به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

اگر شما نیز با سؤالی تحت عنوان مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟ مواجه شده‌اید، باید بدانید که مرز ایران و ارمنستان منطقه ای جذاب بوده که ترکیبی بی نظیر از فرهنگ، تاریخ و زیبایی‌های طبیعی را ارائه می‌دهد. ایران و ارمنستان به‌عنوان دو کشور همسایه، تاریخ طولانی و پیچیده‌ای دارند که در شهرها و شهرستان‌هایی که در امتداد مرز آنها قرار دارند منعکس شده است. معمولا کسانی که می خواهند به ارمنستان سفر کنند و تور ارمنستان را رزرو کنند، برایشان سوال پیش می آید که مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟

 

مرز ایران و ارمنستان

شاید شنیده باشید که از مرز ایران و ارمنستان در جوامع مختلف، به عنوان خط قرمز یاد می‌شود؛ چرا که این منطقه در زمان‌های گذشته دستخوش تغییرات شده است. بسیاری از افراد کشور زیبای ارمنستان را به دلیل نزدیکی و شباهت فرهنگی با کشور ایران به عنوان یکی از مقاصد همیشگی سفر خود انتخاب کرده و به کمک انواع وسایل حمل و نقل خود را به این کشور می‌رسانند. اگرچه فاصله میان ایران و کشور ارمنستان ممکن است در وهله اول کمی زیاد به نظر برسد، اما به شما این نوید را خواهیم داد که این مسیر بسیار زیبا و سرسبز بوده و می‌تواند لحظات لذت بخش و وصف نشدنی را برای شما به وجود آورد. اگر شما نیز می‌خواهید به صورت انفرادی یا دسته جمعی سفری به این کشور داشته باشید، می‌بایست پیش از ورود به این کشور نسبت به تمامی قوانین وضع شده در آن از جمله واحد پولی، وسایل حمل و نقل عمومی و... آگاه باشید.

شهرهای نزدیک به مرز ایران و ارمنستان

مرز میان ایران و ارمنستان، پایانه‌ی مرزی نوردوز است. نوردوز از شاه‌راه‌های اصلی مرزی ایران و ارمنستان بوده که در روستای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این روستا دقیقا در کنار رود ارس قرار داشته و در سال ۱۳۷۴ برای ارتباط بهتر بین این دو کشور ایجاد شده است. در حال حاضر سالانه حدودا ۲ میلیون نفر از طریق این شاه‌راه به ارمنستان سفر می‌کنند و از جاهای دیدنی ارمنستان دیدن می کنند.منطقه مرزی ایران و ارمنستان میزبان شهرهای متعددی است که گواه پیوند تاریخی و فرهنگی دو ملت است. یکی از این شهرها جلفا در استان آذربایجان شرقی ایران است.

  • تبریز از شهر‌های مرزی با ارمنستان به شمار می‌رود که شهر بزرگ و معروفی است. این شهر تاریخی ایران همیشه از توجهی خاصی بهرمند بوده. اگر به تاریخ علاقه مند هستید، بازدید از این شهر قطعا شما را راضی می‌کند.

  • شهرت جلفا به خاطر کلیساها و صومعه‌های ارمنی است که قدمت آنها به قرن نهم بازمی‌گردد. این شهر با معماری منحصربه‌فرد و صحنه‌های هنری پر جنب و جوش‌اش نمایشی از تأثیرات ایران و ارمنستان است.

  • اهر نیز یکی از شهرهای نزدیک مرز ایران و ارمنستان است و از شهر‌های مهم استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. این شهر مکان‌های دیدنی زیادی از جمله مقبره‌ی شیخ شهاب‌الدین اهری، بازار تاریخی، مسجد جامع و کاروانسرای گویجه بل دارد.

  • یکی دیگر از شهرهای نزدیک مرز ایران و ارمنستان، شهر مقری است که در جنوبی ترین منطقه ارمنستان واقع شده است. مغری به خاطر مناظر زیبا و میراث غنی کشاورزی‌اش شناخته شده است. این شهر مناظر خیره کننده‌ای از کوه‌ها و دره‌های اطراف را ارائه می‌دهد و آن را به مقصدی محبوب برای علاقه مندان به طبیعت تبدیل می‌کند. مغری همچنین دارای صحنه فرهنگی پر جنب و جوش است و موسیقی سنتی ارمنی و اجرای رقص به طور منظم برگزار می‌شود.

