به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

دیسک کمر یکی از رایج ترین بیماری ها است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار آن می شوند. امروزه برای درمان و بهبود دیسک کمر از روش های غیر جراحی بیشتر استفاده می شود که فیزیوتراپی یکی از مفید ترین و موثر ترین روش ها محسوب می شود. انجام فیزیوتراپی برای دیسک کمر علاوه بر کاهش درد می تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد. هزینه جلسه های فیزیوتراپی با توجه به نوع درمان و همچنین استفاده از دستگاه های مختلف می تواند تا حدودی متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی درمان دیسک کمر با استفاده از فیزیوتراپی بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی دیسک کمر

همان طور که گفته شد بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار بیماری دیسک کمر می شوند که یکی از شایع ترین علائم آن کمر درد می باشد این بیماری توسط فیزیوتراپیست ها به راحتی درمان می شود. از متداول ترین روش های درمانی و توصیه های پزشکی توسط فیزیوتراپیست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از درمان های دستی: در این روش فیزیوتراپیست ها از درمان دستی به منطور ماساژ دادن بافت نرم، کاهش درد و گرفتگی عضلات، بهبود عملکرد مفاصل و ستون فقرات و غیره استفاده می کنند.

آموزش مکانیک بدن: فیزیوتراپیست ها وضعیت بدنی مناسب، تکنیک های صحیح بلند کردن اجسام و تمرینات خاص برای تقویت عضلات را به بیماران آموزش می دهند که این آموزش می تواند از صدمات بیشتر جلوگیری کند.

کشش ستون فقرات: کشش ستون فقرات به تسکین فشردگی اعصاب کمک می کند علاوه بر این موجب کاهش فشردگی دیسک، بهبود قابلیت حرکتی بین مهره ها و رفع کم آبی دیسک می شود.

14

ورزش کردن: متخصصان فیزیوتراپی با یکدیگر همکاری می کنند تا یک برنامه درمانی ورزشی خاص برای بیماران طراحی کنند. ای برنامه شامل یک سری تمرینات ویژه است که برای بیماران بسیار مفید می باشد که به کاهش درد کمر و بهبود آن بسیار کمک می کند.

طب سوزنی: از این روش بیشتر برای بهبود درد مفصل که ناشی از دیسک کمر می باشد استفاده می کنند‌.

اولتراسوند در فیزیوتراپی: در این روش از امواج صوتی به منظور تولید ارتعاش در بافت زیرین استفاده می شود. با در نظر گرفتن نتایج مورد نظر می توان شدت امواج را تغییر داد.

برنامه ورزشی خانگی: این تمرینات ورزشی در ابتدای فرآیند برنامه درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و در طول برنامه توان بخشی می توان آن را تغییر داد و به روز کرد. برای تکمیل روند بهبود و سرعت بخشیدن به توان بخشی باید از یک برنامه ورزشی خانگی استفاده شود.

انجام حرکات کششی: این روش سفتی بافت نرم را کاهش می دهد و همچنین وضعیت بدنی را بهبود می بخشد که به تعادل نیرو های وارد بر ستون فقرات کمک می کند.

لیزر درمانی: از این روش به منظور تسکین درد کمر، کاهش التهاب و بهبود آن استفاده می شود. لیزر درمانی باعث افزایش سرعت تقسیم سلولی با تحریک میتوکندری، تحریک تولید فیبروبلاست و غیره می شود.

هزینه فیزیوتراپی دیسک کمر

امروزه راه های مختلفی برای کاهش درد دیسک کمر وجود دارد که در صورتی که درد ناشی از دیسک کمر کم باشد می توان از دارو های ضد التهاب و مسکن استفاده کرد. اما دقت داشته باشید که تمامی این راهکار ها موقت هستند و ممکن است به زودی دوباره با درد کمر مواجه شوید. البته همه کمر درد ها دائمی نیستند، اما اگر از کمر درد مکرر رنج می برید و نیاز به مصرف دارو دارید، توصیه می شود از درمان های طولانی مدت مانند فیزیوتراپی استفاده کنید. برخی از افراد با شنیدن کلمه فیزیوتراپی، فکر می کنند که هزینه زیادی برای انجام دادن آن نیاز است اما در حقیقت این تصور کاملا اشتباه است. فیزیوتراپیست ها سعی می کنند با آموزش حرکات و تمرینات ورزشی و همچنین سایر روش های درمانی، درد ناشی از دیسک کمر را کاهش دهند. بسیاری از افراد هنگام مواجه شدن با درد کمر به علت عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی برای انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی خوب در تهران دچار شک و تردید می شوند و نمی توانند خوب تصمیم بگیرند.

15

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بهتر راه رفتن: یکی از اصلی ترین مزایای فیزیوتراپی افزایش توانایی فرد برای بهتر راه رفتن است. افرادی که توسط یک فیزیوتراپیست ماهر و حرفه ای  تمرینات خود را انجام می دهند هیچ گونه عوارضی در روند فیزیوتراپی آن ها مشاهده نخواهند شد.

بهبود و تسکین درد کمر: روش های مختلفی که در فیزیوتراپی کمر مورد استفاده قرار می گیرد به تسکین درد و افزایش قدرت مفاصل و عضلات کمک می کند. به طور کلی بیمار پس از گذشت مدت زمان خاصی درد در ناحیه کمر را دیگر احساس نخواهد کرد.

افزایش میزان تعادل بدن: زمانی که کمر یک فرد صدمه می بیند تعادل بدنش از بین می رود و بسیاری از حرکات بدن را به صورت صحیح نمی تواند انجام دهد. اما با استفاده از فیزیوتراپی میزان تعادل در بدن افزایش می یابد. فیزیوتراپی باعث می شود فرد به آسانی راه برود و هنگام بلند شدن از روی صندلی اذیت نشود در نتیجه بدن با آسیب های کمتری مواجه می شود.

بهبود آسیب های کمر: از آن جایی که فرد از آسیب های خاصی در ناحیه کمر رنج می برد فیزیوتراپی می تواند به از بین برد تدریجی این آسیب ها و خطرات احتمالی که ممکن است او را تهدید کند، کمک می کند.

امروزه فیزیوتراپی را در منزل هم می توان برای بیماران انجام داد. فیزیوتراپیست ها با در نظر گرفتن نیاز بیماران، روش های درمانی را برای آن ها انجام می دهند. فیزیوتراپی در منزل فواید زیادی دارد که از جمله فواید آن می توان به کیفیت و سرعت انجام تمرینات، صرفه جویی در وقت و هزینه و غیره اشاره کرد. بیماران بعد از انجام دادن فیزیوتراپی به استراحت و آرامش نیاز دارند که یکی از مزایای اصلی فیزیوتراپی کمر در منزل وجود این دو عامل مهم است که در خانه برای آن ها فراهم می شود.