به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

بسیاری از متخصصین گفتاردرمانی حتی قبل از اینکه وارد حرفه خود شوند، با حوزه کاردرمانی آشنا هستند. اغلب متخصصین گفتاردرمانی قبل از تصمیم گیری برای پیگیری آسیب شناسی گفتار و زبان به طور جدی به کاردرمانی فکر می کنند. اگر چه بین این دو حرفه تفاوت هایی وجود دارد ولی موضوع مشترک بین این دو رشته تمایل برای کمک به بیماران در جهت بهبود زندگی آنها می باشد. برای آشنایی بهتر با دو رشته گفتاردرمانی و کاردرمانی و شباهت ها و تفاوت های بین این دو مسیر شغلی با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

 

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی به افراد کمک می‌کند تا کارهایی را که می‌خواهند و باید انجام دهند، از طریق استفاده درمانی از فعالیت‌های روزانه انجام دهند. متخصصین کاردرمانی جنت آباد با ارتقای سلامت و پیشگیری یا بهبود ناتوانی، بیماری یا آسیب به افراد در هر سنی کمک می‌کنند تا زندگی کاملی داشته باشند. کاردرمانگران به افراد کمک می کنند تا توانایی های خود را مجددا کسب کنند. خدمات ارائه شده توسط کاردرمانگران به افراد کمک می کند تا توانایی خود را در انجام فعالیت های روزانه و رسیدن به اهداف خود بهبود بخشند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-بررسی تاریخچه پزشکی

-انجام ارزیابی های فردی

-توسعه مداخلات سفارشی

-نمایش تمرینات

-آموزش خانواده ها و مراجعین

-ارزیابی نتایج

 

 

گفتاردرمانی چیست؟

آسیب شناسان گفتار و زبان، متخصصان ارتباطی هستند. آنها به ارائه راه حل هایی برای موانع ارتباطی می پردازند. هدف اولیه متخصصین گفتاردرمانی جنت آباد بهبود توانایی افراد برای برقراری ارتباط با استفاده از شیوه های درمانی است. گفتاردرمانگران بر روی مسائل مربوط به گفتار تمرکز می کنند مانند:

-تغذیه و بلعیدن

-روانی کلام

-زبان

-ارتباط اجتماعی

-صداهای گفتاری

-صدا

آسیب‌شناس گفتار و زبان یک شغل تخصصی است که به کمک به دیگران اختصاص دارد و نیاز به آموزش تخصصی دارد.

 

مرکز گفتاردرمانی در جنت آباد

آیا کاردرمانگران می توانند به گفتار کمک کنند؟

این یک سوال رایج در مورد کاردرمانی است و پاسخ مثبت است. در حالی که آسیب شناسان گفتار و زبان صرفاً بر ارتباطات تمرکز می کنند، کاردرمانگران اغلب درمان های گفتار و زبان را در عمل خود وارد می کنند. گفتار هدف بسیاری از بیمارانی است که به دنبال بهبود کیفیت زندگی خود هستند. آسیب‌شناسان گفتار و زبان حوزه مراقبت تخصصی‌تری دارند اما راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن عمل گفتاردرمانی می‌تواند از کمک کاردرمانگران بهره‌مند شود.

 

 

متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی چگونه با یکدیگر کار می کنند؟

همپوشانی قابل توجهی بین گفتار و کاردرمانی وجود دارد و این دو متخصص در چندین کاربرد با یکدیگر کار می کنند. ماهیت مکمل مشاغل برای آسیب شناسان گفتار و زبان و کاردرمانگران در این واقعیت منعکس می شود که بسیاری از بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی از هر دو استفاده می کنند. معمول است که گفتاردرمانی و کاردرمانی در بسیاری از موارد با هم همکاری نزدیک داشته باشند اگرچه درمان‌های گفتاردرمانی تمایل دارند به صورت انفرادی ارائه شوند در حالی که کاردرمانی بیشتر با گروه‌ها کار می‌کنند یا با فیزیوتراپ ها و سایر متخصصین توانبخشی کار می‌کنند. هر دو گفتار و کاردرمانی ممکن است با بیمارانی که مشکلات زیر را دارند کار کنند:

-در ک و شناخت

-تغذیه

-مشکلات یادگیری زبان

-مشکلات حرکتی و وضعیت بدن

-دیسفاژی و مشکلات بلع

بسیاری از روش های درمانی آنها نیز مشابه است به عنوان مثال رویکردهایی که هر گفتاردرمان یا کاردرمان ممکن است در درمان مشکل جویدن استفاده کند احتمالاً حول محور آموزش بهبود قدرت عضله های دهان، زبان و فک می باشد. تمرین‌های تقویتی و بازآموزی برای عضلات آسیب‌دیده است و اصلاح عادات و تکنیک های غذایی برای سازگاری با ناتوانی های باقیمانده می باشد.

 

مرکز کاردرمانی جنت آباد

تفاوت بین گفتاردرمانی و کاردرمانی چیست؟

اگرچه برخی از درمان‌ها ممکن است مشابه باشند اما تفاوت‌های اولیه ای بین کاردرمانی در مقابل گفتار درمانی وجود دارد که شامل تفاوت‌هایی در موارد زیر است:

-تمرکز درمانی

-آموزش های دانشگاهی مورد نیاز

-چشم انداز شغلی و حقوق

شما می توانید برای درخواست قرار ملاقات از طریق شماره ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با بهترین گفتاردرمانی و کاردرمانی تهران تماس حاصل فرمایید.