به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

تحلیل آنچین

تحلیل آنچین تقریباْ به تحلیل فاندامنتال شبیه است. در تحلیل آنچین برای تعیین ارزشمندی یک دارایی از داده‎ها و اطلاعات موجود در شبکه بلاک چین استفاده می‎شود. می‌توان گفت که تحلیل درون زنجیره‌ای روشی برای استخراج اطلاعات از بلاک مانند پاداش ماینر، همبستگی‌های قیمتی،‌ ورودی و خروجی صرافی است. اغلب ترکیب اطلاعات این تحلیل‌ها و نتیجه تجزیه و تحلیل سرمایه گذاران، بهترین موقعیت برای ورود و خروج بازار را مشخص می‌کنند. بعلاوه، تحلیلگران با بهره‌ گیری از این داده‌ها می‎توانند روند قیمت یک رمزارز را پیش‌بینی کنند.

استفاده از داده‌های مربوط به کیف‌پول و تراکنش‌های قابل دسترس برای تحلیل رفتار سرمایه گذاران بازار کریپتو، از مهم‌ترین کاربردهای تحلیل آنچین، محسوب می‎شود. لازم به ذکر است که داده‌های آنچین برای ترید در بازه زمانی بلند مدت مناسب هستند و اطلاعات آنها به تنهایی و در کوتاه مدت نمی‎تواند زیاد اثر بخش باشد.

تاریخچه داده‌های آنچین

ضعف بازار و مشکلات استفاده از معیارهای سنتی موجب شد مجموعه جدید از ابزارها ایجاد شوند تا با تعیین ارزش شبکه بلاکچین، ‌به معامله گران و سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی کمک کنند. از این رو،‌ مفهوم تحلیل‌ درون زنجیره‌ای برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. در آن زمان،‌ شاخص Coin Days Destroyed اولین شاخصی بود که به وجود آمد. این شاخص به عنوان معیاری برای تعیین ارزش ارزدیجیتال و شبکه بیت کوین محسوب می‎شود. تحلیلگران سعی داشتند با این معیار فعالیت‌های درون زنجیره‎ای بیت کوین را نیز بررسی کنند.

در ادامه این اکتشافات، پلتفرم‌های کوین متریکس، گلس‌نود و ... ابزارهای دیگری برای تحلیل معرفی کردند. پس از به وجود آمدن این ابزارها، از سال ۲۰۱۸ تاکنون تحلیل دورن زنجیره‎ای طرفداران زیادی پیدا کرده است.

پارامترهای تحلیل درون زنجیره ای

تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای ۸ پارامتر اصلی دارد. در این نوع تحلیل،‌ هولدرهایی که با قیمت فعلی در حال معامله و کسب درآمد هستند یکی از فاکتورهای مهم قابل بررسی هستند. فاکتور دیگر به سرمایه گذاران با سرمایه بزرگ یا همان نهنگ‌‎ها هستند که معاملات بزرگ مربوط می‎شود. علاوه بر این‌ها،‌ همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال با بیت کوین یکی دیگر از پارامترهای مهم قابل تحلیل است که همبستگی ۳۰ روزه با بیت کوین را تحت نظر می‎گیرد.

در تحلیل آنچین می‎توان توزیع مالکیت دارایی‎ها را بر اساس زمان نگهداری بررسی کرد. اینکه یک ارزدیجیتال چه تعداد هولدر دارد و برای چه مدت از این توکن نگهداری می‎کنند مهم است. همچنین،‌ دموگرافیک معاملات از دیگر پارامترهای قابل تجزیه و تحلیل است که به طبقه بندی تراکنش‌ها اشاره می‎کند.

مانیتور کردن معاملات بیش از ۱۰۰ هزار دلار در یک بازه ۷ روزه در تحلیل آنچین قابل بررسی است. از فاکتورهای قابل اندازه گیری دیگر نیز می‌توان کل ورودی و خروجی صرافی‎ها را در نظر گرفت. جریان ورودی و خروجی یک رمزار در صرافی در یک بازه هفت روزه می‌تواند نشانه بروز اتفاقاتی در آینده آن باشد.

تآثیرات مثبت داده‌های آنچین

از مزایای اصلی شاخص‌های تحلیل آنچین بررسی رفتار تریدرها و آزمودن صحت روندهای بازار است. دو شاخص مهمی که در تحلیل‎های درون زنجیره‌ای بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرند،‌ تعداد آدرس کیف پول‌های فعال و تعداد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هستند. معمولاْ افزایش این دو شاخص، رشد قیمت در آینده را به همراه دارد. نزدیک شدن و دور شدن شاخص‌های این دو معیار بر روی نمودار قیمت پیام‌های گوناگونی به همراه دارد. برای مثال دور شدن این دو شاخص ایجاد هیجان در بازار را نشان می‎دهد. روی هم رفته،‌ بررسی و تجزیه و تحلیل این داده‌ها به پیش‌بینی قیمت کمک خواهد کرد.

فضای بلاک چین و رمزارزها بسیار مستعد دستکاری و کلاهبرداری است. تحلیل آنچین در محافظت از بازار کریپتو نقش مهمی ایفا می‌کند. همانطور که ذکر شد،‌ یکی از کاربردهای تحلیل آنچین تحلیل معاملات و ردیابی وجوه است. در این تحلیل هر معامله بطور جداگانه بررسی و آدرس‎ها کنترل می‎شوند. هرگونه تراکنش مشکوک از طریق آدرس‎ها شناسایی قابل شناسایی است. به بیان دیگر،‌تحلیل آنچین می‌تواند جریان وجوه را شفاف سازی کند.

تحلیل درون زنجیره‌ای می‎تواند برای تهیه مشخصات معاملات آدرس‎های مدنظر، مفید باشد. در واقع،‌ تحلیل آنچین به تجسم تصویر کلی صحنه معاملات بلاک چین و حرکت وجوه با شفافیت بالا کمک می‎کند.

سخن پایانی

تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای اطلاعات مفیدی را در اختیار معامله‌گران و سرمایه گذاران قرار می‌دهد تا بهترین استراتژی معاملاتی را برای فعالیت خود در بازار رمزارزها انتخاب کنند. این نوع تحلیل در کنار اطلاعات سرمایه گذاران از بازار کمک بسیار زیادی به پیش‌بینی حرکات قیمت در آینده می‌کنند.

در این مقاله به معرفی تحلیل آنچین (On Chain Analysis) یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای پرداختیم. داده‌های حاصل از تحلیل آنچین می‎تواند ارزشمندی یک شبکه بلاک چین را نشان دهد. این تحلیل یکی از تحلیل‌های پرسود و مفید برای استفاده در بازار ارزهای دیجیتال است. با استفاده از داده‎های آنچین، کاربران دنیای کریپتو کارنسی می‌توانند از شفاف‎ترین اطلاعات شبکه‌های بلاک چین استفاده کنند.

لینک مقاله برای مطالعه کامل تر : hoseinifinance.com/blog/