به گزارش پایگاه خبری نشان :

سفر به شمال کشوری همواره فرصتی مناسب برای گذراندن اوقاتی خوش و لذت‌بخش به شمار می‌آید. در سرتاسر شمال کشور مناطق دیدنی پرشماری قرار دارد که طبیعتا بازدید از تمامی آن‌ها در یک سفر امکان پذیر نخواهد بود. یکی از دیدنی‌ترین مناطق در شمال کشور در شهر ساری قرار دارد. فرح آباد ساری از دیدنی‌ترین مناطقی است که می‌توانید در سفر به شمال کشور از آن بازدید کنید. در ادامه بیش‌تر با این منطقه جذاب آشنا خواهید شد.

فرح آباد ساری کجاست؟

فرح آباد ساری از جمله مناطق تماشایی در شمال کشور است که در فاصله 30 کیلومتری شهر ساری قرار دارد. ساحل فرح آباد از بهترین ساحل‌های کشور است که با نام خزرآباد نیز شناخته می‌شود. این ساحل از انتهای جاده فرح آباد آغاز شده و تا جاده بابلسر به سمت غرب امتداد می‌یابد. فرح آباد سالیان طولانی به عنوان یکی از پایتخت‌های پادشاهی عباسیان محسوب می‌شد، در همین راستا جاذبه‌های پرشماری از آن دوران در فرح آباد ساری به جای مانده است که شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ساری و سفر به این شهر به سادگی از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه با تعدادی از زیباترین جاذبه‌های این منطقه تاریخی گردشگری استان مازندران آشنا خواهید شد:

دلایل اهمیت فرح آباد ساری

تا پیش از دوران صفویه، منطقه فرح آباد منطقه‌ای عادی در شمال کشور محسوب می‌شد؛ اما در این دوران به دلیل آن‌که محل تولد مادر شاه عباس صفوی فرح آباد ساری بود، این منطقه اهمیت ویژه‌ای برای شاه عباس پیدا کرد و در همین راستا منطقه فرح آباد آبادی و جلال قابل توجهی یافت. شاه عباس در طول دوران حکومت خود همواره توجه ویژه‌ای به این منطقه داشت و تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا فرح آباد به منطقه‌ای آباد و پر رونق در کشور تبدیل شود. از دوران صفویه تا به امروز آثار تاریخی پرشماری در فرح آباد ساری به جای مانده است. دلیل نام‌گذاری فرح آباد به آب و هوای این منطقه و بادهای خنک و دل‌نواز آن مربوط می‌شود.

مسجد جامع فرح آباد، یادگار عصر صفوی

این مسجد تاریخی با الهام از معماری مسجد اصفهان ساخته شده است که قدمت هر دو بنا به دوران صفویه باز می‌گردد. این بنا دارای قسمت‌های مختلفی از جمله شبستان، ایوان، محراب است. در نزدیکی این مسجد حجره‌های متعددی نیز قرار داشته است. متاسفانه در گذر زمان بخش‌های مختلفی از این بنا تخریب شده است که از جمله آن می‌توان به مناره‌های مسجد اشاره کرد. در حال حاضر تنها پایه‌های این مسجد باقی مانده است.

پل شاه عباسی

از دیگر جاذبه‌های دیدنی فرح آباد ساری می‌توان به پل شاه عباسی اشاره کرد. این پل تاریخی بر روی رودخانه تجن قرار داشته است که امروزه متاسفانه بخش‌هایی از آن در اثر گذر زمان تخریب شده است. در گذشته پل شاه عباسی دارای 7 چشمه بوده است که در ساخت آن‌ها از آجر و ملاتهایی نظیر ساروج استفاده شده بود.

کاخ جهان نما، میرراثی در آتش سوخته

این بنا نیز با الهام‌گیری از بناهای تاریخی اصفهان ساخته شده است. در ساخت این کاخ از کاشی‌های لعابی رنگ برای تزئین نمای ساختمان استفاده شده است. هم‌چنین نقاشی‌های طراحی شده بر روی دیواره‌های این کاخ جلوه آن‌ را دوچندان کرده و نقشی اساسی را در افزایش زیبایی این کاخ تاریخی ایفا کرده است. این کاخ در قسمت شمالی مجموعه تاریخی فرح آباد ساری قرار دارد. این کاخ توسط قزاق‌ها و ترکمن‌ها به آتش کشیده شده که آثاری از این آتش‌سوزی‌ها بر بدنه کاخ باقی مانده است.

