به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

 

سپتیک تانک ممکن است برای بسیاری از ما یک مفهوم بیگانه باشد و در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشیم. اگر تا به‌حال در خانه‌ای زندگی می‌کردید که به خط فاضلاب شهری متصل است، قطعا حتما در مورد این محصول هم از کسی چیزی نشنیده‌‌اید، چه برسد به اینکه بدانید چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این متن توضیح می‌دهیم که سپتیک تانک چیست و چگونه کار می‌کند؟ اگر می‌خواهید در مورد این محصول و کاربردهای آن اطلاعاتی را بدست آورید، این مقاله برای شما نوشته شده است. با ما همراه باشید.

سپتیک تانک چیست؟

خرید سپتیک تانک به‌منظور تصفیه فاضلاب‌ها است و این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از این محصول داشت. در اصل، سپتیک تانک یک مخزن ته نشینی زیر آب است که برای تصفیه فاضلاب از طریق فرآیند تجزیه بیولوژیکی و زهکشی استفاده می‌شود.

سپتیک تانک از فرآیندهای طبیعی و فناوری اثبات شده برای تصفیه فاضلاب لوله‌کشی خانگی تولید شده توسط حمام، فاضلاب آشپزخانه و لباس‌شویی استفاده می‌کند.

سیستم سپتیک تانک طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد. این یک ظرف زیرزمینی ضد آب (بیشتر مستطیلی یا گرد شکل) است که از فیبر شیشه، پلاستیک یا بتن ساخته شده است. یعنی شما می‌توانید سپتیک تانک بتنی، سپتیک تانک فایبرگلاس و حتی سپتیک تانک پلی اتیلن را خریداری کنید.

انواع سپتیک تانک به صورت زیر می‌باشد:

  1. سپتیک تانک پلی اتیلن
  2. سپتیک تانک فایبرگلاس
  3. سپتیک تانک بتنی
  4. سپتیک تانک فاضلاب
  5. سپتیک تانک قیمت

هدف استفاده از دستگاه سپتیک تانک چیست؟

سیستم‌های سپتیک تانک نوعی تاسیسات ساده فاضلاب در محل (OSSF) هستند و فقط یک تصفیه اولیه را ارائه می‌دهند.

معمولا از این محصول برای مکان‌هایی که به شبکه فاضلاب اصلی وصل نیستد یا حتی زهکشی ضعیفی دارند، استفاده می‌شود که معمولا امکان دفع ایمن فاضلاب را فراهم می‌کند.

آن‌ها با جمع آوری فضولات و فاضلاب در یک مخزن بزرگ زیرزمینی کار می‌کنند. این محصولات عمدتاً در مناطق روستایی استفاده می‌شوند.

این محصولات در زیر زمین و فاصله 50 متری خانه نصب می‌شوند و معمولاً از دو محفظه یا محفظه و یک مخزن تشکیل شده‌اند که فاضلاب را از یک لوله ورودی دریافت می‌کند.

برای کسانی که در شهرها و شهرک‌ها زندگی می‌کنند، اصلا لازم نیست که از این محصول استفاده کنند. یک سیستم سپتیک به هر خانه‌ای اجازه می‌دهد تا از امکانات آب به طور معمول استفاده کند. با این حال، اقدامات احتیاطی دیگری وجود دارد که باید رعایت شود. تعمیر و نگهداری منظم این محصولات مسئله مهمی است که حتما باید مدنظر قرار دهید.

صاحبان خانه‌هایی که دارای مخزن سپتیک هستند وظیفه بیشتری دارند تا مطمئن شوند که مخزن آن‌ها بر محیط محلی تأثیر نمی‌گذارد.

سپتیک تانک چگونه کار می‌کند؟

سپتیک تانک مواد قابل شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات را از فاضلاب جدا می‌کند و این مهمترین کارکرد استفاده از این محصول است. این محصول دو لوله دارد، یکی لوله ورودی و دیگری لوله خروجی.

لوله ورودی برای انتقال ضایعات آب از خانه و جمع آوری آن در سپتیک تانک استفاده می‌شود. به اندازه کافی در آنجا نگهداری می‌شود تا مواد زائد جامد و مایع از یکدیگر جدا شوند.

نحوه کار کردن سپتیک تانک

لوله دوم لوله خروجی است که وظیفه آن این است که لوله فاضلاب پیش فرآوری شده را از سپتیک تانک خارج کرده و در خاک و مجرای آب پخش می‌کند.

زمانی که پسماندها جمع آوری شد، پس از مدتی شروع به جمع آوری می‌کنند که 3به لایه تقسیم می‌شوند و در ادامه هر کدام از این لایه‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • لایه بالایی روغن و گریس است و بالای همه زباله‌ها شناور است.
  • لایه میانی شامل فاضلاب است که با مقداری زباله همراه است.
  • لایه سوم و پایینی شامل ذراتی است که سنگین‌تر از آب هستند و لایه‌ای از لجن را تشکیل می‌دهند.

باکتری‌های داخل مخزن بهترین کار را برای تجزیه مواد زائد جامد انجام می‌دهند، که سپس به مایعات اجازه جدا شدن و تخلیه آسان می‌دهد.

آنچه در پایین مخزن باقی می‌ماند چیزی است که باید به طور دوره‌ای به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری عمومی حذف شود.

نحوه عملکرد سپتیک تانک چگونه است؛ فرآیند گام به گام

  1. فرآیند عملکرد این دستگاه به این صورت است که آب از آشپزخانه، حمام و غیره از طریق یک لوله زهکشی اصلی منتهی به سپتیک شما می‌گذرد.
  2. سپتیک تانک فرآیند نگهداری فاضلاب را آغاز می‌کند. باید این مدت را به اندازه کافی نگه دارد تا مواد جامد در پایین قرار گیرند، در حالی که روغن و گریس به سمت بالا شناور شوند.
  3. پس از این فرآیند، پساب مایع (پساب) سپس قادر به خروج از مخزن به میدان تخلیه خواهد بود. این فاضلاب از طریق لوله‌ها روی سطوح متخلخل تخلیه می‌شود.
  4. پس از نفوذ در خاک، فاضلاب را می‌پذیرد، تصفیه می‌کند و پراکنده می‌کند و در نهایت به آب‌های زیرزمینی تخلیه می‌شود.
  5. در نهایت، فاضلاب به خاک نفوذ می‌کند و به‌طور طبیعی باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و مواد مغذی را از بین می‌برد.

 به این موضوع هم اشاره کنیم که قیمت سپتیک تانک ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی این دستگاه، ویژگی‌ها، نحوه کار کرد و حتی مزایای استفاده از آن پرداخته شد. فروش سپتیک تانک توسط بسیاری از سایت‌ها انجام می‌شود که البته بهتر است خرید این محصول از سایت‌های معتبر باشد. قیمت سپتیک تانک طبرستان همان‌طور که در بالا گفته شد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در زمان خرید سپتیک تانک باید دو پارامتر ابعاد سیستم و جنس متریال به‌کاررفته در سیستم را حتما مدنظر داشته باشید. در بسیاری از موارد ممکن است مطابق با آنچه که مشتری سفارش می‌دهد، این محصول در حجم‌های بسیار بالا ساخته شود؛ چیزی بیشتر از 126 متر مکعب.