به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

آیا نهال گردو فرنور سودآور است؟

خاستگاه گردو فرنور کشور فرانسه است. این نوع درخت گردو در مناطق مرتفع با ارتفاع بین 1000 تا 2000 متر از سطح دریا کشت می‌شه. در صورت فراهم بودن شرایط آب‌و‌هوایی مناسب می‌تونید اون را در مناطق مرتفع‌تر یا پست‌تر هم کشت کنید. از مشخصات اصلی درخت فرنور این است که تنه‌ای نسبتا قوی و نیمه راست و بسیار پربار داره. نهال گردو فرنور در شاخه‌های جانبی مثل گردو چندلر بازده بیشتری از خود نشون می‌ده. میوه‌های گردو فرنور که بین بسیاری از باغداران محبوبیت داره، در اواخر شهریور ماه جمع‌آوری می‌شه.

نگاهی به انواع گردو چندلر و فرنور

درخت گردو چندلر (Chandler) یکی از محبوب‌ترین و پربارترین گونه‎های گردو در جهان محسوب می‎شه. دانشگاه کالیفرنیا این گردو رو در سال ۱۹۷۹ به بازار معرفی کرد. چندلر خصوصیات متمایزی مثل دیر جوانه‌زدن، عملکرد بالا، مرغوبیت بالا، مغز بسیار خوش‌طعم و مقاومت شدید در برابر بیماری داره.

نوع گردو فرنور (Fernor) هم یکی از انواع مهم گردو هست که منشأ اون، کشور فرانسه محسوب می‎شه. فرنور در مقابل سرما و بیماری‎های باکتریایی و قارچی خیلی مقاومت داره. امروزه Fernor به‌خاطر کیفیت استثنایی مغز و طعم فوق‌العاده‌اش ارزش زیادی پیدا کرده.

نهالستان پالیز، بزرگ‌ترین نهالستان خاورمیانه، از سال‌ها قبل شروع به اقدام برای تولید انواع نهال گردو و سایر انواع نهال میوه کرده و در سطح کشور حرف اول رو می‌زنه. مشخصات و قیمت نهال‎های پیوندی پالیز نهال مثل نهال گردو، بادام، گلابی، سیب و... رو می‎تونید در سایت این مجموعه با آدرس زیر پیدا کنید :

https://paliznahal.ir/product-category/walnut/

نهال گردو پالیز نهال در شرایط استاندارد و زیر نظر متخصصین باتجربه تولید می‎شه. اما این بحث که کدوم نهال رو انتخاب کنیم، موضوعی هست که در ادامه به اون می‎پردازیم.

نهال گردو چندلر و فرنور چه شباهت‎ها و تفاوت‌های باهم دارن؟

شباهت‎ها و تفاوت‎های این دو نوع گردو رو می‎تونیم در مدل رشد درخت، گرده‎افشانی، شکل برگ، فرم گردو و تحمل سرمایی و موارد دیگه پیدا کنیم:

https://paliznahal.ir/product/gerdo-chandler/

مدل رشد درخت/تاج

چندلر درخت گردویی با رشد متوسط ​​محسوب می‎شه که به سمت بالا گسترش پیدا می‎کنه. تاج اون به شکل کروی، محکم و هماهنگه و رشدی نسبتاً شدید داره. ارتفاع چندلر معمولاً به ۲۰-۱۰ متر می‎رسه. گردو چندلر برای کاشت با تراکم بالا به‌عنوان‌مثال در فاصله ۶×۵ متر مناسب هست. چندلر رو می‎شه هرس کرد تا درخت کوچک بمونه.

هرس این نهال گردو هر ساله در اوایل فصل رشد ضروریه و معمولاً شاخه‌های درخت رو به شکلی هرس می‎کنن تا عرض اون حدود ۵ متر ثابت بمونه. چندلر با شاخه‎های قوی که به طور متراکم با برگ پوشیده شده هستن، مشخص می‌شه.

گردو فرنور هم یک درخت گردو با رشد متوسطه که به شکل عمودی و زیبا با زاویه انشعاب متوسط و به شکلی نسبتاً آهسته رشد می‎کنه. در کل این درخت کوچک باقی می‎مونه و ارتفاعش به حدود ۱۵-۱۰ متر می‎رسه. درخت گردو فرنور، تاجی به شکل راست و نسبتاً باریک ایجاد می‎کنه.