شهرهای بین نرز ایران و ارمنستان

مرزهای ایران و ارمنستان قبل از عهدنامه ترکمنچای

برای پاسخ به سوال مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟ باید بیان کرد پیش از عهدنامه ترکمنچای در سال 1828 که مرز امروزی ایران و ارمنستان را مشخص میکرد، این منطقه موضوع اختلافات و درگیری‌های ارضی متعددی بین امپراتوری‌های فارس و روس بود. عهدنامه ترکمنچای که بین ایران و روسیه امضا شد، منجر به واگذاری سرزمین های قابل توجهی به امپراتوری روسیه شد، از جمله بخش‌هایی از ارمنستان کنونی. این عهدنامه در واقع کامل کننده‌ی عهدنامه‌ی گلستان بود و طبق آن ایروان، تالش و نخجوان واگذار شدند و رود ارس به عنوان مرز ایران و روسیه تعیین شد‌. مرز ایران و ارمنستان در طول زمان با عوامل سیاسی و تاریخی شکل گرفته که باعث ایجاد پیکربندی کنونی آن شده است. امروزه مرزها توسط پست‌های بازرسی و گذرگاه‌های مرزی مشخص می‌شود که رفت و آمد افراد و کالاها بین دو کشور را تنظیم می‌کند.

مرزهای ایران قبل از ترکمنچای

شرایط و نحوه عبور از مرز زمینی ایران و ارمنستان

برای ورود به کشور ارمنستان نیازی به ویزا نیست و شما با داشتن پاسپورت می‌توانید وارد این کشور شوید و زمانی که شما تور ایروان را رزرو می کنید، مسئولین تور خودشان شرایط عبور از مرز ایران و ارمنستان را مهیا می کنند. در ابتدا شما باید از شهر جلفا، خود را به روستای نوردوز برسانید و به پایانه‌ی مرزی برسید. پس از گذشتن از مرز نوردوز در خاک کشور ارمنستان هستید و حدودا ۴۰۰ کیلومتر با پایتخت آن یعنی شهر ایروان فاصله دارید. مسافران برای عبور از مرز زمینی ایران و ارمنستان باید از پاسگاه‌های مرزی تعیین شده عبور کنند. این ایست وبازرسی‌ها برای ساعات مشخصی باز بوده و دارای مقررات مشخصی در خصوص نحوه ورود و خروج هستند. آگاهی مسافران از الزامات و مدارک مورد نیاز برای عبور از مرز ضروری است.

مراحل کنترل گذرنامه، گمرک و مهاجرت در ایست و بازرسی‌های مرزی انجام می‌شود. مسافران ملزم به ارائه مدارک معتبر مسافرتی از جمله پاسپورت بر اساس شرایط مهاجرتی ایران و ارمنستان هستند. توصیه می‌شود قبل از برنامه ریزی برای سفر به مرز ایران و ارمنستان، آخرین توصیه‌ها و مقررات سفر را بررسی کنید. لازم به ذکر است، همچنین می‌توانید برای عبور از مرز زمینی بین ایران و ارمنستان از اتوبوس‌هایی که بین دو کشور جا به جا می‌شوند استفاده کنید. متاسفانه هنوز امکان سفر زمینی با قطار بین دو کشور وجود ندارد.

مدارکی که باید برای خروج از مرز زمینی ایران و ارمنستان ارائه دهید به شرح زیر است:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار

  • فیش عوارض خروج از کشور که امسال ۴۰۰ هزار تومان است.

  • اگر قصد خارج شدن از کشور با خودروی شخصی را دارید، باید حتما پلاک بین‌المللی داشته باشید.

  • همراه داشتن گواهینامه‌ی بین المللی

سخن پایانی

مرز ایران و ارمنستان منطقه‌ای جذاب به شمار می رود؛ چرا که ترکیبی بی نظیر از فرهنگ، تاریخ و زیبایی‌های طبیعی را به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین شهرهای نزدیک به مرز ایران و ارمنستان، نشان دهنده روابط پیچیده تاریخی این دو منطقه است. اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخی برای سوال مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟ و همچنین کاوش در تاریخچه این منطقه هستید، قطعاً سفر به اینجا می تواند به یکی از لذت بخش ترین مسافرت های شما مبدل شود.