ساحل فرح آباد

با شنیدن نام فرح آباد ساری اولین نامی که به ذهن هر فردی خطور می‌کند، نام ساحل بی‌نظیر این منطقه است. ساحل فرح آباد از جنبه‌های بسیاری به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌ها در شمال کشور شناخته می‌شود. این ساحل که با نام خزرآباد نیز شناخته می‌شود، تفریحات متنوعی را در خود جای داده است. موقعیت جغرافیایی خاص این ساحل موجب شده تا از دوران قدیم مورد توجه پادشاه مختلف قرار بگیرد. این ساحل از جمله جاهای گشتنی فرح آباد ساری است که به دلیل آب و هوای منحصر به فرد و جاذبه‌های متعدد محبوبیت بالایی در میان مسافران دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه سفرتان به این منطقه شمال به پایان برسد و با بلیط هواپیما ساری مشهد به شهرتان بازگردید، به این ساحل برودید بزنید. از جمله امکانات این ساحل می‌توان به پلاژ آقایان و بانوان، جت اسکی، سوارکاری، کمپینگ، شهربازی، موتورسواری، پارک بادی، رستوران و بوفه غذاخوری اشاره کرد. در سفر به ساحل فرح آباد به این نکته نیز توجه داشته باشید که بخش‌هایی از این ساحل در اختیار ارگان‌های دولتی و موسسه‌های خصوصی قرار دارد و استفاده از آن‌ها تنها برای کارمندان این موسسات امکان‌پذیر است. البته بخش زیادی از این ساحل در اختیار عموم قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به فرح آباد

با توجه به آب و هوای فرح آباد ساری، اگر قصد سفر به این منطقه و بازدید از این جاذبه‌ گردشگری شمال کشور را دارید، بهتر است پیش از فرا رسیدن فصل زمستان و آغاز سرمای هوا، خود را برای سفر آماده کرده باشید. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد ساری در کم‌ترین زمان اماده سفر به این منطقه تماشایی شوید.

مسیر دسترسی به فرح آباد

اگر با ماشین شخصی به این مقصد سفر می‌کنید، مسیر دسترسی به فرح آباد ساری به توجه به شهری که در آن سکونت دارید، می‌تواند متفاوت باشد. اگر از شهر تهران قصد سفر به این منطقه توریستی تاریخی را دارید، می‌توانید از جاده فیزکوه به سمت ساری حرکت کرده و پس از آن با در پیش گرفتن مسیر میدان ساعت به فرح آباد برسید. فاصله فرح آباد تا ساری حدود 30 کیلومتر بوده و می‌توانید با کم‌تر از یک ساعت رانندگی به این منطقه خوش آب و هوا دسترسی داشته باشید. با توجه به مسیر این جاده بهتر است اگر در فصول پر بارش قصد سفر به فرح آباد را دارید، پیش از آغاز مسیر خود به موارد ایمنی توجه داشته و توجه کاملی با گزارشات هواشناسی داشته باشید. شما می‌توانید در این منطقه با همراه داشتن امکانات کمپینگ به سادگی در نزدیکی این ساحل زیبا و تماشایی سکونت داشته باشید. اگر از امکانات کمپینگ نیز برخوردار نیستید، می‌توانید به سادگی در اقامتگاه‌های نزدیک به این منطقه سکونت داشته باشید. در نزدیکی فرح آباد ساری، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی برای پذیرایی از مسافران تعبیه شده که هر کدام از نظر امکانات در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

سخن پایانی

در شمال کشور سواحل و جاذبه‌های دیدنی متعددی وجود دارد که هر کدام از نظر امکانات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. ساحل فرح آباد یکی از منحصر به فردترین سواحل کشور است. این منطقه علاوه بر بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی جاذبه‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر قصد بازدید از این منطقه چشم‌نواز را دارید، یوتراور برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل همراه شماست.