6

شکل برگ

برگ‎های چندلر دارای شکل بیضوی دراز به طول ۱۰-۷ سانتی‎متر هستن. این برگ‎ها به‌صورت چرمی، تا حدودی چرب، چسبنده، مات و سبز روشن دیده می‎شن. برگ‌های فرنور پینه‎ای شکل هستن و از برگ‌های چندلر طول بیشتری دارن (حدود ۳۰-۲۰ سانتی‌متر). هر دو این برگ‌ها رو اگر له کنین، رایحه‎ای معطر و خاص مثل بالزامیک می‎دن و طعمی تلخ و تند دارن.

گرده‌افشانی

گردو چندلر خودگرده‌افشان محسوب می‎شه؛ اما برای باروری بهتر، فرنکت و فرنت در کنارش کاشته می‎شن. در یک باغ نهال گردو حدود ۹۷-۹۰ درصد درخت‎ها باید چندلر و ۱۰-۳ درصد فرانکت یا فرنت باشن. اما درخت فرنور فقط تا حدی خودگرده‌افشان هست. کاشت ۳-۱ درخت فرنت برای هر ۳۰ درخت فرنور توصیه می‎شه. همچنین درخت گردو فرنور گرده‎افشان خوبی برای گونه‎های دیگه مثل لارا یا چندلر هست.

فرم گردو/ مقدار بار

چندلر یک گونه بسیار پرباره و حدود ۹۰ درصد شاخه‎های جانبی اون میوه می‎دن. چندلر در اولین سالی که درختان خودتون رو کاشتین، شروع به تولید گردو می‎کنه. مغز این گردو شکلی شبیه انگور داره و وزنش به طور متوسط ​​۳/۶ گرم هست. نسبت مغز به پوسته اون ۴۴ درصد محاسبه شده و به‌راحتی شکافته می‎شه.

https://paliznahal.ir/product/gerdo-farnour/

مغز چندلر به رنگ کرم روشن و بسیار خوش‌طعمه و حدود ۵۰ درصدش رو روغن تشکیل می‎ده. گردوهای Chandler هم منحصربه‌فردن و هم توی بازار فروش بالایی دارن. بهترین زمان برای برداشت این گردو زمانی هست که پوسته سبز بیرونی باز بشه. برداشت معمولاً بین اوایل مهر تا اوایل آبان انجام می‎شه. هر هکتار از این درخت در سنین بالا حدود ۱۰ تن محصول تولید می‎کنن.

نهال گردو فرنور ۴-۳ سال بعد از کاشت شروع به باردهی می‎کنه. میانگین وزن هسته فرنور به طور متوسط ​​۹/۶ گرم هست و ۴۴ تا ۴۸ درصد وزن کل گردو رو تشکیل می‎ده. فرنور یک نوع زودرسه و محصولاتش از اواخر شهریور تا اواسط مهر قابل‌برداشت هستن. یک درخت فرنور با رسیدن به بلوغ می‎تونه تا ۸ تن گردو در هکتار تولید کنه. 

تحمل سرما

هر دو نوع گردو چندلر و فرنور تحمل سرمایی بالایی دارن. اما اثبات شده که گونه فرنور در مقابل یخ‌بندان دیرهنگام بهاره مقاومت بیشتری نشون می‎ده. به همین خاطر توصیه می‎شه کاشت گردو چندلر تا ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا انجام بشه. اما نهال گردو فنور رو می‎تونیم تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا بکاریم. حتی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری نیز مشاهده شده که گردو فرنور محصول خوبی ارائه می‎ده. این مورد رو می‎تونیم بزرگ‌ترین تفاوت نهال گردو فرنور در مقایسه با نهال گردو چندلر بدونیم. یعنی اگرچه چندلر پرمحصول‎ترین نوع گردو محسوب می‎شه، اما از اونجایی که فرنور بادوام‎ترین نوع در مقابل سرما هست، در بسیاری از مناطق نسبت به نوع چندلر برتری داره.

7

نهال گردو چندلر و فرنور مرغوب رو از کجا تهیه کنیم؟

قبل از تهیه بهترین نهال گردو، لازم هست که اطلاعات لازم در مورد کاشت و نگهداری از این درخت رو در سایت‎های معتبری مثل پالیز نهال، ویکی‎پدیا و ویکی هو (Wiki How) جستجو کنیم. لازم به ذکره که برای داشتن بهترین باغ گردو باید از مراکز مجوزدار و قابل‌اطمینان خریدمون رو انجام بدیم. نهالستان پالیز با نیم‌قرن تجربه در زمینه تولید نهال‎های میوه، بهترین گزینه برای شروع این کار هست.

همچنین جهت خرید نهال گلابی و اطلاع از قیمت نهال گلابی و بسیاری محصولات باکیفیت دیگه می‎تونین از طریق سایت این مجموعه (paliznahal.ir) و شماره تماس‎های 09144501008/09144501007 اقدام کنید.