، انبساط رطوبتی، انبساط حرارتی، رنگ، مقاومت در برابر حرارت و خواص شیمیایی دارای تنوع بیشماری هستند. به دلیل همین تنوع توانسته‌اند که در صنایع گوناگون کاربرد داشته باشند.

آجر نما و دکوراسیون

نما و دکوراسیون را می‌توان یکی از پر کاربردترین حوزه‌های به کار گیری آجر دانست. آجرها در حوزه هنری، زیبایی‌های بصری و معماری، توانایی انتقال پیام و حس خاصی را به افراد دارند. علاوه بر این قیمت آجر نما ، در مقایسه با سایر مواد برای این کار بسیار مقرون به صرفه تر است.

آجر مهندسی

این نوع آجرها برخلاف آجر نما با هدف تحمل بار و استحکام هرچه بیشتر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ ظاهری تا حدودی نیمه شفاف است و به زیبایی آجر نما نخوها بود. اما در مقابل دارای قدرت جذب بالای آب است و مقاومت بالایی دارد که یک گزینه‌ی تمام عیار برای اجرای سازه می‌باشد. بنابراین اگر زیبایی ظاهری برای شما حائز اهمیت نیست، اطمینان داشته باشید که آجرهای مهندسی بهترین گزینه خواهند بود.

آجر معمولی

سومین آجر از لحاظ کاربرد، آجرهای معمولی هستند که نه به گرانی آجر نما هستند و نه به استحکام آجرهای مهندسی. این نوع آجرها با اهداف معمول تری براساس جنس خود مانند لعابی، فشاری، آهکی، نسوز و ... می‌باشند.

یک اتصال معمول با ملات برای چینش آجرها و دیگر مصالح ساختمانی

ماسه یکی دیگر از متریال ساختمانی است که جهت اتصال مصالح دیگر به هم در ملات‌های گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسه اساسا از سنگ‌هایی تشکیل شده که به مرور زمان و خرد و فرسوده شده و به ذرات ریز تری تبدیل شده‌اند. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی این مصالح، سیلیکا می‌باشد که یک ماده‌ی طبیعی در پوسته‌ی زمین است.

دلیل وجود رنگ‌های گوناگون از ماسه چیست؟

اگر تا کنون خودتان اقدام به بتن ریزی یا تولید مخلوط بتنی برای دیوارچینی کرده باشید، حتما مجبور به خرید ماسه ساختمانی شده‌اید . همانطور که توقع دارید رنگ ماسه‌ای که خریداری می‌کنید زرد یا نارنجی مانند باشد. اما در برخی موارد ماسه‌ی در دسترس ممکن است رنگ قرمز طوری داشته باشد. این نوع ماسه‌ها معمولا حاوی مقادیر زیادی اکسید آهن هستند. دلیل این تفاوت رنگ این است که ماسه‌ای که در یک قیمت کشور تولید می‌شود ممکن است میزان بیشتری اکسید آهن داشته باشد و همین سبب قرمز تر بودن رنگ آن می‌شود. البته در بخش دیگری از کشور، از مقدار بیشتری صدف یا مرجان تشکیل شده که سبب می‌شود رنگ آن ماسه به سفید نزدیک شود.

آزمایش ماسه‌ها

12

یکی از نکات مهم درمورد ماسه‌ها، میزان تمیزی آن است. میزان گل و سلای موجود در ماسه نباید از 4 درصد بیشتر باشد زیرا بیشتر بودن مقدار آن می‌تواند به شدت تمامیت ساختاری و کیفیت بتن تولید شده را تحت تاثیر قرار دهد.  به همین دلیل تمام ماسه‌ی مصرفی باید عاری از هرگونه لای، رس، نمک و ناخالصی‌های دیگر باشد. برای آزمایش محتوای لای موجود در ماسه، از آزمایشی به نام آزمایش لای استفاده می‌کنند. برای انجام این آزمایش لازم است که محلول آب نمکی با نسبت 5 ملی لیتر نمک در هر 500 میلی لیتر آب تمیز حل کنید. سپس 50 میلی لیتر از محلول را در ظرف اندازه گیری ریخته و نمونه ماسه‌ی خود را تا جایی که عدد 50 میلی لیتر در ظرف اندازه گیری برسید، به آن اضافه کنید. مجددا ظرف اندازه گیری را تا عدد 150 میلی لیتر با محلول آب نمکی که تهیه کردید، پر کنید. اکنون در ظرف را ببندید و آن را به خوبی تکان دهید تا مخلوط شود. حال نوبت این است که ظرف را برای مدت 3 ساعت در جایی به حل خود بگذارید تا تمام ذرات موجود در آن ته نشین شوند. پس از ته نشینی کامل لازم است که لایه به لایه‌ی شکل گرفته در بالای ماسه را اندازه بگیرید. این مقدار نباید بیشتر از 4 درصد یا 2 میلی متر باشد. قیمت ماسه هرساله از سوی انجمن‌های مربوطه اعلام می‌شود که تمامی فروشندگان و بازارها موظفند که با این قیمت هماهنگی داشته باشند.

این دو مصالح فوق العاده و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، باید از کیغیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند بازده مناسبی را داشته باشند. البته امروزه به وجود افراد متفذقه در زمینه‌ی خرید و فروش این مصالح، قیمت آن‌ها دچار نوسان شده. علاوه بر این برخی از تو.لید کنندگان این محصولات، آن‌ها را با کیفیت پایین و قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند که باید به این نکته بسیار دقت کنید. اما سیوان لند این مشکلات را از سر راه خریداران این مصالح برداشته و شما می‌توانید مصالح و تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین و مقایسه با سایر محصولات، خریداری کنید. همچنین شما دیگر نیازی به صرف وقت و حضور فیزیکی ندارید و پس از اتمام مراحل خرید، می‌توانید محصول را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.