به گزارش پایگاه خبری نشان :

مهریه از جمله اثر مالی عقد نکاح است و به عنوان حقوق مالی زن محسوب می شود که به محض انعقاد عقد، زن مالک آن می شود. مستحق بودن زن به صداق از حکم قانونی ناشی می شود و منشا قراردادی ندارد. لذا در هر شرایطی مرد باید آن را پرداخت کند حتی بعد از فوت زوج یا زوجه این حق ساقط نخواهد شد. نکته قابل توجه این است که نحوه محاسبه مهریه به این صورت است که اگر زن بعد از سال ها مهر را درخواست کند مقدار آن به نرخ روز و بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی و طبق فرمول خاصی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

 

محاسبه مهریه به نرخ روز

طبق قانون مهریه سه گونه مهرالمسمی، مهرالمتعه و مهرالمثل بوده که شرایط و احکام هر کدام متفاوت است. در صورتی که مهر وجه نقد باشد در زمان پرداخت به نرخ روز و بر اساس شاخص بانک مرکزی محاسبه خواهد شد. مثلا اگر مهر زن در زمان عقد ۱۰۰ هزار تومان باشد و زن بعد از ۳۰ سال آن را درخواست کند، مرد با پرداخت عینا ۱۰۰ هزار تومان بری الذمه نخواهد شد. بلکه باید آن را به نرخ روز یک سال قبل از مطالبه محاسبه و پرداخت کند. جهت محاسبه صداق از فرمول خاصی تبعیت می شود و بر اساس فرمول محاسبه مهریه عدد شاخص سال مطالبه مهریه را بر عدد شاخص سال عقد تقسیم می کنند و نتیجه بدست آمده را بر مقدار مهریه درج شده در سند ازدواج ضرب می کنند.

جهت محاسبه صداق زن بعد از فوت شوهر، متوسط شاخص بها در سال فوت زوج بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد تقسیم می شود و نتیجه بدست آمده بر مقدار مهریه در عقد نامه ضرب خواهد شد. در جدول محاسبه مهریه میزان شاخص هر سال که توسط بانک مرکزی تعیین شده ذکر شده است.

00

قانون محاسبه مهریه

طبق قانون ۱۰۸۰ قانون مدنی مقدار مهریه با رضایت طرفین قبل از عقد تعیین می شود. با توجه به این ماده مقدار آن سقف مشخصی ندارد و به هر میزانی قابل تعیین است. ولی طبق قانون اگر صداق سکه باشد در زمان پرداخت آن دادگاه تا میزان ۱۱۰ عدد را حکم به پرداخت و حکم به حبس خواهد داد. به گونه ای که مرد موظف است تا این مقدار را پرداخت کند. در صورتی که صداق بیشتر از این مقدار باشد قاضی بر حسب دارایی مرد در مورد میزان اضافی تصمیم گیری می کند.